sâmbătă, 28 noiembrie 2009

Acorduri, parteneriate strategice si ciocniri ale civilizatiilor



Venezuela si Iran au incheiat un parteneriat strategic
Presedintii Venezuelei, Hugo Chavez, si Iranului, Mahmud Ahmadinejad, au anuntat ca tarile lor au incheiat un parteneriat strategic. Cu ocazia unei intrevederi la nivel inalt, desfasurata la Caracas, ahmadinejad a declarat ca rolul jucat de seful statului venezuelan in tarile americii Latine este "vrednic de admiratie". De partea cealalta, Chavez a declarat despre oaspetele sau, ca este un "gladiator al luptei antiimperialiste". iran si Venezuela se numara printre adversarii cei mai inversunati ai SUa si ai israelului. Venezuela este ultima etaba a vizitei lui ahmadinejad in america Latina. anterior, el a fost oaspetele Braziliei si Boliviei.
Presedintele Venezuelei Hugo Chavez si cel iranian Mahmoud Ahmadinejad au lăudat ieri alianta lor "anti-imperialistă", cu ocazia unei întrevederi la Caracas. Ce hram poartă prietenia celor doi "anti-imperialisti"?
 "Esti un gladiator al luptelor anti-imperialiste", i-a spus textual Chavez lui Ahmadinejad înainte de a începe reuniunea de lucru cu omologul său iranian. Aceasta fiind premisa discutiilor, liderul venezuelean a anuntat că el si prietenul său gladiator, vor lansa în foarte scurt timp o primă legătură aeriană directă între capitalele Teheran si Carascas.
Linie aeriană directă
Întru consolidarea relatiei de prietenie care îi leagă si pentru că prietenia presupune îndeobste apropiere, după semnarea, ieri la Caracas, a zeci de acorduri de cooperare cu omologul său iranian, Hugo Chavez a precizat că ar fi vorba despre "un zbor fara escala Caracas-Teheran". Responsabilă de buna punere în practică a deciziei tătucului venezuelean si a "gladiatorului" iranian este compania Mahan Air, al cărei sediu se află în capitala iraniană.
"Tot ceea ce am semnat este semnul unei lumi noi, a cooperării sud-sud", a declarat presedintele Venezuelei, un lider nationalist de stanga, care se considera si noul sef al tuturor regimurilor stangiste din America Latina.
Presedintii celor două state au semnat, tot ieri, si o serie de alte acorduri de cooperare în domenii precum electricitatea, mediul, agricultura ori constructiile. Şi mai interesant este însă detaliul privitor la programul atomic iranian, Chavez luând în mai multe rânduri apărarea Teheranului.
Israelul, atacat verbal
Acelasi Hugo Chavez a profitat încă o dată de vizita prietenului iranian pentru a înfiera Israelul, care ar fi, conform spuselor liderului venezuelean "bratul criminal al imperiului yankeu". "Ce a zis presedintele Israelului, noi o considerăm a fi o amenintare", a mai spus Chavez. Potrivit unei mai vechi declaratii a presedintelui statului evreu, Shimon Peres, "zilele lui Chavez si ale lui Ahmadinejad la putere sunt numarate". 
Chavez a rupt relatiile cu Israelul în acest an. De asemenea, el a fost lăudat de lumea musulmană după ce a calificat ofensiva militară din Gaza ca fiind un "genocid". În plus, membrii OPEC, Venezuela si Iran, conduse ambele de regimuri antiamericane s-au apropriat din ce în ce mai mult în ultimii ani. Aproprierea dintre cele două state si mai ales teama pentru legăturile lor ar putea fi insa supraevaluată, cred unii analisti politici.

Herman Van Rompuy a fost ales presedinte al Consiliului European
 
Premierul belgian Herman Van Rompuy este primul politician care va ocupa postul de presedinte al Consiliului European. El se pronunta pentru o Europa unita, dar nu si unitara.
 
Herman Van Rompuy este un maestru al compromisurilor. La rugamintea regelui albert al ii al Belgiei, Van Rompuy a ajuns la putere in tara cu 10 luni in urma, unde a reusit sa aplaneze conflictele din marea coalitie de la Bruxelles.
initial, premierul belgian crestin-democrat ar fi dorit sa ramana in functie pana la urmatoarele alegeri din iunie 2011, insa soarta a hotarat altfel. Şefii de stat si de guvern ai statelor membre ale Uniunii Europene si-au dorit un negociator iscusit la carma comunitara si s-au decis sa-l numeasca pe Van Rompuy ca prim presedinte al Consiliului European.
Cu doar cateva zile inaintea alegerii sale in functie, Van Rompuy declarase: "Viitorul presedinte al Consiliului European trebuie sa fie un adept convins al Uniunii Europene. El trebuie sa respecte institutiile comunitare. Echilibrul dintre ele este adeseori precar iar presedintele Consiliului European trebuie sa fie cineva care cauta sa gaseasca o cale de compromis in negocierile cu cele 27 de state membre."
Herman Van Rompuy este persoana potrivita pentru functia de presedinte al Consiliului European, considera sefii de stat si de guvern ai tarilor comunitare. Premierul belgian provine dintr-un stat fondator al Uniunii si care este, in plus, membru al zonei euro. Van Rompuy este membru al taberei conservatoare, care ceruse cu insistenta ocuparea postului de presedinte al Cosiliului European. Mai mult, prin exercitarea functiei de premier al Belgiei, Van Rompuy are experienta necesara in conducere politica pentru a prelua mult ravnita functie. Dar poate cel mai important aspect al alegerii sale este simplul fapt ca nu deranjeaza pe nimeni. Un presedinte al Consiliului European prea prezent pe scena politica a Uniunii nu ar fi fost bine vazut de sefii de stat si de guvern ai tarilor comunitare.
Ca urmare, Van Rompuy este omul potrivit la locul potrivit, mai ales tinand cont ca premierul belgian a declarat adeseori ca pledeaza pentru o Europa unita, dar nu si unitara.
"Uniunea nu este doar o idee abstracta care exista doar in afara granitelor Europei. Spatiul comunitar este suma statelor membre", a conchis Van Rompuy.
Romania si ciocnirea dintre civilizatii
 
in Romania se bat cap in cap doua culturi. Una dintre ele, promovata de Traian Basescu, propune un discurs radical pro-reformist. Pozitia diametral opusa e sustinuta de „alianta anti”, in frunte cu Mircea Geoana, conducerea PNL si trusturile lor de presa.
 
La 20 de ani de la caderea comunismului, Geoana si ai sai ne cheama insistent sa revenim la unirea in cuget si simtiri, sub stindardul unui partid postcomunist nereformat, care sa ne scape de Basescu si sa ne re-daruiasca o liniste iliescista. 
Ce-ar fi sa dam crezare acestui din urma discurs? Cum ar putea arata viitorul luminos al Romaniei, daca majoritatea alegatorilor va opta in favoarea acestui discurs?
inca inaintea scrutinului, transformarea tarii intr-un soi de republica bananiera de tip absurdistan aflata sub „dictatura” lui Traian Basescu a facut regrese importante pe sticla televiziunilor „mogulilor”. Cu ajutorul lor alianta anti-Basescu s-a format, oficializat si ne-a asigurat ca va uni tara. Fara Basescu.
in componenta aliantei, afirmasera, in replica, "gurile rele", au intrat in corpore ingredientele – mutual incompatibile – ale tuturor cosmarurilor postcomuniste.
Intr-adevar, n-au lipsit de la apel si de pe frontul marii lupte nici tovarasii Iliescu, Hrebenciuc, Vanghelie, nici magnati gen Dinu Patriciu et. comp., reprezentati de un lider PNL care ar fi votat si cu Vadim sau Becali spre a impiedica un nou mandat al presedintelui.
N-au absentat nemotivat nici „prietenii” lui Vadim din UDMR, care s-au repezit si ei sa participe, alaturi de PRM, la proiectul de „modernizare” politica a Romaniei prin balcanizarea ei definitiva sub girul unui PSD incapabil de reforma, dar foarte dornic „sa construim altceva”. altceva decat Basescu.
Programatic, alianta s-a dovedit, ce-i drept, goala ca imparatul din poveste. Fiindca, dincolo de „jos Basescu”, nu s-a stiut multa vreme daca propusul cabinet Johannis va proceda la reduceri fiscale sau dimpotriva la cresterea impozitelor intru sporirea protectiei sociale. Cu toate acestea, alianta „anti” s-a vadit a fi de o stabilitate iesita din comun.
La multele greseli comise de Basescu se adaugase una deosebit de grava: subestimarea liantului puternic al ciolanului. 
Programul aliantei anti, de revenire la o „presedintie pentru linistea noastra” promisese sa-l plaseze in frunte pe Mircea Geoana. Pentru cazul in care, de prea mult efort, ar risca pe viitor sa-si piarda suflul, multiple sfori din culise ii garantasera liderului PSD un minim de spatiu de manevra si o oarecare capacitate de miscare, fie ea si sacadata.
Pus in scena, alaturi de un imponderabil Klaus Johannis, utilizat ca pion de sacrificiu, lui Geoana i s-a dat astfel sansa de a le oferi sponsorilor sai din umbra  si prietenilor rusi posibilitatea de a se infrupta in lege, alti 4 ani, fara vreo teama de procurorii anticoruptie.
Linistiti au rasuflat si toti fostii securisti si nomenclaturisti cu tot cu uriasele lor pensii speciale si alte privilegii made in PCR, in epoca de aur si in cea de platina ce i-a urmat sub ion iliescu.  
in plus, tuturor „acestor Gica contra” din clasa procurorilor, „provocatorilor” investigand senatori „saraci dar cinstiti” si „scandalagiilor” din DNa precum si tuturor celor ce s-au incapatanat sa dea cu tifla majoritatii parlamentare si liderilor CSM li s-a pregatit disparitia brusca din magistratura. O magistratura chinuita, sarmana, ca hotii de cai, in ultimii ani de catre „rau-voitorii”, „coruptii” si „tiranicii” basescieni.
in ce priveste presa „democratica”, si ea s-ar linisti si ar putea in fine refuza sa permita propagandei „anti” a liderilor extremisti sa se lateasca fara replica pe sticla televiziunilor de stiri „independente”. 
Nu se vor mai gasi multi ziaristi care sa poata puna intrebari „impertinente” dupa cum s-a exprimat jurnalistul Sorin Rosca Stanescu, dupa ce a fost chestionat de gazetari in legatura cu intalnirea sa, la Dinu Patriciu, cu Sorin Ovidiu Vantu, adrian Nastase si Theodor Melescanu.
Ramane doar o intrebare. Se va potrivi oare socoteala de acasa de la Dinu cu cea din targul romanesc? La 6 decembrie alegatorii isi vor putea spune cuvantul. Dar in linistea mormantala ce-ar putea urma, li se va mai permite oare si pe viitor sa si-l afirme? 

Cuvantarea domnului Ambasador.Prof.univ.dr.Constantin Vlad cu ocazia primiri Premiului International Nicolae Titulescu


Asa cum spuneam parafrazand oarecum pe celebrul Bogdan Petriceicu Hasdeu, timpul indiferent cum, se va scurge, iar peste noi totii trec anii si peste toate acestea istoria va remarca momentul. Petrecem momente remarcabile in care putem bucura sufletul nostru prin contributia la binele generatiilor viitoare. De aceea ar trebui accentuata eleganta faptelor istorice. Cu acesta ozazie speciala am onoarea sa reamintesc cuvantarea exelentei sale a domnului Ambasador.Prof.univ.dr.Constantin Vlad cu ocazia primiri Premiului International Nicolae Titulescu - Bucuresti, 22 septembrie 2008.

Stimate domnule Presedinte al Fundatiei Europene "Nicolae Titulescu", Doamnelor si Domnilor,

     Acum doi ani ma simteam onorat pentru ca lucrarea „Diplomatia Secolului XX”, pe care o consider cartea vietii mele, aparea sub egida prestigiosului for stiintific românesc si international reprezentat de Fundatia Europeana Titulescu. Asemenea sentimente ma încearca cu atât mai mult astazi când activitatea mea de diplomat e socotita vrednica a primi premiul international, la fel de prestigios, Nicolae Titulescu. O  recunoastere în sensul ca ai facut si ceva bun în viata e cu atât mai pretioasa cu cât vine în ani târzii, când  servitutile vârstei merg mâna în mâna cu ignorarea, marginalizarea si chiar uitarea sociala, mereu mai acut resimtite. Va multumesc din inima domnule Presedinte Nastase, Dumneavoastra si membrilor Consiliului Fundatiei Europene Titulescu, în aceste momente solemne si emotionante pentru mine pe care, marturisesc, nu le mai credeam posibile. Multumesc totodata, foarte mult, scriitorului si diplomatului Ion Brad pentru cuvintele  magulitore rostite despre mine si distinsei doamne Georgeta Filitti pentru caldura cu care le-a dat citire aici. Aceleasi multumiri se îndreapta catre domnul director George Potra, pentru aprecierile exprimate.  Poate pe unele dintre aceste cuvinte si aprecieri nu le meritam, dar stiu ca au fost spuse cu sinceritate si, recunosc, mi-au facut bine.
` Onorata asistenta,
      Pregatindu-ma  pentru întâlnirea de astazi, initial m-am gândit sa va  ofer câteva date despre activitatea mea diplomatica. Am înteles însa ca, procedând astfel, n-as fi facut altceva decât sa repet informatii din curriculum vitae, demult  publice. De aceea, mi se pare mai potrivit sa vorbesc putin despre ceea ce consider a fi un veritabil crez de  viata si de conduita care, n-am nici o îndoiala, a însufletit întregi generatii de diplomati români.
      În acest sens, încep prin a mentiona ca m-am format intelectual în primul deceniu postbelic, atunci când tavalugul din Est se pornise sa stinga tot ceea ce era românesc în simtirea si constiinta, în modul de a fi, în traditiile, prezentul si viitorul neamului vietuind de milenii pe aceste meleaguri. Atunci, filonul, mai bine zis fiorul national si nimic altceva mi-a salvat sufletul si mintea, ca si multor, foarte multor alti români. În ceea ce ma priveste, copilarisem într-un colt de Oltenie, unde acest fior n-avea forta de traire proprie ardelenilor, care cunoscusera atrocitatile ocupatiei hortiste. El era însa prezent – difuz, putin utopic, dar cu atât mai puternic, mai încapatânat. Nu crescusem între „Miticii” de la Sud de Carpati, pe drept ironizati si dispretuiti, ci între vechi regateni asemanatori celor care se jertfisera pentru cucerirea independentei tarii si mersesera de doua ori la razboi  pentru Ardeal - lucru ce se uita prea usor astazi. Un strabunic cazuse la Plevna, iar tatal meu, ranit la Marasesti, facuse parte din detasamentele Armiei Române care înfrânsesera, luni de zile, trufia Budapestei. Pe un asemenea fundal, credeam cu tarie în destinul românesc al tarii. Nu spun ca, pregatind un doctorat în filozofie, nu i-am citit cu interes pe Plehanov si Cernâsevski. M-am aplecat însa asiduu asupra lui Vasile Conta, D.D. Rosca, asupra nelinistei ce razbate  pretudindeni de sub limbajul criptic al unui filozof de profunzimea si originalitatea lui Lucian Blaga. Am citit dintr-o rasuflare tot ceea ce aveam la îndemâna din Vasile Pârvan si Nicolae Iorga. Ma fascinau biografiile unor mari diplomati straini, dar ma întorceam mereu la Alecsandri, Kogâlniceanu, Bratieni, Take Ionescu si, mai ales, la inegalabilul  Titulescu. Ei erau ai nostri. Ei erau ai mei. Am salutat primele semne ale unei redesteptari nationale la Bucuresti, am scris despre natiune si perenitatea valorilor nationale, cu prelungirile lor în principiile si normele dreptului international.
      Când am pasit pe caile diplomatiei, am realizat repede ca aceste valori sânt singurele ce pot garanta împlinirea destinului românesc al neamului, care, totodata, nu putea fi decât un destin european. Aceasta dimensiune europeana mi se dezvaluia tot mai amplu pe masura ce participam la pregatirea si apoi la        desfasurarea primei Conferinte pentru Securitate si Cooperare în Europa. În acest cadru, pornind de la realitatile Batrânului Continent, aflat în centrul confruntarilor Razboiului Rece, am înteles cât de mari si înradacinate erau obstacolele aflate în calea eliminarii politicii de bloc si manifestarilor de forta, dar si ce potential de negociere, de construire de punti, de întelegere si cooperare rezida în politica de independenta a României, ce posibilitati de deschidere si actiune ofera aceasta politica diplomatiei. Am fost fericit ca, mai multi ani, am putut înscrie modestele mele capacitati în eforturile unei echipe de colegi minunati  si sub îndrumarea unor diplomati de înalta clasa, atasati cu trup si suflet interesului national. Alaturi de asemenea colegi si sub o astfel de îndrumare, am înteles ca, în diplomatie, ethosul national înseamna daruire, cautari continui, de obicei pline de framântari, de tensiune, de întrebari chinuitoare, nopti, multe nopti nedormite, capacitatea de a-ti asuma raspunderi. Ca diplomatia înseamna cultura, inteligenta, trairi autentice, contacte umane în care sa-ti prezinti cât mai bine tara, sa-ti apropii interlocutori dintre cei mai  diversi, nu întotdeauna comozi, sa cultivi prietenii, nu atât    pentru tine ca om, ci în calitatea de reprezentant al tarii. Am fost secondat în aceste stradanii, permanent si statornic, cu discretie, dar cu deplina angajare, de sotia mea Constanta Vlad, fire sociabila si prietenoasa, cu un har deosebit de a se apropia de oameni si a-si apropia oamenii. De aceea, permiteti-mi sa împart cu dânsa bucuria de astazi, sa-i exprim recunostinta pentru tot ceea ce a facut ca eu sa ma învrednicesc de onoarea ce mi se aduce acum.
      Desigur, ca oricine altcineva, am fost si eu sub vremi. M-am simtit mândru când tara mea se manifesta demn în arena mondiala si spunea ceva lumii, desi, personal, nu aveam nici un merit în aceasta privinta. Am suferit când, cu toate ca avea dreptate, nu o putea obtine, în contexte potrivnice ale raporturilor de putere. Am suferit si mai mult când nu avea dreptate, si nu gasea resurse proprii de a se schimba. Dar niciodata n-am ridicat piatra pentru a lovi si n-am mers cu jalba la înalte porti ale timpului. Am încercat sa fac cât mai mult din ceea ce eu credeam  ca e bine. Unii vor spune „bine ai facut”, altii vor considera ca trebuia mers  mai departe. Dar, privind în urma, nu pot sa nu remarc faptul ca, oricine se apleaca fara pareri preconcepute asupra subiectului, va constata ca diplomatia româna, în care se înscriau si stradaniile mele, n-a cunoscut nici un hiatus în slujirea interesului national.
      Si astazi, diplomatia si tara întreaga se afla sub vremi. Din fericire, ele sunt vremi bune. Nu vreau sa devin sententios si patetic, dar afirm ca de noi si numai de noi depinde daca vom fructifica în interesul national actuala sansa istorica. De un lucru sunt sigur: valorificarea acestei sanse nu trece prin negarea ci, dimpotriva prin afirmarea aceluiasi ethos national. Nici calitatea de membru al Aliantei Nord-Atlantice, nici integrarea în Uniunea Europeana nu presupun sa nu fim si sa nu ramâneam noi însine. De altfel, nici o alta tara aflata în conditie similara cu a noastra nu procedeaza într-un alt mod. Sa nu fim, deci, „originali” în aceasta privinta. Sunt convins ca pastrarea si pretuirea a ceea ce este cu adevarat specific natiunii române poate face din România un partener respectat si cautat. Repet, nu cred ca nihilismul îndreptat împotriva propriilor valori ar face parte din fibra noastra nationala. Asa cum nu cred însa ca ethos înseamna îngustime nationala, ca diplomatia se poate acomoda cu improvizatia, inconsecventa, bunul plac, incultura.
      Daca  românii, plictisiti de vesnicele ciorovaieli si ciondaneli politice, suprasaturati de goliciunile, violentele si neamprostia, revarsate zilnic pe tarabele tabloidelor si ale unor mici ecrane; daca acesti români  au simtit câteva batai de inima alaturi de ceea ce un om obisnuit, ca noi, Bogdan Aurescu, împreuna cu echipa sa, a încercat sa faca în ultimele saptamâni pentru România la Haga, aceasta ar fi un semn de normalitate. Mai mult, ar fi o speranta, o sansa. Si, sunt convins ca asa este. În ceea ce ma priveste, am fost si ramân un optimist incorigibil. Cred în potentialitatile de profesionalism si de reusita ale diplomatiei române. Cred în destinul  tarii, pe care-l înteleg în cel mai autentic spirit titulescian, anume un destin deopotriva national, european, cu o larga deschidere spre universalitate.
Va multumesc, 

duminică, 22 noiembrie 2009

Istoria isi aminteste de oamenii ce au marcat momente in istoria lumii. Sesiunea omagială Nicolae Titulescu



In ziua de vot, pe fondul agitatiei alegerilor prezidentiale va invit sa ne indreptam atentia spre eleganta faptelor istorice reamintind cuvantarea exelentei sale a domnului Ambasador.Prof.univ.dr.Constantin Vlad cu ocazia Sesiunii omagiale Nicolae Titulescu - Bucureşti, 30 martie 2009.




Dragi oaspeţi de pe meleaguri oltene,

Domnule director George Potra,

Doamnelor şi domnilor,


Iată-ne, din nou, adunaţi în acest splendid edificiu, încărcat de istorie, cu un loc aparte în sufletele noastre.

Suntem aici în semn de omagiu. Suntem aici pentru a împărtăşi gânduri şi a trăi împreună câteva bătăi de inimă în memoria şi întru cinstirea celui care a fost Nicolae Titulescu. Suntem aici pentru noi, din nevoia de Titulescu, o nevoie resimţită astăzi parcă mai acut, mai presant.

Tocmai din această nevoie încep scurta evocare de faţă spunând câteva cuvinte despre omul Titulescu. Ştiu, nu sunt original. Au făcut-o până acum străluciţi contemporani ai săi. Au făcut-o eminenţi exegezi, după trecerea sa în lumea celor drepţi şi în zilele noastre. Au făcut-o prienteni, precum şi adversari ai săi. Primii – cu preţuire şi admiraţie. Ceilalţi – cu pornire şi răutate. Istoria însă, cu dreaptă judecată şi cu măsură în cazul său, l-a aşezat în cele din urmă pe locul meritat cu prisosinţă în galeria bărbaţilor de seamă ai neamului.

Titulescu a fost înainte de toate un mare român. Şi-a iubit ţara cu înflăcărare şi a slujit-o cu credinţă şi devotament exemplare. Alături de alţi iluştri reprezentanţi ai generaţiei sale, a trăit vibraţia înfăptuirii până la capăt a idealului unităţii naţionale. Născut în Oltenia, n-a avut linişte până când românii din Ardeal, din Basarabia şi Bucovina nu s-au unit cu ţara. Şi nici astâmpăr.

După Marea Unire, se înregimenta cu aceeaşi dăruire şi abnegaţie construcţiei statului naţional român, însfârşit întregit. Excela ca om politic, ca om de stat, spre a-şi găsi marea vocaţie în diplomaţie. Pe urmele unor înaintaşi eminenţi, precum Alecsandri şi Kogâlniceanu, şi umăr la umăr cu un contemporan de talia lui Take Ionescu, Titulescu aducea în zestrea României pe diplomatul cult, pe cărturarul în frac, cu o solidă formaţie intelectuală. Fragil prin constituţia fizică, sorbea nebănite forţe dintr-o combustie internă alimentată de mari şi înalte idealuri, hrănită de o inteligenţă ieşită din comun.

„Avea, scria despre el Lucian Blaga, o faţă de „asiat” fără vârstă, cu unele trăsături de copil, dar cu luciri de nedescris în ochi, unde se aduna toată viaţa. Atâta luminozitate cerea neapărat boala trupului, ca un necesar complement...Titulescu îmi făcea impresia unei fiinţe de alt ordin decât cel uman. De unde s-a coborât în faţa mea şi datorită căror împrejurări s-a putut întrupa? Atunci ca şi mai târziu , în atâtea alte situaţii în care ne întâlneam, mi-am zis: Da, Titulescu este cea mai strălucită inteligenţă pe care am întâlnit-o în viaţă”.



În ciuda sănătăţii precare,Titulescu muncea enorm, urmărea neobosit evoluţiile în lume, scruta cu atenţie ceea ce se petrecea în marile cancelarii ale vremii. Avea o capacitate aparte de a sezisa semnificaţii largi în fapte aparent mărunte, în a intui dimensiuni şi consecinţe de durată în acţiuni la prima vedere singulare, în a înţelege posibilele urmări îndepărtate ale cotidianului, adesea neluate în seamă. Era tenace, temeinic, exigent înainte de toate cu el însuşi, un negociator greu de egalat. A rămas proverbială migala cu care îşi pregătea fiecare acţiune diplomatică, întreprinsă în numele şi in interesul României. În faţa unor mari demersuri, era adesea chinuit de îndoieli, nu în justeţea cauzei pe care o slujea, ci a modalităţilor de abordare a subiectelor de negociat, a mijloacelor pe care avea a le pune în mişcare pentru atingerea scopurilor urmărite. Era de neclintit în ceea ce priveşte principiile, dar de o largheţe care părea nelimitată în căutarea de punţi şi puncte de contact. Inventiv, inepuizabil în argumente, irezistibil prin vorbă şi atitudine cucerea, convingea, înfrângea orice cerbicie. Psiholog fin, ştia să se pună mereu în postura celui cu care negocia, reuşea să găsească zonele de interes comun, să delimiteze strict chestiunile controversate şi poziţiile ireconciliabile. Şi chiar atunci când şi el şi interlocutorul său plecau acasă cu poziţiile neschimbate, gradul de înţelegere reciprocă era incomparabil mai înalt şi potenţialităţile de noi abordări ulterioare mai largi şi promiţătoare. Deşi se particulariza printr-o personalitate puternică, credea în potenţialităţile muncii în echipă, îşi consulta necontenit colaboratorii, pe care-i selecta cu grijă şi îi forma cu exigenţă.

Titulescu a fost un vorbitor de excepţie. Nu căuta să capteze atenţia şi aprecierea auditoriului prin gestică sau inflexuni vocale. În discursul său nu era nimic teatral, nimic sentenţios. Nici un efect căutat. El captiva nu prin modul cum vorbea, ci prin ceea ce spunea. Vorba lui avea întotdeauna miez. Citindu-i conferinţele, expunerile, prezentările de probleme, multe dintre miile de telegrame întâlneşti analize strălucite, efectuate într-o logică strânsă, totul înscris într-o construcţie arhitectoctonică din care nimic nu lipseşte şi, în acelaşi timp, nimic nu prisoseşte – nu e deloc întâmplîtor că exegeţi ai lui amintesc de apetitul său, mereu înnoit, pentru Platon. Iar această logică strânsă era de regulă exprimată într-o limbă frumoasă, plină de vioiciune şi culoare. Într-adevăr, Titulescu avea cultul frumosului în exprimare. Un frumos firesc, neostentativ, care nu făcea decât să dea expresie unui suflet ales, adânc cunoscător al oamenilor şi al lumii. Şi unei stăpâniri depline a problemei asupra căreia se apleca. Nu mă pot abţine, în această privinţă, să nu reamintesc descierea pe care o făcea Sextil Puşcariu, martor ocular, unui expozeu al lui Titulescu în faţa Consiliului Ligii Naţiunilor la 5 septembrie 1925:

„La masa verde, pe fotolii mari, cei zece membri ai Cinsiliului Ligii. Titulescu este invitat să ia cuvântul; linişte deplină în sală. A vorbit trei sferturi de oră, dar la toţi li s-a părut că au fost doar 10 minute. Fără să întrebuinţeze figuri oratorice, fără un pic de declamaţie, însă pe un ton cald care făcea să-ţi furnice prin spate, cu o logică strânsă încât nu puteai pune la îndoială nimic din cele spuse, ridicându-se tot timpul pe un punct de vedere înalt politic, social şi filosofic...Şi totul într-o franţuzească elegantă, însă fără nici urmă de afectare. Cu o dicţiune impecabilă, fără urmă de şovăire, încât aveai impresia curgerii unui râu de munte bogat în apă limpede. A fascinat pe toată lumea...Când ai asemenea oameni, nu te mai poţi îndoi de viitorul neamului nostru”.


Cu o astfel de matrice a personalităţii, Titulescu a lăsat posterităţii moştenire o operă de mari dimensiuni şi de o incontestabilă valoare. Graţie eforturilor şi perseverenţei Fundaţiei Europene ce-i poartă numele, preşedintelui său, profesorul universitar doctor Adrian Năstase, şi directorului său executiv, George G. Potra, această operă se află acum în cea mai mare parte, ordonată, adnotată, tipărită la îndemâna tuturor celor interesaţi. E o moştenire bogată în substanţă ideatică, în experienţă practică ce se impune spre studiu şi analiză nu numai învăţăceilor, ci şi diplomaţilor cu stagiu în domeniu.

E greu de găsit, în preocupările lui Tiutulescu, un subiect care să rivalizeze, ca atenţie, pondere şi semnificaţie, cu ideia repudierii forţei şi ameninţării cu forţa în relaţiile dintre state. Marele diplomat român a fost un adversar hotărât, redutabil al oricăror manifestări ale politicii de forţă, oriunde acestea aveau loc, din Etiopia până în Manciuria, şi oricine era protagonistul lor. El şi-a ridicat glasul, de înaltă autoritate, împotriva agresorilor şi în apărarea victimelor. A militat pentru crearea unui front larg contra recurgerii la forţă în rezolvarea disputelor internaţionale şi a atras atenţia, mereu şi mereu, asupra consecinţelor grave ale unei atitudini pasive din partea comunităţii internaţionale, a Societăţii Naţiunilor faţă de politica de forţă, mai ales când aceasta se asocia, cum era cazul Europei, cu orintările spre revizuierea prin război a sistemului creat prin Tratatele de Pace încheiate după Primul Război Mondial. Avându-l pe Titulescu în fruntea diplomaţiei sale, România se alătura statelor aderente la Pactul Briand-Kellogg, care proclama interzicerea războiului, deşi a fost printre primii care i-au dezvăluit limitele şi carenţele de eficienţă. În condiţii similare, România contribuia activ la elaborarea unui document cuprinzând o definiţie modernă a agresiunii şi agresorului şi la aplicarea acestuia în relaţiile dintre state.

Să fie oare desuet pentru viaţa internaţională contemporană apelul lui Titulescu împotriva forţei şi a politicii de forţă? Numai un naiv ar putea susţine aşa ceva, spre a nu spune mai mult. Desigur, lumea de azi este într-o serie de privinţe diferită, chiar mult diferită, faţă de cea în care a trăit Titulescu. Dar nici prilejurile, mai bine zis, pretextele de a ameninţa cu folosirea forţei şi de a o utiliza efectiv, şi nici amatorii de a le pune în practică nu lipsesc. Iar instrumentul recurgerii la forţă continuă să fie creat cu mult zel: cheltuielile mondiale pentru înarmări depăşesc în prezent pe cele atinse în perioada Războiului Rece şi tind să concureze cu cele cunoscute în cel de Al Doilea Război Mondial.

Această politică a forţei e un obstacol greu de trecut în delimitarea, în cazul unor state, a factorilor beligeranţi interni şi a intervenţiei externe. Ea s-a aflat în spatele destrămării unor state cu tradiţie de statornicie şi stabilitate, după cum tot ea este de natură să încurajeze, iar uneori chiar încurajează, mişcări deschis separatiste, secesioniste. Aceeaşi politică a denaturat sensul luptei atât de necesare împotriva unui fenomen atât de periculos cum este terorismul internaţional, din Irak până în Cecenia. Nimic altceva a generat conceptul de război preventiv, concept lansat iniţial la Washington şi preluat rapid la Moscova şi la Paris.

Iată fapte care, după părerea mea, pun în relief deplina actualitate a neesităţii eliminării forţei şi ameninţării cu forţa în arena internaţională – idee atât de ataşată gândirii şi acţiunii lui Titulescu.

Este de remarcat că România nu s-a angajat şi nu se angajează în acţiuni care se înscriu pe linia politicii de forţă. Prin componente ale forţelor sale armate, ea e prezentă în teatre de operaţiuni sau în misiuni de menţinere a păcii şi reconstrucţie post-conflict, alături de aliaţi sau parteneri, în baza unor mandate emise de autorităţi internaţionale legitime. Ea îşi îndeplineşte astfel îndatorirea de stat membru al Naţiunilor Unite, al Uniunii Europene, al Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa, al Alianţei Nord Atlantice. Este, desigur, de aşteptat şi de sperat că România, care a fost şi rămâne şi patria lui Titulescu, va continua aceeaşi linie de conduită, nu-şi va da girul nici unui fel de manifestări ale politicii de forţă şi, cu atât mai mult, nu se va lăsa antrenată, sub anumite angajamente externe, în nici un fel de astfel de manifestări. În această privinţă, mi se pare de extremă importanţă evitarea oricăror angajări care să antreneze România în însuşirea şi punerea în practică a conceptului de război preventiv.

Alături de repudierea forţei, unul dintre cele mai înalte comandamente ale gândirii şi acţiunii diplomatice a lui Titulescu a fost respectul faţă de dreptul internaţional şi întronarea acestuia în practica raporturilor dintre state. „Dreptul e mai presus decât pacea”, declara solemn preşedintele american Wilson la 2 aprilie 1917, cerând Congresului să declare război Germaniei imperiale. „Dreptul e garanţia păcii”, glosa Titulescu, un deceniu mai târziu. Dreptul, cuprinzând principii şi norme clare de conduită a statelor în arena internaţională, egale pentru toţi, obligatorii în egală măsură pentru oricine. A făcut istorie, intrând în antologie, replica pe care Titulescu i-o da lui Orme Sargent, oficial al Foreign Office-ului, într-o elevată dispută de idei. „Trebuie să recunoaşteţi, domnule ministru, afirma sentenţios diplomatul de pe Tamisa, că Marea Britanie înseamnă mai mult decât, să zicem, Venezuela”. „Marea Britanie e mai puternică decât Venezuela, replica Titulescu, dar în faţa Legii Internaţionale, ele sunt egale!”. Pentru Titulescu, dreptul aplicabil raporturilor dintre state nu era o simplă sumă de principii şi de norme, ci era Legea Internaţională, cu majuscule, stăpânul-lege, cum o numea uneori. Acest drept avea la temelie principiile înscrise în Pactul Ligii Naţiunilor, formulat sub impulsul grozăviilor Primului Război Mondial. Titulescu avea să fie unul dintre cei mai aprigi şi prestigioşi apărători ai Pactului Ligii, unul dintre cei mai temuţi adversari ai încălcării acestor principii, ai „rupturii de Pact” cum se vorbea atunci. Va urmări cu vigilenţă ca întreaga construcţie juridico-politică internaţională să fie conformă Pactului şi va sancţiona fără rezerve orice tentative de a scoate această construcţie de sub imperiul Pactului Ligii Naţiunilor. Rămâne ca o reuşită exemplară rolul său în torpilarea încercării de creare a aşa-numitului „Pact al celor Patru în 1933-1934. Iniţiat de Mussolini, aceasta îşi propunea încheierea unei înţelegeri între Italia, Germania, Marea Britanie şi Franţa, potrivit căreia cele patru puteri – de fapt, mari puteri, după criteriile de atunci – să urmărească şi să rezolve, împreună, problemele Continentului. După preparativele diplomatico-protocolare de rigoare, se întâlneau, la invitaţia lui “Il Duce”, proaspătul cancelar german, Adolf Hitler, şi premierii britanic şi francez. În proiectul de tratat pe care Cei Patru îl pregăteau se aroga şi dreptul semnatarilor Pactului de a patrona eventuale rectificări de frontiere în Europa. Astfel, în Europa se întindea umbra Congresului de la Viena şi a unei “Sfinte Alianţe” sui generis. Numai că, între promotorii ideii unui nou Directorat în şi asupra Europei, nu se aflau oameni de talia lui Talleyrand şi Metternich. În schimb, în tabăra adversarilor unul dintre cei mai înverşunaţi oponenţi va fi Nicolae Titulescu. Acesta, după ce s-a aflat că se preconizează statuarea dreptului Celor Patru de a modifica graniţe în Europa, nu a mai avut linişte. În calitate de ministru de externe al României şi în numele Micii Înţelegeri, a ars ca o flacără zile şi săptămâni de-a rândul, într-un periplu diplomatic între Paris şi Londra, de o intensitate şi de o fervoare extraordinare. Şi-a copleşit interlocutorii cu argumente şi demonstraţii imbatabile, fiind mereu cu un cap mai sus decât ei, fără excepţie, ca nivel ideatic şi ca persuasiune. A chemat la raţiune şi, pe de altă parte, a ridicat degetul arătător în semn de avertisment. A făcut incursiuni pilduitoare în istorie şi proiecţii de viitor, toate sumbre, în cazul constituirii Pactului. În strălucite lecţii de drept internaţional, a pus faţă în faţă Pactul Ligii Naţiunilor şi Pactul celor Patru, demonstrând că acesta din urmă răstoarnă înseşi fundamentele ordinii politice şi juridice europene. Ştiind prea bine că Londra fusese prima care vorbise despre nedreptăţile tratatelor de pace, mai ales faţă de Germania, şi cunoscând bine, prin misiunile sale pe malurile Tamisei dedesubturile politicii “Perfidului Albion”, nu şi-a cruţat inteligenţa şi abilitatea spre a demonstra miopia şi iresponsabilitatea poziţiilor Marii Britanii în problema Pactului. Dar ştiind la fel de bine că Parisul era gata să accepte Pactul din conştiinţa propriei slăbiciuni şi de teama de izolare, tirul ofensivei declanşate pe Sena era uneori mai vehement şi necruţător. Iată o mostră: "Dacă Franţa, argumenta el la Quai d’Orsay, renunţă la sfânta sa misiune de protectoare a micilor puteri, ne vom lipsi de ea! Nu suntem până întratâta părăsiţi de zei, încât să nu mai putem găsi prietenii mai loiale şi mai curajoase. Şi chiar de ar fi să rămânem singuri, nu ne vom închina în faţa deciziei Clubului păcii al vostru. Iar eu, eu am misiunea de a vă preveni în mod caritabil că revizuirea tratatelor va aduce războiul” . Ca într-o partidă de şah pe care a condus-o tot timpul cu strălucire, Titulescu a spus “gardă” la Londra şi “şah” la Paris. Şi, în timp ce dincolo de Canalul Mânecii câteva piese răsleţe continuau să asigure un anumit câmp de manevre, dincoace de Canal ultimele rezistenţe erau înlăturate. Parisul ceda – era “şah mat”: era o victorie pe care Europa o datora unui român.. Pactul era semnat, dar ceremonia instituirii sale semăna a prohod. Fără clauze teritoriale, pentru Berlin şi Roma el nu mai avea nicun sens; nu avea să fie ratificat şi nu intra în vigoare. Că Titulescu avusese dreptate urma s-o demonstreze doar peste câţiva ani Münchenul, unde “Cei Patru”, fără Pact, hotărau dezmembrarea Cehoslovaciei, deschizând astfel calea spre cel de Al Doilea Război Mondial.

Mă întreb şi în acesastă privinţă: este oare lipsită de semnificaţii actuale angajarea deplină a lui Titulescu în apărarea, consolidarea şi aplicarea acelor principii şi norme care constituiau în perioada interbelică fundamentul ordinii mondiale? După părerea mea, răspunsul la această întrebare nu poate fi decât unul singur; anume, nicidecum. Cred chiar că, luând în considerare deosebirile de epoci istorice, semnificaţia liniei de conduită a lui Titulescu în problema dată îşi dezvăluie noi valenţe.

Lumea de azi dispune de reglementări privind angajarea statelor şi a oricăror altor actori în viaţa internaţională de o întindere şi complexitate fără precedent. Fundamentul acestora se află în Carta Naţiunilor Unite, în principiile încorporate în Cartă. În spiritul, mai mult, în baza acestor principii s-a clădit un eşafodaj ramificat care pune în relaţie drepturile şi obligaţiile statelor, afirmarea suverantăţii acestora şi împlinirea cerinţei imperioase a cooperării internaţionale, războiul şi pacea, asigurarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, inclusiv prin dezvoltarea diferitelor ramuri ale dreptului internaţional umanitar.

Carta Naţiunilor Unite şi ansamblul reglementărilor care dau conţinut dreptului internaţional au trecut cu bine examenul, deloc uşor al Războiului Rece. Astăzi însă, când acesta a rămas în trecut, există voci care, deschis sau în surdină, consideră Carta drept un document perimat. Nimeni însă nu-şi asumă răspunderea de a iniţia revizuirea sau înlocuirea ei cu un instrument de vocaţie şi statură comparabile. O tentativă de acum câţiva ani de a reforma Organizaţia Naţiunilor Unite, cu anumite implicaţii referitoare la unel prevederi ale Cartei, nu a fost finalizată.

În practică însă, există factori de putere în lume care acţionează alături, adică în afara Cartei. Există state şi grupări de state care, ignorând prevederile capitolului VII din Cartă, precum şi reglementările internaţionale privind agresiunea, îşi arogă, cu de la sine putere, dreptul de a apela la forţă, inclusiv la forţa armată, pe plan internaţional, de a schimba regimuri politice şi conducători de state. În condiţii când, în diferite părţi ale Globului, au avut loc grave încălcări grave ale drepturilor omului, abominabile acte de genocid şi epurare etnică şi confesională, reacţia comunităţii internaţionale a fost adesea tardivă şi ineficientă. Aceasta, nu pentru că prevederile şi instrumentele internaţionale în materie ar fi deficitare. Ci, mai ales, pentru că unii actori internaţionali au găsit cu cale să acţioneze ocolind Consiliu de Securitate al ONU şi ignorând, de pildă, reglementările Convenţiei privind combaterea crimei de genocid.

Desigur, nici Carta ONU, nici Ordinea mondială politico-juridică clădită pe eu nu sunt imuabile. Dar te întrebi: cui folosesc, căror interese le răspund ignorarea şi încălcarea lor? Departe de mine gândul de a face aici procese de intenţie. Să ne reamintim totuşi că în perioada interbelică subminarea păcii şi securităţii internaţionale, calea spre război au trecut în mare măsură prin slăbirea Ligii Naţiunilor, prin încălcarea nesancţionată a principiilor şi normelor consacrate sau întemeiate pe Pactul Ligii.

Iată doar câteva dintre motivele de meditaţie la care îndeamnă astăzi moştenirea pe care ne-a încredinţat-o, tuturor, Nicolae Titulescu. Lor li s-ar putea adăuga atâtea altele, cum sunt grija exemplară şi intransigenţa cu care Titulescu apăra suveranitatea statului român, ideile sale generoase şi clarvăzătoare privind organizarea păcii, în faţa pericolelor de război, virtuţile cooperării internaţionale, sensul exact al conceptului său de spiritualizare a graniţelor etc., etc. Cele invocat sunt însă, cred, cu prisosinţă relevante. Înseamnă toate acestea o chemare „înapoi la Titulescu”? Nu, nicidecum. Nu avem de ce să ne întoarcem, pur şi simplu, la Titulescu. Avem nevoie de el aici, în lumea noastră de acum. Avem nevoie de el pentru a ne inspira, pentru a folosi idei ale sale, modul său de a fi şi de a face diplomaţie. Într-un cuvând, avem nevie de modelul său.

Să nu ne ferim de un astfel de cuvânt. În fapt, traiul în societate înseamnă învăţare socială, munca, performanţa într-un domeniu de activitate înseamnă asimilare de cunoştinţe, însuşirea de experienţe, nu în ultimul rând, inspiraţia din modele. Problema este de a alege, conştient şi deliberat, modele bune, pozitive, demne de urmat. Iar Nicolae Titulescu este, cu prisosinţă, un astfel de model.

A-l studia, a-l înţelege, a asimila ceea ce se dovedeşte peren în opera sa, spre a fi mai apţi, mai capabili, mai performanţi, mai buni români este cred, cea mai îndreptăţită, mai binemeritată cinstire a numelui şi moştenirii sale


Autor: Ambasador.Prof.univ.dr.Constantin Vlad


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.