Stilul didactic pentru care as opta - Bogatia invatatorilor din memoria noastra
Conform sensului firesc al lucrurilor vechi de cand lumea, invatatura este pentru fiecare dintre noi acea forta intelectuala ce ne calauzeste pasi in viata.
Apoi, mai trebuie stiut faptul ca noi oameni suntem deosebiti si ca deosebirea dintre noi trebuie sa fie inteleasa. Nu avem defecte sau calitati, avem doar intelegere sau nu pentru cea ce suntem. Unii dintre noi sunt daruiti cu placerea de a invata si de a darui altora din invatatura dobandita. Altii sunt daruiti cu placerea de a realiza in practica din cea ce altii i-au invatat.
Pentru totii insa invatatura guverneaza fiind dominata de un timp unic. Dupa cum bine stim, timpul pentru invatarura nu este acelasi cu timpul incadrat in fusul orar planificat. Spun asta pentru ca unii dintre noi, mai putin experimentati, vor dori totul intr-un timp foarte scurt pentru ca in credinta lor ei se vor impliniti cu repeziciune. Va mai amintiti povestea Nasturelului si a Ciobanasului? Este o buna pilda pentru cea ce avem cu toti de invatat despre relatia timp-invatarura -viata.
Acum se cere sa argumentez stilul didactic pentru care as opta in cazul in care as fi in postura de invatator. Spun invatator putin pretentios si in sensul general de a preda.
Incerc sa-mi amintesc din trecutul meu ca si invatacel, sub intrebarea ;- Cand am dobandit cel mai bine predarea profesorilor mei?
Imi amintesc privind fotografiile ingalbenite de vreme si realizez cum am fost sensibilizat de profesorii mei mentori mei catre invatatura. Cum au stiut ei ca activitatea didactica trebuie sa fie inteleasa ca o actiune de instruire si autoinstruire, de dezvoltare a personalitatii realizata prin stimularea si dirijarea metodica a activitatii. Cum stiau ei profesorii ca aceasta activitate presupune infaptuirea unei suite de actiuni cum ar fi : captarea atentiei si cultivarea interesului pentru cunoasterea, exercitarea inteligentei si a celorlalte functii psihice prin efort personal, exersarea capacitatii de insusire a cunostintelor, formarea abilitatilor de orientare autonoma in problemele ridicate de practica, cultivarea spiritului investigativ si a atitudinii epistemice prin antrenarea si evaluarea muncii didactice si extrascolare ( Lucentiu Stoiu si Ionescu Chis).
Sau as fi putut sa analizez modul didactic al profesorilor pe care i-am avut in timpul studiilor aprofundate universitare. Imi amintesc cum unii dintre ei erau astfel celor amintite mai sus, iar stilul lor didactic stimula dialogul, dezbaterea, conflicte socio-cognitive.
Insa nu toti reuseau sa ne acapareze atentia intr-un astfel de mod. Nu toti puteau sa ne trimita acasa cu lectia invatata astfel incat manualele sa fie doar o prelungire a cursului la care noi elevi apelam de fiecare data.
Va mai amintiti ? O reala diferenta se vedea intre aceste doua categorii, si anume: profesorii care foloseau metoda telurica a predarii erau mai putin indragiti de catre elevi, deaoarece prin stilul lor didactic se rezumau doar la predare si ascultare lipsita de exercitarea personalitatii sau emotiei elevilor, iar acest lucru nu ne era favorabil noua ,elevilor. Aceasta din cauza ca invatarea intr-o astfel de metoda era “mecanica” nu parea cu nimic interesanta sau atractiva.
Acestea erau orele plictisitoare in care nimeni nu se bucura de nimic, iar noua elevilor, nu ne era foarte indragita.
In schimb profesorii care foloseau o metoda mai antrenanta de predare, ce ne angrena in jocuri, lucrul in echipa si ne stimula spiritul competitiv, predarea prin mijloace tehnologice noi, testarea cunostintelor prin diferite teste, sau alte metode de evaluare ne aduceau multa placere. Placerea de a invata, placerea de ane antrena, de a fi pregatit pentru situatiile expuse de exercitiu, pentru urmatoarea tema, placerea de a ne revedea cu invatatorul nostru.
Sunt convins ca pentru fiecare dintre noi profesorii au jucat un rol deosebit de important in viata. Astazi nu se pune problema ca am invatat mai putin sau mai mult de la unii, ci modul in care au stiut sa se faca ascultati, placuti, admirati, idealizati, ocupand un loc de seama in memoria noastra.
Dr. Darius Stan