vineri, 23 martie 2012

Comemorari . 20 de ani de la razboiul de pe Nistru



Fortele separatiste transnistrene au recurs vineri la noi provocari in localitatea Corjova, aflata sub jurisdictia constitutionala a Republicii Moldova.
Un grup de acoliti ai regimului secesionist i-au împiedicat pe localnici sa desfasoare Marsul Pacii cu ocazia îmlinirii a 20 de ani de la izbucnirea conflictului armat de la Nistru din 1992. In momentul în care urma sa înceapa manifestatia de comemorare a victimelor razboiului, mai multi militieni transnistreni si autospeciale cu steaguri ale autoproclamatei republici transnistrene au blocat drumurile, iar pe parcursul întregii zile cazacii au facut de garda la crucea comemorativa unde urmau sa fie depuse flori.
Sevciuk, la fel ca Smirnov
Asta dupa ce la ultima reuniune în formatul 5+2 (Chisinau si Tiraspol, mediatorii OSCE, Rusia si Ucraina si observatorii UE si SUA) care a avut loc saptamâna aceasta la Dublin, delegatia moldoveneasca a rugat participantii la negocieri sa asigure „caracterul pasnic si conciliator al evenimentelor de comemorare pe data de 2 martie”. Mai mult, partea moldoveneasca a insistat asupra desfasurarii în comun a actiunilor de comemorare a victimelor razboiului.
Noul sef al administratiei separatiste de la Tiraspol, Evghenii Sevciuk, a declarat însa, ca Tiraspolul si Chisinaul nu vor organiza evenimente comune, deoarece, în opinia lui, „aceasta ar însemna provocarea unui nou conflict”. (...) „Chisinaul si Tiraspolul au viziuni diferite în ceea ce priveste razboiul din 1992. Pentru noi ,conflictul a fost o aparare de agresiunea moldoveneasca, iar pentru Moldova a fost apararea integritatii teritoriului. Noi ne opunem comemorarii comune”, a mentionat Sevciuk. „Ideea de a forma statul transnistrean, separat de Republica Moldova, a venit exclusiv din initiativa cetatenilor nostri, care si-au aparat dreptul de a se dezvolta liber si independent. Este dorinta poporului si eu, în calitate de presedinte al republicii moldovenesti nistrene, sunt obligat s-o realizez”, a conchis noul lider transnistrean.
Greseala Chisinaului: si-a abandonat cetatenii
Pe de alta parte, directorul de programe la Institutul de Politici Publice de la Chisinau, Oazu Nantoi, sustine ca „relatiile dintre cele doua maluri ale Nistrului degradeaza nu pentru ca s-ar fi adaugat dusmanie, dar pentru ca oamenii s-au înstrainat”. „Pentru cei care locuiesc în asa-zisa Transnistrie regimul din stânga Nistrului este o realitate de peste 20 de ani, în situatia când Chisinaul oficial si-a ignorat cetatenii din stânga Nistrului”, sustine expertul.
În ceea ce priveste limba vorbita, Oazu Nantoi, considera ca moldovenii din stânga Nistrului sunt supusi unui genocid etno-cultural si unei politici de asimilare mai dure decât în perioada sovietica. „În situatia când aici, în Basarabia, pas cu pas, poate firesc, poate stihinic, are loc înradacinarea limbii române, acolo, peste Nistru, domina totalmente limba rusa. Oamenii s-au conformat si este inutil sa credem ca iata se va încalzi si ei vor iesi la Nistru cu flori si îi vor cere lui Sevciuk, Lupu sau Filat sa se faca podul de flori peste Nistru”, a declarat Oazu Nantoi.
Potrivit lui, viitorul raioanelor de est ale Republicii Moldova depinde exclusiv de calitatea guvernarii de pe malul drept al Nistrului, de viabilitatea proiectului de statalitate a Republicii Moldova, de functionalitatea statului de drept Republica Moldova si de eficacitatea democratiei moldovenesti.
Istoric
Razboiul din 1992 mai este numit „razboi moldo-rus” din cauza sprijinului militar acordat fortelor separatiste de fosta armata a XIV rusa care era dislocata în regiune. În plus, Acordul de încetare a focului a fost semnat de presedintii Republicii Moldova si Federatiei Ruse.
Pe data de 2 martie 1992, presedintele de atunci al Republicii Moldova, Mircea Snegur, a autorizat o interventie militara împotriva fortelor rebele care atacasera posturi de politie loiale Chisinaului de pe malul estic al Nistrului. Astfel, prin decizia Guvernului Republicii Moldova, ziua de 2 martie a fost declarata de catre Parlament - Ziua Memoriei.
Initial, pe data de 2 septembrie 1990, Tiraspolul a proclamat independenta regiunii, iar doi ani mai târziu a început razboiul. Efective ale garzii transnistrene si unitati de cazaci au atacat postul de politie din Dubasari. În acea perioada, Republica Moldova nu avea armata. Astfel, autoritatile de la Chisinau au ripostat cu trupe de politisti.
In conflict au fost implicati si militari rusi, asa-numita Armata a XIV-a, cu un efectiv de peste 6000 de soldati. La 21 iulie 1992, a fost semnat acordul de încetare a focului între ex-presedintele Moldovei, Mircea Snegur, si presdintele de atunci al Rusiei, Boris Eltin.
În timpul conflictului armat, cele mai grele lupte sau dat în localitatile Dubasari, Corjova, Cosnita, Cocieri, Roghi, Tighina si Varnita. Potrivit datelor Ministerului Apararii, în timpul conflictului au murit 286 de oameni, iar alti 284 au ramas invalizi.
Desi au trecut 20 de ani de la acele evenimente sângeroase, problema transnistreana nu a fost solutionata nici pâna astazi. Din 1991 pâna în 2011 lider al autoproclamatei republici transnistrene a fost Igor Smirnov, cetatean al Federatiei Ruse. Dupa ce a pierdut sprijinul Moscovei din motive mafioto-economice, la scrutinul nerecunoscut de nimeni din 25 decembrie anul trecut, el a pierdut fotoliul în favoarea contracandidatului Evghenii Sevciuk.
În memoria celor cazuti în acel razboi, astazi, în municipiul Chisinau, dar si în alte localitati din tara, sunt organizate mai multe manifestații.

Formarea Uniunii Vamale Euro-Asiatice
Astazi autoritatile de la Chisinau au ramas reci la avertismentul presedintelui rus Dmitri Medvedev, care a prevestit probleme pentru Moldova, daca nu va adera la Uniunea vamala Rusia, Kazahstan, Belarus.
La finalul reuniunii Consiliului interstatal al Comunitatii Economice Euro-Asiatice, Medvedev a avertizat ca Moldova s-ar putea confrunta cu dificultati în comertul cu tarile Uniunii vamale. „Este important ca pozitia noastra sa ajunga la urechile unor state care au statut de observator în aceasta organizatie”, a accentuat presedintele Rusiei. În prezent, Moldova are în cadrul Comunitatii Economice Euro-Asiatice doar statut de observator.
Iurie Leanca: „Noi mergem spre UE”
Aflat la Washington, într-o vizita de lucru, seful diplomatiei moldovene Iurie Leanca a declarat ca „Moldova nu examineaza posibilitatea aderarii la Uniunea vamala Rusia, Kazahstan, Belarus – mai ales ca nici nu a fost invitata în aceasta structura”. (...) „Deocamdata ne aranjeaza integrarea în zona de liber schimb din cadrul Comunitatii Statelor Independente si a Uniunii Europene”, a precizat ministrul Leanca.
Anterior, ambasadorul Rusiei în Republica Moldova, Valeri Kuzmin, a declarat ca Republica Moldova poate obtine o reducere de 30 la suta a tarifelor la gaze, daca va adera la Uniunea Vamala Euro-Asiatica. În plus, „în cadrul Uniunii exista o imensa piata de desfacere, comparabila cu cea a Uniunii Europene, care duce lipsa de produse moldovenesti”, a mentionat Kuzmin.
Avertismentul lansat marti de Medvedev este valabil si pentru Armenia si Ucraina care, de asemenea, au statut de observator în cadrul Comunitatii Economice Euro-Asiatice, dar care deocamdata nu au reactionat. Potrivit lui Medvedev, un acord privind formarea Uniunii Vamale Euro-Asiatice ar putea fi semnat pâna la 1 ianuarie 2015.
Seful Delegatiei UE în Moldova, Dirk Shuebel, a declarat anterior ca, in cazul aderarii la Uniunea Vamala Euro-Asiatica, Moldova va pierde facilitatile comerciale pe care le are în raport cu Uniunea Europeana.
Moldova se rupe de spatiul estic
Referindu-se la declaratia presedintelui rus, Victor Chirila, consilierul premierului moldovean a mentionat ca „Republica Moldova a ales deja calea de integrare economica cu Uniunea Europeana si a început negocierile cu privire la crearea zonei de comert liber comprehensiv si aprofundat. Acest lucru va presupune crearea unei zone economice si comerciale comune cu UE. Odata ce acest acord va fi semnat Republica Moldova va fi obligata sa absoarba o treime din dreptul comunitar, fapt ce va creste decalajul dintre Republica Moldova si restul spatiului post-sovietic, care nu va face parte din aceasta zona de comert liber cu UE. Deocamdata, spatiul CSI nu ne ofera un model comprehensiv si cuprinzator de dezvoltare economica, sociala, institutionala si democratica”, a spus Chirila. In opinia lui, “Republica Moldova va trebui sa-si clarifice in curând politica sa fata de spatiul estic si in primul rand relatia cu Federatia Rusa”.

marți, 20 martie 2012

Razboaiele libertatilor -One Parent or Five: A Global Look at Today’s New Intentional Families

Feminismul anilor 60 spunea ca tatii nu au nici un rost. Nu sunt nici relevanti nici necesari in viata sau cresterea copiilor. Femeile, afirma feminismul, pot sa-si creasca copiii singure iar barbatii nu trebuie implicati. Ei nu au nici un rol specific nici aparte in cresterea lor.
Tinerele femei au fost educate sa-si creasca copiii singure fara a se casatori si fara barbati in viata lor sau a copiilor lor. Au fost incurajate sa devina carieriste iar daca ceasul biologic mai ingaduia, sa aibe cite un copil pe care sa-l creasca fara sot sau barbat in casa. Si asa a fost.
Vreme de citeva decenii. Filmele si revistele de avantgarda, showurile de televiziune, revistele de moda si mass media au promovat ca ceva cool, pozitiv, de dorit si de imitat imaginea aceasta a femeii tinere, atasata mai mult de cariera decit de sot, copii, sau familie. Dar si consecintele au fost timpurii, drastice si profunde. S-au intensificat de-al lungul anilor iar statisticile care apar tot mai des le dezvaluie dimensiunile tragice. La ora actuala mai mult de jumatate din toti copiii nascuti in SUA femeilor sub 30 de ani se nasc in familii unde tinerele mame fie ca sunt singure, fie necasatorite.
Dupa cum se vede, radicalismul anilor 60 inca are consecinte. Tragica cum aceasta situatie fara indoiala e, sociologii contemporani o numesc “the new normal,” adica “noua normalitate”, sau “noul normal.”

Din fericire, doua generatii mai tirziu opiniile s-au schimbat. Ideologia feminista e in declin, in mare parte datorita faptului ca femeile care a fondat-o s-au razgindit.
Acum 10 sau 20 de ani fostele feministe, acuma ele insele bunici sau cu fice in anii 20 ai vietii care cauta si ele la rindul lor sa-si intemeieze o familie, au inceput sa vocifereze tocmai contrariul: am facut o gafa. Am gindit gresit si ne-am razgindit - sotul, barbatul ocupa un loc esential in cresterea copiilor.
E greu pentru o femeie singura sa creasca un singur copil, dar mai multi.

In ultimii ani articolele despre abandonarea acestei perspective au aparut si inca apar des. E destul sa citesti, la intimplare, editorialele, comentariile si studiile publicate periodic pe aceasta tema in New York Times, Los Angeles Times, Dallas Morning News, The Telegraph ori in jurnalele de specialitate sa intelegi ca ceva se schimba. Un lucru bun, zicem noi, dar o experienta din care, se pare, generatia curenta de partinti nu a invatat de fel si refuza sa invete. Caci istoria se repeta. De data asta insa nu privind tatii sau barbatii ci mamele. Tot mai des apar materiale in aceste si alte publicatii care intreaba, retoric, mai conteaza mamele? Mai au mamele un rost?

Initial ne-am gindit sa atacam subiectul acesta acum o saptamina, pe 8 martie cind se celebra ziua internationala a femeii si a mamelor. Ne-am razgindit, insa, gasind ca poate nu ar fi tocmai potrivit sa discutam acest subiect controversat intr-o saptamina in care celebram mamele, sotiile, si ficele noastre si rolul lor binecuvintat in familie si societate. Subiectul insa trebuie discutat, dezbatut si facut cunoscut si noua, celor din Romania.

Familia “moderna” se afla la o incrucisare de drumuri, prinsa ca intr-o menghina intre o multime de factori destructivi care pun la indoiala chiar si cele mai fundamentale adevaruri si aspecte ale familiei, printre ele rostul mamelor in familia si societatea moderna. Printre alti factori, tehnologia devine, se pare, un inamic formidabil al familiei si fertiliatii umane si submineaza drastic rolul traditional pe care mamele l-au avut de-a lungul miilor de ani in perpetuarea speciei umane. In combinatie cu revolutia sexuala, tehnologia moderna le ameninta nu numai rolul dar si demnitatea. Consecintele acestor modificari asupra copiilor deja se simt si nu sunt bune: confuzie, amaraciune, depresie, instabilitate emotiva.
Din multele materiale care se publica pe aceasta tema, am ales unul, intitulat Do Mothers Matter? (“Mai conteaza mamele”?) publicat recent in The Atlantic Monthly: http://www.theatlantic.com/health/archive/2012/02/do-mothers-matter/252676/ L-am adaptat in romaneste pentru dtra. Autoarea, Elizabeth Marquardt, este un sociolog proeminent la institutul, tot atit de proeminent, din New York, Institute for American Values.

Mai conteaza mamele? Lipsa de mama a fost, cel putin pina recent, vazuta de majoritatea societatii ca o tragedie. Studiile in psihiatrie, filmele Disney, cit si cunoscutele cintari religioase “Sometimes I feel Like a Motherless Child” (“Uneori ma simt ca un copil fara mama”) (Nota AFR: un slagar bine cunoscut al anilor 70 al formatiei Bonnie M], au dovedit importanta mamelor si au punctat durererea pierderii lor. Dar aceste exemple nu dovedesc ca vremurile in care acesti orfani au trait au afirmat importanta mamei in viata copilului si a legaturilor maternale. De-a lungul istoriei copiii au fost deprivati de mame din diferite motive si prejudecati: saracie; prejudecati etnice sau rasiale (triburile native); conflicte armate (razboiul murdar din Argentina anilor 70); abuzuri ale drepturilor omului (sclavie); ori pentru ca mamele lor au fost vazute, spre bine sau spre rau, ca fiind nepotrivite sa-i creasca (asta ajungind la adoptii).


Si totusi, cu toate ca istoria asta lunga cind unii oameni au luat copiii altor parinti si i-au crescut ca pe copiii proprii continua sa fie condamnata (cu exceptia adoptiilor, in care caz majoritatea dintre noi considera ca adoptiile sunt necesare pentru a da adapost copiilor fara mame sau parinti), o noua, dar intentionata, forma de deprivare a copiilor de mamele lor s-a ivit in zilele noastre, una care inca nu e bine cunoscuta si nu primeste atentia cuvenita in dezbaterile publice, dar una care, atunci cind este discutata, e privita ca buna, pozitiva, si nu se spune nimic rau despre ea. Ma refer, natural, la practica surogatului si a recoltarii fortate de ovule pentru a fi donate.

Cind surogatul si donatia ovulelor au intrat in atentia publicului in anii 80, copiii conceputi prin aceste mjloace inca aveau o mama, o femeie, dar o mama infertila, casatorita cu un barbat si care cauta sa devina insarcinata sau sa devina mama prin intermediul trupului altei femei. Spre deosebire, insa, astazi suntem martori al unui fenomen nou – surogatul si donatia de ovule cu scopul de a crea copii fara mama. Barbatii, si ei, fie singuri fie in perechi cu alti barbati, pot cumpara ovule si inchiria pintece. Unui copil i se poate nega dreptul de a-si cunoaste sau de a avea o relatie cu mama lui doar pe simplul motiv ca alti adulti, adica parintii prospecti ai copilului, doresc sa fie asa, si au bunavointa si banii pentru a asigura ca asa va fi. Aceste tranzactii se fac cu ajutorul medicilor, al avocatilor, al clinicilor licentiate de autoritatile publice, si deci, indirect, cu aprobarea tacita a statului.
Am mai scris despre acest subiect al tatilor care doresc sa aibe copiii dar nu sotii, in studiul meu “One Parent or Five: A Global Look at Today’s New Intentional Families.” Il luam ca exemplu pe Ian Mucklejohn, tata a trei copii. In 2001, la 54 de ani, cetateanul acesta britanic a devenit, dintr-o data, tatal a trei copii (tripleti) conceputi din ovule cumparate si gestate in pintecele unei mame surogat, ambele, donatoarea de ovule si mama surogat, locuind in Statele Unite. Nu mult dupa aceea Mucklejohn a devenit un eror al miscarii tatilor-fara-sotii cind a obtinut, instantaneu, cetatenia britanica pentru toti cei trei copii, iar in certificatul de nastere al copiilor rubrica “mama” a ramas goala.
Sau luati ca un alt exemplu India, unde, in 2005, un contabil in varsta pe la jumatatea vietii, Amit Banerjee, a devenit primul tata din India prin metode de surogat si donatie de ovule. Medicul lui a declarat, cu mult entuziasm, ca Amit a fost candidatul perfect pentru implementarea noii tehnologii reproductive. “Ca medic, zicea el, nu puteam sa-i refuz lui Amit tehnologia disponibila astazi cuplurilor infertile care doresc sa-si intemeieze o familie.” Cind un reporter l-a intrebat ce parere are despre faptul ca copilul nu-si va cunoaste nici o data mama, medicul a raspuns tot cu o intrebare,” dar copilul al carui mama moare in timpul nasterii?” Asta denota, in alte cuvinte, ca unii copii deja sunt deprivati de mame in momentul nasterii lor. Problema insa este ca tehnologia in mod intentionat depriveaza copiii de mame, impreuna cu doctorii, cei care isi vind ovulele si isi inchiriaza trupurile pentru gestarea viitorilor copii. Diferenta e mare, cum sunt si implicatiile etice.


Soti si Vedetele
Tati singuri fara sotii exista cu duiumul si in Statele Unite. Asa au ales ei sa fie. De exemplu, Andy Abowitz, un homosexual bine pus la punct care locuieste in Philadelphia, de doua ori a platit-o pe o candidata la studii de doctorat de 25 de ani sa-si doneze ovulele, si pe o femeie sa-si inchirieze trupul sa le gesteze si sa duca sarcina pina la capat, rezultind mai intii intr-o fata, si dupa 20 de luni si in doi baieti gemeni. Tinara care a donat ovulele iradia de bucurie: “E chiar fantastic cind copiii se nasc intr-un camin unde sunt doriti atit de mult!” Si, in timp ce e clar ca Abowitz pare sa-si doreasca acesti copii tare mult, intrebarea este cum se vor simti acesti copii cind vor afla modul in care au venit in lume si ca donatoarea de ovule si mama surogat nu i-au dorit?

Cum vor intelege ei notiunea de “mama” avind in vedere ca nu isi vor cunoaste mama biologica, nici mama surogat, si ca nu vor beneficia de prezenta unei femei in viata lor pe vremea cind cresc si se transforma din copii in adolescenti si apoi in adulti?

Uneoi lucrurile sunt si mai complicate, atunci cind doi barbati, in loc de unul, au copii in acest fel. Uitati-va la “faimoasele” cupluri homsexuale, Elton John cu David Furnish, si Neil Patrick cu David Burtka. In general armati cu o droaie de bani, o echipa de ingrijitoare si bone, ajutoare domestice, acesti barbati probabil ca fac o treaba buna cind e vorba de a crea o atmosfera materiala prospera si buna pentru copiii lor. Dar copiii? Mamele lor care le-au dat viata nu conteaza nimic pentru ei?


Consecinte
In ultimii ani incepem sa invatam tot mai multe despre acesti copii, experientele si simtamintele lor, copii care in mod intentionat au fost deprivati de tatal biologic si tot in mod intentionat au fost deprivati de prezenta unui tata in viata lor de-a lungul anilor. In studii cum ar fi “My Daddy’s Name is Donor: A New Study of Young Adults Conceived Through Sperm Donation,” pe care l-am facut cu profesorul de sociologie Norval Glenn de la University of Texas si Karen Clark; sau in istorisiri postate pe situl AnonymousUs.org; ori aflate in documentarul tocmai emis Anonymous Father’s Day,” invatam ca a fi deprivat de un tata poate fi o mare durere si o mare nedumerire, mai ales in societatea noastra contemporana care pune accent pe compasiune.


In studiul “My Daddy’s Name Is Donor” am raportat ca majoritatea copiilor procreati prin donarea de sperma obiecteaza la faptul ca donatia este anonima. Aproape jumatate dintre ei sunt deranjati de faptul ca banii si interesul financiar au avut un rol in aducerea lor pe lume. Cei mai multi dintre ei doresc sa stie cite ceva despre familia tatalui, si se intreaba daca familiile tatalui lor ar dori sa-i cunoasca. In comparatie cu copiii de virsta lor crescuti si conceputi prin procesul biologic natural, copiii conceputi prin donatie de sperma sunt mult mai inclinati sa duca o viata de delincventa, adictie, si depresiune.


Concluzia este clara - acesti copii nu o duc bine. Studiile despre care am scris indica ca copiii fara tati biologici au nevoie de tati in viata lor. Tatii conteaza. A venit oare vremea, in lumina acestei experiente, sa demaram studii similare sa dovenidm ca si mamele conteaza?


AFR Recomanda: Privind fenomenul “the new normal” (“noua normalitate”) va recomandam http://www.childtrends.org/Files/Child_Trends-2011_11_01_RB_NonmaritalCB.pdf


Va recomandam deasemenea si un articol recent din New Yorker Magazine despre inseminarea artificiala a femeilor


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.