Produsul- concept “libertate” se vinde bine si de fiecare data, doar ca trebuie identificat vanzatorul
Lasand la o parte comentariile personale referitoare ( … plamadite ) la incordarea situatiei din R.MOLDOVA, va fac invitatia de a urmari o pozitie clara a diplomatiei rusesti exprimata chiar de Ministru de Externe.
Ministrul rus de externe, Serghei Lavrov, a avertizat astazi 09.04.2009 ca Statele Unite nu ar trebui sa forteze fostele republici sovietice sa aleaga intre o alianta cu Washingtonul si una cu Moscova.
Remarcile sefului diplomatiei ruse par sa se refere la tensiunile politice din Republica Moldova.
Lavrov a adaugat ca nu ar trebui sa existe planuri ascunse în relatiile dintre Rusia si Statele Unite. “Este inadmisibil sa aduci aceste tari in fata unei alegeri false – fie voi cu noi, fie voi impotriva noastra, in caz contrar totul va conduce la o intreaga lupta pentru sfera de influenta, batalie despre care se spune ca ar fi o trasatura majora a politicii externe rusesti. NU ne ocupam cu asa ceva. Nu vrem decat sa dezvoltam relatii reciproc avantajoase egale cu toti”, a mai spus Lavrov, in interviul acordat agentiei Ria Novosti, canalului de televiziune Russia Today si postului de radio Vocea Rusiei. Lavrov nu vede motivele pentru care actuala criza economica mondiala ar putea degenera intr-un razboi. “Nu vad care ar putea fi motivul pentru care actuala criza sa conduca la razboi. Se aduce drept argument Marea Depresiune, dupa care tendintele de comunicare economica si financiare au incetat. Totul s-a incheiat cu al doilea razboi mondial. Nu vad in prezent conditii pentru repetarea acelui scenariu”, a estimat Lavrov.
1. Primul pas substantial în directia dezvoltarii unei adevarate societati internationale ale carei interese pot fi urmarite a fost facut prin principiul autodeterminarii, stipulat în Carta ONU din 1945
Desi sensul acestui principiu, asa cum este el exprimat în Carta, a fost mascat de interpretari disputate si divergente, interpretarea dominanta care a rezultat în final sub auspiciile adunarii Generale ONU a deschis drumul catre universalitate. Intr-adevar, înteleasa ca temei pentru decolonizare, autodeterminarea a generat adevarata extindere a dreptului international dincolo de limitele mostenite din secolul al XIX-lea si a facut posibila aparitia unei societati internationale..
Universalitatea determinata de decolsnizare a fost întrucatva obstructionata de Razboiul Rece. Divizarea ideologica a lumii a descurajat universalizarea, ducand aproape la crearea a doua subseturi de subiecti care se ignorau reciproc, fapt ilustrat de nerecunoasterea sistematica a unor state sau guverne pe motive ideologice . Aceste restrictii au disparut odata cu sfarsitul Razboiului Rece, in ciuda remanentei unor atitudini nepluraliste îndreptate împotriva unor state care nu respecta nsile valori ale ordinii mondiale de dupa Razboiul Rece. Dar nici chiar limitarile Razboiului Rece nu au împiedicat unele realizari semnificative în legiferare, care aveau în vizor interesele societatii internationale care a luat nastere în urma decolonizarii..
2. Lasand la o parte experienta Razboiului Rece, putem spune ca autodeterminarea constituie fundamentul unei legiferari internationale îndreptate spre promovarea interesului global si ca decolonizarea a deschis portile spre o legiferare internationala care ia în considerare interesele societatii internationale.
Daca putem spune ca exista interese nationale de durata si structurale (pentru realitati, acestea se reduc la supravietuire, autonomie si bunastare), atunci putem, de asemenea, spune ca exista si interese structurale ale societatii internationale. Daca aceasta premisa este adevarata, aceste interese structurale ale societatii internationale sunt în majoritate legate de mentinerea unei anumite forme de ordine, penduland între necesitatea pastrarii ordinii existente si anticiparea schimbarilor sale viitoare. Ipoteza noastra este ca pana si cea mai evidenta nevoie de ordine a societatii internationale nu poate constitui un interes global daca ea nu este perceputa ca atare. aceasta ambiguitate isi are originea în conceptul de societate internationala în sine. Dupa cum am aratat mai sus, existenta sa se bazeaza pe o identificare globala.
Desi „interesele” pot fi „forta motivationala” a identitatilor, interesele globale presupun o identitate globala. acest lucru înseamna ca statele nu pot estima nevoile societatii decat în momentul în care s-au identificat cu „noi”. Nu trebuie sa uitam, însa, ca identitatile sunt schimbatoare. Ele sunt variate si în continua schimbare. În consecinta, determinarea unui interes global depinde în mod inerent de perceptiile sau opiniile legiuitorilor insisi.
3. Desi s-ar putea sa existe unele interese structurale si obiective ale societatii internationale – majoritatea privind mentinerea ordinii societatii, perceptiile subiective ale partilor nu sunt, asadar, irelevante si trebuie luate în considerare. Fiecare concepe în felul sau propriu modul în care ar trebui sa fie aceasta ordine. De aceea nu exista un criteriu pur obiectiv care sa determine interesul societatii internationale. Din acelasi motiv, orice încercare de a stabili o definitie a interesului global in abstracto s-ar dovedi întotdeauna nesatisfacatoare.
4. Ar putea exista, desigur, variatiuni în perceperea interesului global. aceste diferente pot aparea ca urmare a unor incidente obiective. De exemplu, statele mai „slabe” pot interpreta o anumita reglementare ca raspunzand nevoilor lor individuale de stat „slab”, în vreme ce o superputere poate interpreta aceeasi reglementare ca servind interesului global. Dar diferentele de perceptie nu apar doar ca o consecinta a unor situatii obiective diferite. Chiar daca unele state s-ar afla într-o situatie economica, politica si geografica foarte asemanatoare, ele ar putea avea conceptii diferite privind propriile lor nevoi, precum si nevoile societatii internationale. Aceasta este cauza a ceea ce se numeste coexistenta de interese.
5. Factorul subiectiv legat de determinarea intereselor societatii internationale este si mai grav în momentul în care apare nevoia de justitie’89 Nevoia (structurala) a societatii internationale pentru justitie este mai putin autoaparenta, lasand loc pentru o mai mare estimare subiectiva. S-ar putea discuta chiar si faptul ca justitia nu reprezinta unul din interesele structurale ale societatii internationale, desi ea a fost gandita ca atare. Chiar daca acest fapt ar fi adevarat, noi consideram ca justitia ramane unul din interesele societatii internationale, tocmai pentru ca ea este considerata ca atare de catre statele care au fost obisnuite sa se gandeasca ca facand parte din „noi”.
Revenind in actualitate am urmarit cu mult interes intreaga paleta a evenimentelor din ultima perioada inclusiv discutiile G20.
Concluzia de baza la aceasta reuniune la nivel inalt a fost “eliminarea paradisurilor fiscale”.
Avand in vedere conotatiile evenimentelor din ultima perioada in tabla de sah a mapamondului se joaca dupa sablonul interesului eliminarea sistematica a “obstacolelor” ce au produs efectele curative asupra dolarului SUA din ultima perioada.
Economia SUA sucomba pierzand o ultima reduta pe piata monopolurilor ce aducea ca lumea sa invarta aproximativ 80% in moneda dolar SUA.
Foarte simplu de urmarit evolutia din urmatorul interval de timp…. din Cuba, Venezuela , Iran si cu semne de indoiala dupa ultima vizita TURCIA.
Intr-adevar oamenii sunt chinuiti in Moldova, sau si mai grav - mor, dar aceste lucruri nu se intampla niciodata doar pentru satisface o placere a celor din strada si doar pentru a se reusi un transfer chirugical de autoritate.
Am convingerea ca alaturi de voi cu contributia fiecaruia dintre noi, putem pune o pietricica pentru a forma puzlle-ul complex al adevarului.
Nu au fost precizate ca puncte “paradis” ca Monaco, Luxemburg, Thailanda, Siera Leone……ce apartine unor interese pro-ocidentale .
In incheiere reamintim ca statele nu au decat interese si nu sentimente, la fel cum produsul- concept “libertate” se vinde bine si de fiecare data, doar ca trebuie identificat vanzatorul.
Darius Stan