duminică, 28 august 2011

Efigiile pe planeta maimutelor. Noua tactica diplomatica




Domnilor colegi,

"Vorbele mele sunt usor de-nteles si usor de urmat, insa in Subceresc nimeni nu poate sa le-nteleaga si nimeni nu poate sa le urmeze. Vorbele mele au un stramos, faptele mele au un stapan, insa oamenii nu stiu acest lucru si deci nu ma cunosc nici pe mine: cei care ma cunosc sunt putini si tocmai de aceea sunt vrednic de pretuire.
Prin urmare inteleptul haine grosolane imbraca, dar in cugetul lui tine jadul"
Lao Tse

Ma simt onorat sa va retin atentia punandu-ma in slujba unei noi oportunitati ce poate aduce implinire in sufletele noastre. Intreaga mea pregatire a fost canalizata pentru fi de ajutor celor ce au puterea. Intreagul timp am slujit intelegandu-mi rostul si urmarind ca cele spuse de mine sa se adevereasca pentru a implinii rodul muncii mele. Am fost si raman un simplu consilier ce nu a ridicat pretentii de a detine puterea pentru ca nu sunt pregatit sa o detin si m-am multumit cu intelegerea menirii pe acest pamant. Acesta este menirea noastra a consilierilor. Pentru ca noi cu totii suntem viata si pentru ca suntem in putere de a spune adevarul asa cum il traim vom fi in asentimentul celor de se incumeta sa trezeasca in noi speranta. Credinta noastra este ca oamenii buni vor da bunatatea a ceea ce ei au adunat-o, iar oamenii rai vor primi sa daruiasca raul care s-a adunat in inimile lor, si sa spuna lucruri rele. Raul va revarsa din inimile lor.
Initiativa de a ramane sa cititi aceste cateva randuri , poate crea o noua perspectiva pentru cea ce inseamna "ziua de maine". O zi poate mai luminoasa poate mai buna, o zi pe care sa o intrevedem in sufletul nostru plina de realizarile neavute.



Efigiile pe planeta maimutelorProfesii si profesionismNumai daca esti neintregit te vei implini, numai daca esti indoit te vei indrepta, numai daca esti scobit te vei umple, numai daca esti invechit te vei innoi.
Lao Tse
In vremea cand ne pregateam, unii dintre noi, pentru domeniile pentru care primeam repartizarii, aveam puterea de a construi si de a ne dezvolta intr-un echilibru. Astazi parghiile politicilor financiare, sunt departe de cea ce inseamna pe vremuri controlul dezvoltarii care sa fie detinut de noi. Nu ma voi lega in aceasta discutie chemand la „”bara” si pierzand inutil energie. Mai de graba m-as concentra asupra revolutiei economice din vremea in care statul Roman detinea controlul puterii si implicit, avand in detinere, instrumentele necesare . Pentru mai multa elocventa pot spune ca nu ma voi ascunde sa afirm, cum astazi asistam la tot felul de retete de suces ( succesuri ) facand prezenta la tot felul de cursuri de “Abilitati Manageriale” unde ne sunt promise ca ne vom dezvolta abilitatile necesare unui manager de succes.
Poate ca nu am inteles ca managementul de succes nu se face dupa retetar si in nici un caz fara de a avea acces la parghiile de aplicare economica. Astazi dobandim cunostinte despre comunicare si feedback, gestionarea situatiilor conflictuale, evaluarea si recompensarea performantelor individuale, dar in lipsa unei productii autentice economice, putem vorbii in van de orice insusire si dezvoltare a abilitatilor.

Daca doriti un exercitiu, mai clar puteti sa intrebati pe cei mai multi (ce vor trebui sa va continuie activitatea pe mai departe); -Care ar putea fi "Echipa de vis" ce ar putea renaste economia romaneasca?
Veti constata nu au puncte de reper . Au doar retelele de succes la care au stiut sa retina doar titlul.

Despre caile comunicative. Retorica
In vremurile actuale, in toata forfota de zi cu zi in care scuza perfecta dupa care ne ascundem pentru toate ineficientele, criza, devine cuvantul ce insoteste orice fel de manifestare a oamenilor de pretutindeni.
Cu totii stim cum ne confruntam in timpurile actuale cu criza financiara, criza energetica, criza alimentatiei… insa lumea, pare sa fi uitat ceva esential. A uitat faptul ca in vremuri de criza, civilizatia renaste din forta gandirii pentru a se angaja intr-o noua etapa, un nou ciclu, intr-un nou concept. Curentul „mesianic” este limbajul cel mai comun ce vine sa raspunda oricarui individ. Stiu ca aceasta nu trebuie confundata cu retorica sentimenta, dar stiu ca in aceste vremuri trebuie sa vorbim. Curentul gandirii nascut din teoria idealista precum si violenta nascuta din teoria mecantilista sunt concepte ce astazi domina omenirea impartind-o intr-un echilibru al fortelor antagonice. Oamenii de oriunde din lume au aratat, ca forta nu inseamna o pasivitate sterila in adaptare, o non-actiune complet dezinteresata, ci o forta morala importanta, care poate aduce schimbarea societatilor si a comportamentelor oamenilor.
De pilda, criza financiara si recesiunea economica au provocat cresterea ratei somajului si a numarului saracilor. Dupa cum stim, odata cu sporirea numarului persoanelor care isi duc viata in saracie va creste, in continuare, chiar si in conditiile redresarii incete a economiei statelor. Saracia va conduce spre reactii de manifestare in disperare a unora dintre noi. Reactiile de disperare ale unora, vor aduce masuri in consecinta de protejare individuala personala. Si atunci intreaga societate va fi preocupata in consecinta cu aceasta disperare inchipuita . Rationamentul simplu este calea pentru care oamenii pot primi liniste in sufletele lor. Discursurile ce au in compozitie cuvintele ce au urmarit intreaga viata indivizii indiferent de pozitia pe scala sociala sunt cele fac sens in aceste vartejuri.

Revolutiile se fac cu oameni simpli
Oportunitatile schimbarii au fost si vor fi intr-o permanenta pe acest pamant. Clasele sociale vor intra in confrunare pentru detinerea puterii. Dincolo de aceste cazuri si interpretari divergente, demonstram ca intre caracterul negociat al revolutiilor si consolidarea procedurala ulterioara unei forme definitorii sub aspectele domniei legii, responsabilitatii, caracterului participativ si modului de desfasurare al alegerilor, exista o corelatie care nu poate fi ignorata. Asumptia rezonabila potrivit careia produsul revolutionary autentic este un rezultat al „revolutiei negociate” si, deci, un produs creat „la origine”, mai degraba indigen decat importat, pare sa fie una din „lectiile” majore, cel mai adesea ignorate, ale momentului revolutionar 1989. Ignorarea acestei „lectii” poate sa fie si una din explicatiile faptului ca in perioada post-Razboi Rece a fost preferata, cultivata prioritar si cvasi-generalizata „mantra” politica a „exportului de democratie”, materializata in forme diverse: asistenta externa (FMI, Banca Mondiala), conditionalitate (UE, NATO, FMI, Banca Mondiala) sau, mai rau, interventie armata directa cu rol preventiv (razboiul din Irak).
Axioma Morris
Schimbarile in evolutia istoriei sunt determinate de oamenii lenesi, lacomi, anxiosi care incearca sa-si traiasca viata pe cai mai usoare, mai profitabile si mai sigure. Aceasta este „Axioma Morris” –enuntata provocator si cu ostentativa de Ian Morris, autorul cartii „Cine conduce lumea. Cum detin civilizatiile suprematia si de ce o pierd”, proaspat aparuta la editura Campus. De altfel Ian Morris demonstreaza intr-o convingatoare inclinatie evolutionista, bine dozat ,manifestat in ipoteza potrivit careia: marile salturi au loc atunci cand vremurile grele reclama masuri radicale. Frica este cea care ne impinge inainte. Istoria este o succesiune de adaptari la o lume care ne confrunta neincetat cu noi probleme.

Frica impinge omenirea inainte
Profesorul britanic preda la renumita Universitate californiana Stanford, si-a creat un renume international in arheologie, este specializat in istoria Greciei antice. In incitanta panorama a competitiei civilizatiilor de-a lungul a 15.000 de ani, Ian Morris demonstreaza si convingatoare inclinatii evolutioniste si un academic si bine dozat spirit de fronda, manifestat si in ipoteza potrivit careia: marile salturi au loc atunci cind vremurile grele reclama masuri radicale. Frica este cea care ne impinge inainte. Istoria este o succesiune de adaptari la o lume care ne confrunta neancetat cu noi probleme.
Intelepciunea trecutului ne garanteaza ca avem a trage doua invataminte din lectia istoriei. Exista o tendinta pe termen lung, precum ascensiunea occidentului ca forta dominatoare. Aceasta tendinta poate fi proiectata si in viitor. Pe de alta parte insa, acestor tendinte majore li se opun forte contrarii, care le pot submina. Dezavantajul prognozelor este ca majoritatea lor iau in calcul doar una dintre tendinte. Marx credea ca poate determina mersul istoriei pana la societatea fara clase. Altii se concentreaza pe schimbarile pe termen scurt, precum criza financiara, deducand de aici ca nu exista nici un fel de tendinte. Ambele concluzii sunt false. In tot cazul, din cioburile trecutului se lasa dedusa configuratia viitorului.
La ce sa ne astepam ?
Nevoia de energie a dezvoltarii hiperdinamice a civilizatiei nu mai poate fi satisfacuta prin tehnologia disponibila, ceea ce va duce nu la o stagnare, ci la un recul dramatic, radical, la prabusirea si disparitia unor ample segmente de cultura si civilizatie. Secole vor trece pana cand noile forme de civilizatie vor ajunge la stadiul de dinaintea impasului. Si totul pentru ca cauza principala a succesului nu poate fi altceva decat cauza esecului.

Provocari
Progresele inregistrate in ultimul an ii reformarea structurilor Armatei Populare de Eliberare din Republica Populara Chineza sunt, observa analistii militari americani, impresionante, resortul apararii controlat de Partidul Comunist apropiindu-se din ce in ce mai mult de ceea ce inseamna o astfel de institutie in secolul 21.
Redactorii raportului au scos in evidenta progresele tehnologice observate pe parcursul ultimului an, perioada in care, intre altele, China a reusit sa finalizeze prototipul primului sau avion invizibil. Stocul de rachete de croaziera cu raza lunga de actiune a crescut considerabil, la fel cum a sporit si capacitatea de a ataca nave sau sisteme spatiale.
Din dotarea actuala nu lipsesc submarine de atac, vase de razboi moderne, port-avioane si lasere anti-satelit. Anul trecut a fost si cel al numarului record de rachete lansate spre cosmos de catre China.
In legatura cu Raportul privind dezvoltarea militara si a situatiei de securitate a Chinei 2011 emis recent de Pentagon, s-a replica se arata ca acest raport a relevat mentalitatea dualista si contradictorie a partii americane ca pe de o parte vrea sa se bizuie pe sprijinul Chinei in unele probleme legate de interesele SUA, iar pe de alta parte doreste sa loveasca China cu ajutorul creind o situatie problematica de imagine la adresa Chinei. Ca urmare aceste provocari va aduce daune increderii reciproce intre cele doua tari.
In articolul ziarului chinez s-a mentionat ca in raportul de 84 de pagini al Pentagonului, marturisirile despre problemele privind stramtoarea Taiwan, cresterea puterii militare, dezvoltarea fortelor maritime chineze, problema Marii Chinei de Sud si altele se contrazic intre ele. Au fost citate si datele statistice de la ziarul New York Times, potrivit carora cheltuielile militare anuale ale SUA sunt cu 500 miliarde dolari americani mai mult fata de cheltuielile militare anuale ale Chinei.
Daca se iau in considerare si costurile in operatiunile din Irak si Afghanistan, cheltuielile anuale ale Pentagonului sunt cu aproape 700 miliarde de dolari mai mult decat cheltuielile militare ale Chinei.
Seful Marelui Stat Major al armatei chineze, Chen Bingde, declara, in vizita sa in SUA, cu trei luni in urma ca armata chineza nu intentioneaza sa provoace fortele americane la intrecere. Mai mult pe baza relatiilor de prietenie s-au desfasurat in cursul acestui an o serie de vizite reciproce la nivel inalt intre cele doua armate, ceea ce au dovedit ca exista cale de dialog intre fortele chineze si americane.
Provocarea prin actiunea partii americane de a critica dezvoltarea militara a Chinei si de a semana disensiuni in relatiile Chinei cu tarile vecine prin emiterea raportului privind puterea militara chineza este opusa directiei de dezvoltare a relatiilor bilaterale fixate de liderii celor doua tari. Rezultatul lesne de apreciat va fi daunarea increderii reciproce precum si a celorlalte state . Ori, intr-un climat de neancredere totala, relatiile statelor au de suferit si atunci relatiile populatiilor au de suferit implicit.

Martin Luther King Jr. s-a nascut din piatra sperantei
Un urias din piatra alba, cu bratele incrucisate si alura de sef de stat. Martin Luther King scrie inca o data istorie, la 43 de ani de la asasinarea sa: memorialul, inalt de noua metri, marcheaza intrarea primului american de culoare - si a primului amerrican care nu a fost presedinte - in "panteonul" de pe National Mall, esplanada cu eroi americani, ce se intinde in fata Capitoliului, sediul Congresului federal.
Nu departe de amplasamentul ansamblului statuar se afla si locul in care, pe 28 august 1963, Martin Luther King isi rostea cel mai celebru discurs, ramas in istorie gratie sintagmei "I have a dream".
Din cauza avertismentului cu uragan ce a paralizat coasta de rasarit a Statelor Unite, monumentul nu va putea fi inaugurat asa cum fusese planuit, intr-o ceremonie condusa, chiar la aniversarea a 48 de ani de la punctul culminant al Marelui Mars spre Washington, de catre primul presedinte de culoare al Americii, Barack Obama.
"Made in China"
"Vom extrage din muntele disperarii piatra sperantei", spunea atunci Martin Luther King. Si aceste cuvinte se regasesc in atmosfera memorialului. Constructia a durat 15 ani si a costat 120 de milioane de dolari. Lucrarea poarta - spre nemultumirea unora - insemnul Made in China. Monumentul a fost sculptat de artistul chinez Lei Yixing iar granitul in care a lucrat a fost adus din Republica Populara Chineza.
"Am facut exact ceea ce spunea intr-una Martin Luther King: Sa nu judecam omul dupa culoarea pielii, si sa-l judecam dupa caracter. Si am gasit in artistul chinez Lei Yixing cel mai bun om care putea sa infaptuiasca vointa parintelui curentului Progresist, comenteaza Harry Johnson, presedintele Fundatiei Martin Luther King.

Dr. Darius Stan


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.