duminică, 4 martie 2007

Un imn, un steag, o zi nationala









8 decembrie 2005
Cu mandrie sau nu, privind lumea de sus sau de jos, din afara sau din interior, cu toti suntem romani. Fie ca vrem sau nu sa recunoastem, acolo unde vezi pentru prima oara soarele, acolo unde iti vezi prima oara parintii si iti faci primii prieteni, acolo este patria noastra de care mai devreme sau mai tarziu nu putem omite ca suntem legati.1 Decembrie este ziua nationala a Romaniei si implicit ziua nationala a tuturor celor ce au vazut lumina pe acest pamant. Pamantul Romanesc.
Cu bune sau cu rele am trecut destule astfel de festivitati in care cel mai putin ne-am bucurat de fructificarea acelei zile libere. Am petrecut cu prieteni romani sau am stat in fata televizoarelor urmarind programele difuzate.Anul acesta de 1 Decembrie a fost un post de televiziune ce s-a facut “remarcat” printr-un program inedit. Interpretarea imnului de stat pe diferite genuri muzicale cum ar fi varianta lautareasca, rap sau chiar manea.Probabil s-a vrut o varianta pe intelesul tuturor si atunci ar trebui sa reamintim ca in Romania traiesc si membri altor popoare. In Romania traiesc si chinezi, turci, tatari, nigerieni, ugandezi, kongolezi, columbieni…pentru care ar tebui sa aratam cel putin acelasi respect.
Ne-am suparat cu toti cand am fost catalogati dupa formula romani = tigani. Ne-am suparat cand Romania a pierdut calificarea datorita unui arbitraj defectuos, ne amintim de Urs Maier.Ne-am suparat ori de cate ori am fost nedreptatiti din planuri independente de noi. Dar daca nimeni nu te obliga sa devii ridicol si totusi o faci cu sarguinta …. cred ca este o problema.
In goana pentru popularitate uitam de multe ori ca orice stat isi are un imn, un steag, o zi nationala… Imnul unui stat are un unic sens de interpretare ce aminteste de perioade de glorie sau de cei pierduti de-a lungul istoriei luptand pentru acest pamant, numit patrie.
Vorbim peste tot in scoli, acasa, pe strada despre respect, dreptate, moralitate, integrare, globalizare, referendum, dar uitam sa intelegem un lucru atat de simplu: respectul fata de tara ta, care in esenta inseamna respect fata de propria persoana.
Doresc sa vad daca se vor mai inghesui sa amendeze acest lucru emitand tot felul de ipoteze lipsite de sens acei “profesionisti ai sticlei TV” ce au vorbit ani de zile despre cultura si patriotism.
Astfel de "scenarii" sunt facute de oameni ale caror constiinte nu sunt tocmai curate. Intre comentariile de scandal si o viata politica sanatoasa, mizez pe factorul national de echlibru care probabil ca nici de asta data nu va lasa "sula in coasta".
Imnul dezvaluie istoriaVersurile imnului national apartin lui Andrei Muresanu (1816-1863), poet de factura romantica, ziarist, traducator, un adevarat tribun al epocii marcate de Revolutia de la 1848.
Muzica a fost compusa de Anton Pann (1796-1854), poet si etnograf, om de mare cultura, cântaret si autor de manuale de muzica.
Pe 22 Decembrie 1989, în timpul revolutiei anticomuniste, imnul s-a înaltat pe strazi, însotind uriasele mase de oameni, risipind frica de moarte si unind întregul popor în sentimentele nobile ale momentului. Astfel, instituirea sa ca imn national a venit de la sine, sub formidabila presiune a manifestantilor...
Invocatia destinului national este culmea cea mai înalta pe care un popor o poate atinge în zborul sau catre divinitate. Acest "acum ori niciodata" concentreaza toate energiile vitale, mobilizând la maximum. Imnul de stat al României este alcatuit din unsprezece strofe...
Cu respect,
Un Român.
drd.Darius Stan

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.