duminică, 4 martie 2007

Promovarea populista si amatorismul

drd. Stan Darius
14 februarie 2006
Unu loc primordial in domeniile preluate de amatorism si care inregistreaza un interes sensibil in zilele contemporanului si al democratiei, de la care toti se reclama, este promovarea imaginii populiste. Ceea ce inainte vreme cuprindea ansamblul stiintelor, astazi intr-o era a pragmatismului, oameni nespecializati sunt invitati sa-si dea cu parerea provocand mari tulburari in zona informarii. Astfel in sfera politologilor actuali au fost acceptati jurnalisti, poeti, regizori etc ce dezvolta scenarii in afara regulilor gravitationale si urmarind redarea de senzational . Un numar foarte mare practica analiza evenimentiala a fenomenelor politice - politologi evenimentialisti. Acestia comenteaza asupra suprafatei evenimentelor, dandu-si cu parerea asupra unor conjuncturi care actioneaza pe termen de moment fara insa nici cele mai elementare cunostinte din domeniul de specialitate .
Evenimentele sunt urmarite constant si cu pasiune de marele public, de aceea analizele de acest tip se inmultesc promovand noi personalitati publice. Cu atat mai mult cu cat cei ce urmaresc stirile difuzate prin mijloace audiovizuale, citesc presa scrisa sau preiau informatii neprofesionale din mediul virtual au la dispozitie o satisfactie sau o insatisfactie dictata la nivel mediatic. Evenimentul mediatizat insa are o viata scurta. El cade lesne in desuetitudine si, o data cu el, si comentariile analistilor, din pricina vitezei cu care se succeda evenimentele ,dar efectele provocate raman sa arda in tenebrele multimii. In istoria umanitatii, civilizatiile lumii au cunoscut manifestari intr-o dinamica completa, semnand acte de alianta dar si de confruntari ce au declansat miscari de intensitati diferite la nivelul perceptiei globale . Ciocnirile civilizatiilor nu se produc numai atunci cand ele ating faza totalitara, adica puteri care dispun de forte militare si a ispitei de a domina pe cele slabite sau lipsite de aparare. Epatarea si amatorismul exclusiv in jurul evenimentelor si conjuncturilor, urmarind interesul primordial in“promovarea de imagine -prin metode populiste creaza imagini anarhice lipsite de garantii. Putem spune, de altfel, ca politicianul de azi se gandeste la viitoarele imagini personale, spre deosebire de omul politic, care se gandeste la viitoarele generatii.
In randurile de mai sus am facut o prezentare a importantei respectarii principiului specializarii. Altfel spus in cazul continuarii asa zisei policalificarii in care tamplarul va face paine iar brutarul tamplarie, nu cred ca ar trebui sa ne mire daca painea va fi la fel de tare ca lemnul si viceversa confectiile de tamplarie se vor farama precum painea.
Teoretic este simplu, dar cand ne gandim ca nu este in interesul multora !? In continuare putem dovedi ca dezordinea nu vine de sus, de la organele superioare de partid şi de stat, ci de la etajele superioare ale gândirii. “Gândul” e cel mai curat lucru murdar . Creaţia poate fi luată în deriziune şi chiar este luată în deriziune, în sens invers, sincretic, iar bancurile, indiferent de epocă, reprezintă o respiraţie intelectuală curată, proaspătă, o superbă sursă de inspiraţie. „Non”-ul şi „Anti”-ul din manifestele se vor un caracter creativ, nicidecum nihilist.
În ultima vreme s-au produs un şir de evenimente care au scos în evidenţă directionarea media indreptata in sfera politic şi ideologic, un generator de confuzii, al guvernanţilor prin motivul de comentariu pentru cei ce s-au ascutit creioanele . Pe de o parte, reprezentanţii actualei guvernări în relaţiile lor cu omologii străini preferă sa pozeze in postura de promotori ai doctrinei democrate. Aceasta mai ales după ce au anunţat că scopul strategic al Romaniei este integrarea în UE.
Fluctuaţiile programelor ideologice ale partidelor politice sub presiunea data de rastalmacirea “ghicitoarelor” au adus o lupta de denigrare asupra oponentilor bucurandu-se mai mult sau mai putin de suportul media . Pe de altă parte, retorica traditionala a limbajului de lemn s-a arătat a fi extrem de utilă pentru uzul intern. Ea prinde bine la oamenii de vîrstă înaintată, care nu cunosc o altă experienţă pentru care politica inseamna a vorbi cat mai mult nu si de calitatea raspunsului . O dovadă în acest sens transpare din actiuniile mediatice de a organiza lupte ale înalţilor demnitari spre deliciul unei mase invatate sa asiste la “luptele de gladiatori”.
Se abordează acest fenomen prin prisma teoriei haosului, urmărindu-se atât sistemele de determinări şi nedeterminări implicite şi extrinseci, specifice unei astfel de stări care generează terorism şi, respectiv, crizele conţinute sau adiacente, cât şi proiecţia fenomenului din spaţiul anomiei sociale, stare ce caracterizează, acum, majoritatea societăţilor de pe planetă. Importanţa acestui capitol constă în aceea că ancorează şi analizează terorismul în spaţiul strategic al schimbărilor care scapă controlului - aparent, un spaţiu aleatoriu (dar numai aparent) -, de unde şi efectele surprinzătoare ale acţiunilor teroriste şi posibilitatea menţinerii de către terorişti, într-o astfel de stare, a iniţiativei strategice.

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.