sâmbătă, 30 mai 2009

Contributia Mass-Media in starile conflictuale ale societatilor





Războaiele informaţionale

Războiul mediatic este nou apărut în marele cadru al războaielor informaţionale ( războiul informaţional, războiul psihologic, războiul imagologic, războiul de comandă – control şi cel electronic, războiul web ), aceasta datorită atingerii unui grad de globalizare al mijloacelor de comunicare în masă. Informaţia în sine ajunge să fie privită ca o armă foarte valoroasă, în mod paradoxal una imaterială, care poate ajuta în mod decisiv la impunerea voinţei într-un conflict. Războiul nu a putut fi purtat niciodată fără o minimă cunoaştere a adversarului, poate de aceea spionajul este vechi de când lumea. Astăzi mai mult ca oricând nevoia de a cunoaşte este de o importanţă vitală pentru a avea succes. Accesul la informaţii devine o armă cu două tăişuri odată cu apariţia Internetului la începutul anilor '90. Posibilităţile de a cunoaşte cresc exponenţial odată cu numărul celor care pot cunoaşte. Internetul micşorează distanţele dintre indivizi, dintre civilizaţii, dintre oameni şi statele în care trăiesc.Războaiele informaţionale au multe elemente comune din punct de vedere al obiectivelor urmărite, al mijloacelor şi metodelor folosite, al instrumentelor cu ajutorul cărora ele îşi ating scopul. În linii mari războiul informaţional cuprinde acele acţiuni desfăşurate în timp de criză sau război şi îndreptate împotriva informaţiilor sau sistemelor informaţionale ale adversarului ( concomitent cu protejarea propriilor informaţii şi sisteme informaţionale ) în scopul atingerii unor obiective sau influenţării anumitor ţinte .

Rolul promovarilor mediatice in acceptiunea populista si dezvoltarea amatorismului .

Unu loc primordial in domeniile preluate de amatorism si care inregistreaza un interes sensibil in zilele contemporanului si al democratiei, de la care toti se reclama, este promovarea imaginii populiste. Ceea ce inainte vreme cuprindea ansamblul stiintelor, astazi intr-o era a pragmatismului, oameni nespecializati sunt invitati sa-si dea cu parerea provocand mari tulburari in zona informarii. Astfel in sfera politologilor actuali au fost acceptati jurnalisti, poeti, regizori etc ce dezvolta scenarii in afara regulilor gravitationale si urmarind redarea de senzational . Un numar foarte mare practica analiza evenimentiala a fenomenelor politice - politologi evenimentialisti. Acestia comenteaza asupra suprafatei evenimentelor, dandu-si cu parerea asupra unor conjuncturi care actioneaza pe termen de moment fara insa nici cele mai elementare cunostinte din domeniul de specialitate .
Evenimentele sunt urmarite constant si cu pasiune de marele public, de aceea analizele de acest tip se inmultesc promovand noi personalitati publice. Cu atat mai mult cu cat cei ce urmaresc stirile difuzate prin mijloace audiovizuale, citesc presa scrisa sau preiau informatii neprofesionale din mediul virtual au la dispozitie o satisfactie sau o insatisfactie dictata la nivel mediatic. Evenimentul mediatizat insa are o viata scurta. El cade lesne in desuetitudine si, o data cu el, si comentariile analistilor, din pricina vitezei cu care se succeda evenimentele ,dar efectele provocate raman sa arda in tenebrele multimii. In istoria umanitatii, civilizatiile lumii au cunoscut manifestari intr-o dinamica completa, semnand acte de alianta dar si de confruntari ce au declansat miscari de intensitati diferite la nivelul perceptiei globale . Ciocnirile civilizatiilor nu se produc numai atunci cand ele ating faza totalitara, adica puteri care dispun de forte militare si a ispitei de a domina pe cele slabite sau lipsite de aparare. Epatarea si amatorismul exclusiv in jurul evenimentelor si conjuncturilor, urmarind interesul primordial in“promovarea de imagine -prin metode populiste creaza imagini anarhice lipsite de garantii. Putem spune, de altfel, ca politicianul de azi se gandeste la viitoarele imagini personale, spre deosebire de omul politic, care se gandeste la viitoarele generatii.
In randurile de mai sus am facut o prezentare a importantei respectarii principiului specializarii. Altfel spus in cazul continuarii asa zisei policalificarii in care tamplarul va face paine iar brutarul tamplarie, nu cred ca ar trebui sa ne mire daca painea va fi la fel de tare ca lemnul si viceversa confectiile de tamplarie se vor farama precum painea.
Teoretic este simplu, dar cand ne gandim ca nu este in interesul multora !? In continuare putem dovedi ca dezordinea nu vine de sus, de la organele superioare de partid şi de stat, ci de la etajele superioare ale gândirii. “Gândul” e cel mai curat lucru murdar . Creaţia poate fi luată în deriziune şi chiar este luată în deriziune, în sens invers, sincretic, iar bancurile, indiferent de epocă, reprezintă o respiraţie intelectuală curată, proaspătă, o superbă sursă de inspiraţie. „Non”-ul şi „Anti”-ul din manifestele se vor un caracter creativ, nicidecum nihilist.
În ultima vreme s-au produs un şir de evenimente care au scos în evidenţă directionarea media indreptata in sfera politic şi ideologic, un generator de confuzii, al guvernanţilor prin motivul de comentariu pentru cei ce s-au ascutit creioanele . Pe de o parte, reprezentanţii actualei guvernări în relaţiile lor cu omologii străini preferă sa pozeze in postura de promotori ai doctrinei democrate. Aceasta mai ales după ce au anunţat că scopul strategic al Romaniei este integrarea în UE.
Fluctuaţiile programelor ideologice ale partidelor politice sub presiunea data de rastalmacirea “ghicitoarelor” au adus o lupta de denigrare asupra oponentilor bucurandu-se mai mult sau mai putin de suportul media . Pe de altă parte, retorica traditionala a limbajului de lemn s-a arătat a fi extrem de utilă pentru uzul intern. Ea prinde bine la oamenii de vîrstă înaintată, care nu cunosc o altă experienţă pentru care politica inseamna a vorbi cat mai mult nu si de calitatea raspunsului . O dovadă în acest sens transpare din actiuniile mediatice de a organiza lupte ale înalţilor demnitari spre deliciul unei mase invatate sa asiste la “luptele de gladiatori”.
Se abordează acest fenomen prin prisma teoriei haosului, urmărindu-se atât sistemele de determinări şi nedeterminări implicite şi extrinseci, specifice unei astfel de stări care generează terorism şi, respectiv, crizele conţinute sau adiacente, cât şi proiecţia fenomenului din spaţiul anomiei sociale, stare ce caracterizează, acum, majoritatea societăţilor de pe planetă. Importanţa acestui capitol constă în aceea că ancorează şi analizează terorismul în spaţiul strategic al schimbărilor care scapă controlului - aparent, un spaţiu aleatoriu (dar numai aparent) -, de unde şi efectele surprinzătoare ale acţiunilor teroriste şi posibilitatea menţinerii de către terorişti, într-o astfel de stare, a iniţiativei strategice.

Războaiele din fosta Iugoslavie de la începutul anilor 90 nu au izbucnit din senin, ci au fost pregătite, nu în ultimă instanţă, şi de mass-media.
 
Mulţi ziarişti s-au lăsat manipulaţi de către naţionaliştii aflaţi la putere în fosta Iugoslavie în anii 90, fără a ezita măcar o clipă. Dragoslav Dedovici, jurnalist în Bosnia-Herţegovina şi director al fundaţiei Heinrich-Böll pentru Europa de Sud-Est, a declarat:
"Rolul acestor ziarişti era acela de a explica populaţiei obiectivele naţionaliste ale elitei politice. Potentaţii au înţeles că au nevoie de sprijinul mediilor, în special al celor electronice, pentru a pregăti măcelul care avea să urmeze. Mai ales televiziunea i-a ajutat să mobilizeze masele pentru război. Acesta a fost, din nefericire, cel mai important rol al mediilor în anii 90."
Sprijinul necondiţionat acordat puterii corespunde unui reflex din Iugoslavia socialistă, când ziariştii erau învăţaţi să se supună autorităţilor, în loc să-şi exprime spiritul critic.
Situaţia nu s-a schimbat prea mult nici după război, când au apărut pe piaţă nenumărate medii de informare private. Din păcate, structurile vechi au dăinuit, a ţinut să releve Zarko Puhovski, politolog şi militant pentru drepturile omului din Zagreb.
"Principalele medii nu erau preocupate de o informare obiectivă nici înainte de război, nici după aceşti ani grei. Au transmis oamenilor doar intenţiile politicienilor. Când puterea a vrut războiul - mass-media îl glorifica, iar în prezent, când elitele pledează pentru cooperarea cu foştii duşmani, ziariştii se întrec în mesaje de reconciliere."
"Ziariştii au lăsat problema trecutului şi a dreptăţii pe seama Tribunalului de la Haga" 
Aceleaşi medii de informare şi, în general, aceiaşi oameni care erau convinşi de importanţa războiului cu doar câţiva ani în urmă, trebuie să joace acum rolul îngerilor păcii, să reuşească să treacă peste traumele trecutului. Nu este de mirare că ziariştii nu fac faţă acestor provocări dificile, a subliniat Dedovici:
"Nu există reportaje sau relatări demne de luat în serios care să dezvăluie cum a fost acest război în realitate şi cine sunt vinovaţii. Răspunsurile la aceste întrebări dificile, cât şi problema dreptăţii, au fost lăsate în seama Tribunalului Penal Internaţional pentru Crime de Război de la Haga. Astfel, ziariştii din fosta Iugoslavie au impresia că s-au eliberat, odată pentru totdeauna, de confruntarea cu aceste subiecte spinoase."
Astăzi, emisiunile superficiale de divertisment au luat locul abordării serioase a trecutului, datorită unui permanent proces de tabloidizare a presei.
Cu toate acestea, Dedovici a amintit că au existat şi în timpul războiului medii de informare care nu s-au temut de adevăr, iar unele mai există şi în prezent. Este însă vorba de posturi foarte mici, cu o influenţă redusă asupra populaţiei. Multe dintre ele sunt finanţate de organizaţii non-guvernamentale sau fundaţii străine.

Autori: Darius Stan, Zoran Arbutina, Alexandra Sora

În Birmania se spulberă speranţele de democratizare



După o singură zi în care junta militară le-a permis jurnaliştilor şi diplomaţilor străini să participe la procesul intentat laureatei Premiului Nobel pentru Pace, procedura continuă în spatele uşilor închise...
 
Întreaga lume urmăreşte evoluţia procesului intentat lui Aung San Suu Kyi, lider al opoziţiei democratice în Birmania. Femeia în vârstă de 66 de ani a fost acuzată de junta militară aflată la conducere că ar fi primit un cetăţean american în casă pentru mai multe zile, deşi se afla deja de şase ani în arest la domiciliu, fără a i se permite contactul cu lumea exterioară. Aung San Suu Kyi a declarat că misteriosul american a pătruns în casă împotriva voinţei ei şi că i-a cerut în repetate rânduri să plece.
Miercuri (pe 20 mai) a fost singura zi în care junta militară a acceptat ca diplomaţii şi jurnaliştii internaţionali să fie prezenţi la tribunal. Iată cum descrie reprezentantul ambasadei filipineze din Birmania, Joselito Chad Jacinto, evoluţia procesului:
"Procesul a durat aproximativ o oră şi s-a vorbit în limba oficială a ţării. Au fost audiaţi trei martori. Cred că întregul corp diplomatic a venit la proces şi toţi au ascultat cu sufletul la gură ce s-a discutat."
Potrivit declaraţiei lui Jacinto, Aung San Suu Kyi le-a mulţumit diplomaţilor pentru acest gest al solidarităţii. La sfârşit, i s-a permis să stea de vorbă cu reprezentanţi oficiali din Thailanda, Singapore şi Rusia.
"Junta militară are toate motivele să se teamă de Aung San Suu Kyi"
Cu toate acestea, nimeni nu poate să ignore că procesul intentat laureatei Premiului Nobel pentru Pace nu este decât o farsă. Arestul ei la domiciliu s-ar fi încheiat la finele lunii mai, iar în 2010 au loc noi alegeri în Birmania. În aceste condiţii, junta militară a dorit cu orice preţ să o înlăture pe cea mai puternică reprezentantă a opoziţiei. Partidul condus de Aung San Suu Kyi câştigase deja alegerile din 1990, dar generalii aflaţi la conducere nu au recunoscut rezultatul scrutinului.
Nyo Ohn Myint, purtător de cuvânt al partidului de opoziţie, a declarat: "Cei aflaţi la putere au toate motivele să se teamă de alegerile din 2010. Dacă Aung San Suu Kyi ar fi în libertate, ar reuşi să iniţieze o serie de campanii democratice. Din acest motiv, a fost arestată pe baza unor acuzaţii false."
Indiferenţa juntei militare faţă de populaţia birmaneză s-a arătat anul trecut, când ciclonul Nargis a devastat regiuni întregi ale ţării. În loc să permită imediat accesul organizaţilor umanitare, generalii erau mai preocupaţi să manipuleze un referendum de schimbare a constituţiei, pentru a-şi stabiliza puterea.

Autori DW : Nicola Glass / Alexandra Sora
Redactor DW: Alina Kühnel


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.