joi, 8 octombrie 2009

China copiaza... e cumva o noutate?





Asia intreaga a copiat pana de curand, cand in sfarsit Japonezii din SUA, adica Lexus, au inceput sa inventeze cate ceva.
Imediat dupa cel de-al doilea razboi mondial, inginerii japonezi erau trimisi in asa zise: "Vizite de informare" de fapt spionaj industrial in toata regula. In urma acestor "vizite" veneau acasa cu tot felul de obiecte cumparate din tarile vest europene sau SUA, le demontau bucata cu bucata si scoteau un model japonez 100 %. Acest lucru se repeta in anii 70-90 cu Coreea de Sud... copiaza orice produs american, vest european sau... japonez si scot unul asemanator dar 100 %, dar sud coreean.
China nu a inceput sa copieze de ieri de azi.
In 1962, in plin conflict sino-indian, suparati ca tovarasii de la nord au vandut noile Mig-uri 21 si imperialistilor indieni, Mao ia decizia sa-l copieze fara acordul URSS, iar alaturi de el Il 28, Tu 16, An 2, automobilele Volga, Zastava, camioanele Zil, Ural... adica tot ce misca.
Asa ca daca in 30 - 40 de ani companiile japoneze si sud coreene au ingropat producatorii americani, cam in 10 ani cei chinezi ii vor ingropa pe europeni. Daca vreti sa stiti cat de departe se poate merge: "The symbol of all things American, the overly big, resource wasting, road hogging SUV come monster truck jeep - the Humvee has an Asian copycat, in terms of the East Wind (Dong Feng in Chinese) EQ2050 and Shenyang Aircraft Industry Co’s SFQ2040 HMWWV





Cat despre modelul CEO el se importa oficial in Romania de un an... fara ca importatorul sa fi facut scandal. Deh..... unii sunt mai egali ca altii.

In alta ordine de idei, la intalnirea economica anuala Bildenberg 2007 ministrul economiei Chinei, domnul XU JIAN, raspundea amendarii ATA (Asociatia Internationala tehnica automobilistica ) pentru gradul scazut al sigurantei pasagerilor.
"In India si Pakistan saptamanal mor aproximativ 1.500 de oameni in fiecare dintre aceste state in accidente feroviare. Intr-o astfel de masina, fabricata in China incap maximum de cinci persoane."

Gigantii auto, speriati de copiile chinezesti



BMW si Mercedes isi simt amenintate pozitiile pe piata europeana de copiile chinezesti foarte ieftine.




BMW a anuntat ca va da in judecata firma chineza care produce modelul Shuanghuan CEO, copie fidela dupa BMW X5, daca masina va aparea la Frankfurt in standul importatorului AZ Motor, noteaza site-ul automarket.ro. Germanii au si de ce sa fie suparati, pentru ca, pe linga faptul ca SUV-ul chinezesc nu poate fi deosebit din lateral de un X5 si are un interior identic cu cel al modelului Toyota Land Cruiser, costa in jur de 25.000 de euro.
Pusi in situatia de a concura la Salonul Auto Frankfurt (13-23 septembrie) cu modelul chinezilor de la Shuanghuan, cei de la BMW ameninta cu tribunalul. Concernul a reactionat deja furios la posibila aparitie a lui CEO pe piata italiana, programata pina la sfirsitul acestui an.
Firma Shuanghuan, infiintata in 1988 ca producator de masini militare, a mai fost data in judecata recent de japonezii de la Honda care i-au acuzat pe chinezi ca le-au copiat SUV-urile.
Si mai recent, Mercedes a anuntat ca va intenta un proces aceleiasi firme chinezesti din cauza faptului ca modelul Noble este aproape identic cu celebrul Smart.
Scandalul s-a iscat tot in urma dorintei chinezilor de a comercializa aceasta masina pe piata europeana.



Si in acest caz, fabricantii germani s-au suparat, de fapt, ca acest automobil va costa in Germania aproximativ 7.000 de euro. Purtatorul de cuvint al constructorului Daimler a declarat ca firma va intenta o actiune in instanta pentru a stopa accesul acestei masini in Europa.
Shuanghuan Noble este in mare parte identic cu micutul Smart, insa chiar si asa inginerii chinezi au reusit sa adauge inca doua locuri in spate si sa ofere soferului o plansa de bord mai traditionala cu indicatoarele in spatele volanului. La capitolul motorizari, noul Noble este oferit cu doua motoare pe benzina care dezvolta 46 respectiv 68 CP. Versiunea mai puternica are o cilindree de 1,1 litri si un moment motor de 88 Nm, noteaza site-ul e-transport.ro.


Pentru anul viitor, piata din Europa va trebui sa primeasca un virf de gama al fabricii Brilliance JinBei Automobile: Brilliance BS6, o masina identica BMW Seria 3 care va costa cam 15.000 de euro. Aceasta va fi echipata inclusiv cu un motor turbo de 1,8 litri si 170 de cai-putere.

Refuzul de a exporta catre China

Exporturile rusesti de armament in China s-au redus in 2007, fata de anul trecut, cu 63%, iar, in total, la nivel mondial, cu 29%. Este concluzia ultimului raport al Institutului International de la Stockholm (SIPRI), document care a vazut ieri lumina zilei. "Este prea devreme sa ne bucuram si sa vorbim despre o perioada de reducere a exporturilor sau macar  despre o reducere temporara a cererii", a considerat oportun sa atraga atentia Mark Bromley, analist la SIPRI. Din momentul dezintegrarii Uniunii Sovietice, in urma cu 17 ani, China a fost principalul cumparator de arme rusesti. Din totalul importurilor chinezesti de aceasta factura, 90% proveneau din Rusia. De fapt, chiar si acum, Beijingul continua sa ocupe primul loc, chiar daca, in 2007, exportul de arme destinat Chinei s-a micsorat cu 63% comparativ cu 2006. Fapt ce a condus la o scadere cu 29% a volumului total de arme furnizate de Rusia partenerilor sai din intreaga lume. Ce inseamna asta din punctul de vedere al castigurilor banesti? Potrivit societatii Rosoboroneksport, structura care gestioneaza activitatile comerciale ale complexului militaro-industrial al Rusiei s-a vandut pentru suma de 6,1 miliarde de dolari, adica o pierdere de 1,7 miliarde de dolari fata de 2006.
Pauza strategica
"In 2006, China a inghitit 54% din exporturile rusesti de arme, iar in 2007, acest indicator a urcat doar pana la 28%", a detaliat pentru cotidianul moscovit "RBK Daily", editat in colaborare cu publicatia olandeza "Handelsblatt", coautorul raportului SIPRI, Paul Holtom. El s-a grabit sa precizeze ca aceasta scadere a cererii de armament din partea Chinei a vizat nu numai Rusia. "Explicatia acestui fenomen, considerat surprinzator de numerosi specialisti, ba chiar incredibil, se regaseste in faptul ca autoritatile de la Beijing au finalizat, in linii mari, procesul de modernizare a fortelor militare ale statului", a adaugat expertul. El este convins ca, in viitorul apropiat, China nu va lansa mari comenzi peste hotare. In plus, adauga Hotom, "China copiaza intens armamentul rusesc, desi inca nu a reusit sa reproduca tot". Oricum, motoarele de avion si sistemele de radar trebuie sa le achizitioneze tot din Rusia, alaturi de tehnologie de rachete, elicoptere, precum si submarine. "Industria de aparare a Rusiei a pierdut «perna de oxigen» a Chinei, care a ajutat-o sa se mentina pe linia de plutire in tulburata perioada a anilor iii'90", a constatat, pe de alta parte, expertul rus Ruslan Puhov, director al Centrului moscovit pentru tehnologii si strategii. El crede ca acest dezinteres afisat de Beijing fata de armamentul rusesc nu este altceva decat o pauza strategica luata de China. In opinia expertului, "dupa interventia americana in Irak, doctrina militara a Chinei a suferit modificari substantiale. Ca atare, China va incepe din nou sa depuna cereri pentru fortele terestre".
Rusia a anulat recent o afacere încheiata cu China prin care ar fi vandut Beijingului 50 de bombardiere Su-33. Motivul pentru care Rusia a anulat o asemenea afacere în plina criza economica este simplu: China se pregatea sa cloneze avioanele, relateaza în editia sa de marti Moskovski Komsomolet, preluat de Agerpres. China negocia de mai multa vreme cu Moscova achizitionarea acestui lot de bombardiere. Însa ceea ce a ridicat semne de întrebare a fost conditia pusa de chinezi, ca initial sa îi fie vândute doar doua exemplare ale acestui tip de avion. „De proba”. Iar niste Sukhoiuri „made in China”, mai ieftine, ar fi putut fi achizitionate de tari mai sarace din regiune precum Pakistanul, ceea ce ar dauna în ultima instanta tot bugetului rusesc.
Astfel se contureaza nu ar fi fost pentru prima data, Rusia aproape ca s-a obisnuit cu acest model de „comportament” chinez. Astfel, în 1995, Beijingul a obtinut licenta pentru fabricarea a 200 de avioane Su-27, dar cu conditia sa utilizeze componente rusesti. Apoi s-a razgândit si a început productia avionului cu piese proprii. Chinezii au clonat nu doar bombardierul rusesc Su-27, ci si radare pentru avioane de lupta, statii de radiolocatie, tunuri si sisteme de artilerie Smerci. În plus, China a cumparat si nave de razboi rusesti scoase din uz sau pe jumatate construite din lipsa de finantare, folosindu-le nu ca fier vechi, ci pentru a copia tehnologia de fabricatie.

Autor:Dr.Darius Stan

miercuri, 7 octombrie 2009

Marile puteri nu adera la coaliţii, ci le creeaza



Intalnirea intre cei doi sefi de stat, respectiv Preşedintele Ucrainei, Viktor Iuşcenko si Preşedintele Rusiei, Dmitri Medvedev a avut loc, la reuniunea şefilor de stat CSI din Moldova din 07.10.2009. Este prima intrevedere intre cei doi lideri după deteriorarea relatiilor bilaterale în august.
Medvedev a criticat dur, în august, atitudinea "antirusă" a Ucrainei, anunaand amanarea trimiterii unui nou ambasador la Kiev.
In replica, seful administraţiei prezidentiale ucrainene a acuzat Kremlinul de "complex imperialist".

Pe fond Rusia şi Alianţa Nord-Atlantică doresc să desfăşoare proiecte comune. Este vorba nu numai despre avertizările şi lichidarea urmărilor diferitelor catastrofe cu caracter natural, dar şi terorist. Nu este exclusă crearea unui sistem unic în cadrul scutului antibalistic tactic, a declarat ambasadorul Rusiei la NATO Dmitri Rogozin la conferinţa de presă de la Moscova. „Cu numai câţiva ani în urmă era vorba despre o posibilă cooperare între forţele armate ale Rusiei şi NATO, care deţin sisteme de interceptare de rachete cu raza mică de acţiune pentru apărarea contingentelor pacificatoare. În prezent nu avem asemenea operaţiuni cu NATO, însă asta nu înseamnă că ele nu pot fi. De curând în Germania au avut loc exerciţii militare simulate pe calculator privind sistemul de apărare antirachetă (teatru de luptă) care au demonstrat că sistemele ruseşti şi occidentale se racordează şi au un efect cumulativ, care măreşte securitatea acestor subunităţi”. Însă Rusia este împotrivă ca sistemul european de apărare antirachetă să devină o parte a celui american. Aceasta este o poziţie principială în oportunitatea colaborării cu NATO în sfera apărării antibalistice. Dmitri Rogozin a subliniat că decizia Moscovei va depinde în mare măsură de dorinţa partenerilor europeni NATO de a construi un asemenea sistem cu Rusia. „Dacă la noi va apărea mai multă claritate şi previzibilitate faţă de ceea ce propune Washingtonul, dacă vom înţelege că de fapt iniţiativa scutului antirachetă european nu va fi o componentă a apărării antibalistice strategice a SUA, atunci eforturile de acest gen sunt posibile”, a spus Dmitri Rogozin. În ce priveşte iniţiativele expuse de preşedintele SUA şi şeful Pentagonului.
Scutul antirachetă al lui Obama este mai sigur decât cel al lui Bush

Rusia confirmă garanţiile de securitate pentru Ucraina şi Kazahstan. Aceste prevederi vor fi incluse în noul Tratat de Reducere a Armelor de Ofensivă (START) care este în prezent examinat de Moscova şi Washington.

În plus, tema garanţiilor pentru Kiev şi Astana a fost ridicată la tratative tocmai de Rusia, a precizat Serghei Lavrov. Şeful MAE rus a ţinut împreună cu omologul său ucrainean, Vladimir Handoghii, o conferinţă de presă.

Timp de două zile, miniştrii de Externe ai Rusiei şi Ucrainei se ocupă la Harkov de problemele de cooperare între regiunile din vecinătatea graniţei. Însă pe jurnalişti i-au interesat mai mult chestiunile strategice. Între altele, miniştrii le-au explicat reprezentanţilor presei că noul acord cu privire la Tratatul START garantează securitatea statelor care renunţă la arma nucleară.

De aici discuţia a trecut absolut firesc la problema apărării antirachetă. Potrivit lui Serghei Lavrov, problemele de securitate în relaţiile dintre Rusia şi Ucraina nu sunt nicicum legate de planurile administraţiei de la Washington cu privire la apărarea antirachetă. Cu atât mai mult cu cât noul plan al SUA referitor la scutul antirachetă nu creează pentru Moscova riscurile celui anterior, a recunoscut ministrul rus.

„Proiectul la care administraţia Barack Obama a renunţat reprezenta clar un risc la adresa securităţii. Noul plan lansat acum de administraţia Obama creează condiţii bune de dialog. El, după primele noastre estimări, nu prezintă riscurile despre care era vorba când s-a plănuit crearea celei de-a treia componente poziţionale.

Chiar zilele acestea am planificat consultări cu partenerii americani, pentru ca să putem înţelege mai bine configurarea sistemului mobil de apărare antirachetă, propus de ei”, a declarat Lavrov.

Reamintim că administraţia George Bush intenţiona să amplaseze în Polonia 10 rachete de interceptare a scutului antibalistic şi un radar în Cehia. Pretextul acestor planuri (pe care Moscova l-a considerat imaginat) a fost ameninţarea cu rachete din partea Iranului.

Însă preşedintele actual al SUA Barack Obama a renunţat la aceste planuri, el a declarat că Washingtonul va crea un sistem de apărare antirachetă mai economicos, iar antirachetele vor fi instalate pe nave.

Lavrov a fost întrebat despre relaţiile dintre preşedinţii Rusiei şi Ucrainei. Jurnaliştii consideră că Victor Iuşcenko a apelat de câteva ori la Moscova pentru a se întâlni „tet-a-tet” cu Dmitri Medvedev, însă nu a primit nici un răspuns din partea Moscovei. Nici în programul vizitei preşedintelui rus la Chişinău, la summit-ul ţărilor CSI, nu este inclusă o întrevedere bilaterală.

Lavrov a reamintit că Dmitri Medvedev i-a trimis lui Victor Iuşcenko o scrisoare deschisă. În perioada preşedinţiei lui Iuşcenko, Medvedev a numit politica Ucrainei „îndepărtarea de la principiile prieteniei şi parteneriatului cu Rusia” şi a decis să nu trimită deocamdată un nou ambasador la Kiev.

Iuşcenko, la rândul său, a făcut publică declaraţia în care şi-a exprimat dezamăgirea faţă de poziţia părţii ruse. Cu toate că ar fi trebuit să fie dezamăgit de el însuşi sau, poate, de consilierii săi? Oricum, chiar dacă Iuşcenko a hotărât „să se îndrepte”, nu mai are timp pentru aceasta. Până la alegerile prezidenţiale a mai rămas puţin timp.



Mesaj transmis de Ambasada Rusiei
"Statele din Parteneriatul Estic vor interactiona cu UE doar privind inapoi la Rusia"


Uniunea Europeana nu a tinut cont de interesele Rusiei cand a elaborat Parteneriatul Estic (PaE), desi cele sase state incluse in aceasta initiativa sunt legate de Moscova prin puternice conexiuni economice si politice, a afirmat, marti, reprezentantul Ambasadei Rusiei la Bucuresti, consilierul Igor Sidorov.
El a participat la un simpozion privind cooperarea regionala in Marea Baltica si Marea Neagra, evenimentul fiind organizat de Ambasada Suediei la Bucuresti si reunind diplomati acreditati in tara noastra, precum si politicieni romani.
"In primul rand, cand a fost elaborat PaE, interesele Rusiei nu au fost luate in considerare, desi statele partenere in aceasta initiativa (Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Republica Moldova si Ucraina - n.r.) sunt legate de noi prin conexiuni economice si politice puternice. In plus, dupa cum observam, PaE nu beneficiaza de un nivel ridicat de consolidare politica in jurul sau, atat in interiorul UE, cat si al statelor beneficiare. Nu in cele din urma, bugetul PaE nu poate fi comparat cu nivelul la care se afla cooperarea acestora cu Rusia", a spus reprezentantul Ambasadei Rusiei la Bucuresti.
Sidorov a sustinut ca, astfel, cele sase state partenere vor interactiona cu Bruxellesul numai "privind inapoi peste umarul Rusiei" si se vor axa, in relatia cu Uniunea Europeana, numai pe acele domenii care nu ar putea afecta cooperarea cu Kremlinul.
"In aceste conditii, majoritatea celor sase tari vor interactiona cu UE in cadrul PaE numai privind inapoi, peste umar, la Rusia si vor incerca sa aleaga numai acele nise din parteneriat care nu ar fi de natura sa afecteze legaturile stabilite cu Rusia, in mod special cele economice, care au o importanta vitala pentru acele tari. Toate acestea ar putea lipsi PaE de integritatea sa si, drept consecinta, de avantaje politice si economice pentru UE. Si viceversa, valoarea adaugata a PaE ar fi fost mult mai mare daca interesele Rusiei ar fi fost luate in calcul pe deplin", a fost de parere Sidorov.
In ceea ce priveste cooperarea regionala, diplomatul rus a aratat ca Federatia Rusa si UE au impreuna o gama larga de instrumente pentru a o dezvolta si consolida, exemplificand, in acest sens, dialogul Rusia - UE privind politica regionala, lansata in mai 2007.
"Initiativa UE Sinergia Marii Negre si Strategia la Marea Baltica au, in opinia noastra, foarte multe elemente comune. Ele se refera la noua abordare de catre UE a dezvoltarii regionale, care, din ceea ce intelegem, capata un caracter integrat si combinat. Este important sa evitam aparitia unei linii de gandire potrivit careia organizatii regionale, precum Consiliul Statelor de la Marea Baltica sau Organizatia de Cooperare Economica la Marea Neagra, trebuie, de acum inainte, sa se alinieze apriori la politicile interne europene. Acestea au propria agenda si o lista mai larga de membri si observatori, asa incat nu ar trebui sa fie ei cei care sa contribuie la politicile interne europene, ci viceversa", a sustinut Igor Sidorov.
Parteneriatul Estic a fost lansat pe 7 mai, la Praga, propunand un nou cadru de cooperare intre Uniunea Europeana si state din estul continentului european, menit sa dezvolte si sa consolideze relatiile cu aceasta regiune aflata in proximitatea forului comunitar.
Parteneriatul Estic se doreste a fi un forum de cooperare institutionalizat al Uniunii Europene cu sase state aflate la granita de est a spatiului comunitar (Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Republica Moldova si Ucraina) urmarind stimularea cooperarii si a dialogului cu aceste state.
Federatia Rusa si-a exprimat in repetate randuri nemultumirea in legatura cu acest proiect, ministrul de Externe rus, Serghei Lavrov, declarand ca cele sase tari sunt obligate sa aleaga "fie cu Moscova, fie impotriva ei". Suspiciunea Rusiei privind Parteneriatul Estic se explica si prin faptul ca initiativa de a lua cele sase republici ex-sovietice sub tutela europeana apartinuse Poloniei si Suediei, tari cu atitudini traditional critice la adresa politicii externe ruse.



Se schimba motorul de crestere al economiei mondiale


Consumatorul american nu mai este principalul motor de crestere al economiei mondiale, iar expertii isi indreapta atentia spre Beijing, dar cauta si alte posibilitati, fiind inca sceptici in legatura cu capacitatea Chinei de a-si asuma integral acest rol, relateaza AFP.
"Nu este inca destul de clar cu cine va fi inlocuit consumatorul american", spunea presedintele Bancii mondiale, Robert Zoellick, cu ocazia adunarii generale a bancii si a Fondului Monetar International (FMI).
Inaintea crizei, diviziunea muncii parea simpla. Gospodariile americane se indatorau pentru a consuma bunuri fabricate in special in Asia, cu precadere in China, precum si in Europa si in restul lumii, determinand astfel cresterea mondiala. In 2008, SUA au cumulat 13,2% din importurile mondiale, potrivit datelor Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC). Criza a schimbat insa situatia.
"Rata economisirii in SUA a crescut semnificativ si ar putea ramane ridicata pentru un timp. Intr-un asemenea scenariu, responsabilitatea de a alimenta motorul cresterii economice mondiale va reveni altor tari, cu precadere celor care aveau un model economic bazat pe export", declara marti directorul general al FMI, Dominique Straus-Kahn, care a avertizat insa ca "o asemenea tranzitie nu va fi usoara".
Economia chineza, desemnata in mod clar de seful FMI, este departe de a indeplini acest rol, chiar daca Beijingul a anuntat in noiembrie intentia de a injecta circa 4.000 miliarde yuani (400 miliarde euro) in economie, intr-un interval de doi ani, pentru a compensa scaderea exporturilor. In lipsa unui sistem dezvoltat de asigurari sociale, chinezii economisesc mai mult pentru a-si asigura traiul la batranete.
"Profiturile firmelor ar trebui orientate spre gospodarii, pentru a le ajuta sa-si majoreze consumul", a spus economistul sef al Bancii asiatice de dezvoltare, Jong-Wha Lee.
China, care ar putea cunoaste din 2010 probleme legate de cresterea prea puternica a creditarii, nu va fi suficienta ca motor de crestere a economiei mondiale.
"O economie mondiala echilibrata are nevoie de mai multi poli de crestere, si nu doar de China sau de India. Tarile din America Latina, Asia de Sud-Est si Orientul Mijlociu ar putea contribui, de asemenea, daca fac investitii in prezent", a mai spus Zoellick.
Unii experti considera ca noul motor de crestere poate fi obtinut prin adaptarea economiei mondiale la schimbarile climatice.

Autor:Dr.Darius Stan

duminică, 4 octombrie 2009

Renasterea autoritatii financiare in secolul XXI







La Pittsburgh s-a semnat actul de renastere al autoritatii financiare

Inceputul dezbaterilor la conferinta internationala de la Pittsburgh Pennsylvania ( SUA) a adus in atentie si un numar mare de protestatari. Cu acesta ocazie si pentru prima data Politia americana utilizeaza arme de ultima tehnologie . Tunuri ultrasonice.

Tema principala a reuniunii G20 de la Pittsburgh este, desigur, stabilizarea pietelor financiare. Dar liderii lumii vor fi confruntati cu o problema mult mai semnificativa: crearea unei noi ordini mondiale

La finele reuniunii G20 care va avea loc joi si vineri la Pittsburgh, sefii de stat si de guvern vor trâmbita cu mare convingere în fata presei internationale ca sunt salvatorii întregii lumi. Pentru presedintele american Barack Obama, summitul G20 este o sansa de a se profila din nou în propria tara, unde, în ultima verme, popularitatea sa a scazut. Pentru cancelarul federal Angela Merkel, reuniunea de la Pittsburgh este ultima aparitie, posibil decisiva în plan electoral, pe scena internationala, înaintea alegerilor parlamentare germane din 27 septembrie.
Ca urmare, putem fi deja de pe acum siguri ca toti liderii politici prezenti la summit vor declara oficial ca reuniunea G20 a fost un succes absolut.
Daca stam însa putin sa ne gândim, revenim imediat la întrebarea cheie: ce au realizat liderii G20 de la prima lor întâlnire din acest an la Washington? Scopul tututor acestor reuniuni a fost clar - reorganizarea pietelor financiare internationale, astfel încât sa se evite pe viitor izbucnirea unei noi crize de proportii.
Iar astazi? Expertii repeta neobosit ca nu s-a învatat nimic din criza financiara. Bancile platesc din nou prime în valoare de milioane managerilor lor, în timp ce majoritatea institutelor financiare încaseaza iarasi câstiguri exorbitante. Continua deci petrecerea ca si cum nu s-ar fi întâmplat nimic?
Pe de o parte da, dar acesta nu este tot adevarul. Câteva din cele mai mari banci au plafonat deja nivelul primelor platite managerilor si îngradesc speculatiile cu mare risc pe piata financiara. În acelasi timp, mai multe tari considerate a fi "paradisuri fiscale" îsi revizuiesc politica monetara.
Toate aceste masuri nu sunt însa suficiente pentru a se reorganiza eficient pietele financiare. În primul rând trebuie pusa o stavila în calea extinderii necontrolate a bancilor. Ele nu au voie sa devina din nou atât de mari si de puternice încât, în cazul falimentului, sa poata destabiliza întregul sistemul financiar international. Dar cum poate fi oprita extinderea institutelor financiare, tinând cont ca cele doua cele mai mari banci din lume provin între timp din China? Este putin probabil ca presedintele Chinei sa aprobe o lege care sa împiedice extinderea bancilor tarii sale.
În plus, se pare ca ne confruntam cu o noua problema. Recesiunea a luat sfârsit - considera analistii. În Statele Unite si Germania, criza este considerata a fi practic depasita, ceea ce reduce presiunile exercitate asupra guvernelor lumii, eliminând urgenta introducerii si impunerii reformelor strict necesare.



Raportul Comisiei Internationale ne arata vinovoatul in conflictului ruso-georgian: Georgia a declansat razboiul din Caucaz




Armata georgiana a tras primele focuri în razboiul din Caucaz din august 2008, potrivit unui raport international asteptat cu mare interes. Potrivit cotidianului german "Süddeutsche Zeitung", aceasta este concluzia comisiei internationale care a analizat circumstantele producerii conflictului ruso-georgian. Raportul arata ca armata georgiana a atacat prima trupele rusesti stationate cu mandat international în Osetia de Sud. Comisia subliniaza însa ca atacurile au urmat provocarilor separatistilor din Abhazia si Osetia de Sud, sprijinite de partea rusa. Raportul, realizat sub conducerea diplomatei elvetiene Heidi Tagliavini, la cererea Uniunii Europene, va fi dat publicitatii miercuri la Bruxelles
Preşedintele georgian, Mihail Saakashvili, a încercat să forţeze mâna preşedintelui Bush declarând CNN că este “în interesul Americii să intervină, nu mai este vorba doar de Georgia aici, e vorba de principiile americane”. Cu toate acestea, e greu de crezut că George W. Bush va face mai mult decât să ceară încetarea violenţelor şi să îşi ofere disponibilitatea de a intermedia negocierile dintre părţi. În nici un caz nu va sări să apere integritatea teritorială a Georgiei cu arma în mână, deşi în statul din Caucaz se mai află încă 100 de militari americani, care pregătesc trupele georgiene. Vremurile când Rusia era un stat slab şi când SUA şi-a stabilit piciorul de pod în Georgia au apus.


Pentru preşedintele georgian, Mihail Saakashvili o mangaiere calda: NATO are datoria sfanta de a-si apara aliatii


Statele Unite au comentat cu prudenta raportul primit miercuri de UE pe tema conflictului ruso-georgian din august 2008, afirmând ca vor sa se concentreze pe viitor.
"Recunoastem ca toate partile au facut greseli si calcule gresite în timpul conflictului, dar dorim sa ne concentram pe viitor. Asteptam atât din partea Georgiei, cât si din partea Rusiei sa respecte acordurile" ce au însotit încetarea focului si "continuam sa ne exprimam sustinerea ferma fata de integritatea teritoriala a Georgiei", a spus purtatorul de cuvânt Philip Crowley.

Secretarul de stat Hillary Clinton l-a sfatuit saptamâna trecuta pe liderul georgian Mihail Saakasvili sa dea dovada de "rabdare strategica" pe chestiunea regiunilor rebele Abhazia si Osetia de Sud, spunând ca "nu exista solutie pe termen scurt pentru aceasta problema".

Presedintele american, Barack Obama, si-a exprimat dorinta de a consolida relatiile dintre NATO si Rusia, dar a subliniat datoriile "sfinte" ale SUA fata de aliatii din NATO, dintre care unii au raporturi delicate cu Moscova. Dupa discutia de la Casa Alba cu secretarul general al NATO, Anders Fogh Rasmussen, Obama a vorbit despre decizia sa de a revizui proiectul scutului antiracheta. Noul proiect va servi "mai eficient intereselor SUA si ale membrilor Aliantei", a declarat presedintele. El a subliniat în acelasi timp importanta "de a întinde o mâna Rusiei" si dea explora mijloacele în care proiectul antiracheta poate duce la o cooperare între Alianta si Rusia. "Sper sa amelioram nu numai relatiile americano-ruse, ci si cele dintre NATO si Rusia, spunând în acelasi timp ca angajamentele noastre fata de aliatii din NATO sunt sfinte si ca angajamentele noastre conform articolului 5 ramân", a declarat Obama. Articolul 5 spune ca orice atac militar împotriva unui membru NATO este considerat un atac împotriva tuturor membrilor.

Deci, rezultatul este clar in cazul "rabdarii strategice" cei mari nu au timp pentru cei mici iar in aliatele marilor puteri, cei mici sunt doar monezile ce pot asigura shimbul.
Astfel, Georgia, a declansat razboiul impotriva Rusiei ...si se poate.

Autor:Dr.Darius Stan


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.