duminică, 4 martie 2007

O lume fara România- Un român pentru umanitate


Cu mandrie sau nu, privind lumea de sus sau de jos, din afara sau din interior, cu toti suntem romani. Fie ca vrem sau nu sa recunoastem, acolo unde vezi pentru prima oara soarele, acolo unde iti vezi prima oara parintii si iti faci primii prieteni, acolo este patria noastra de care mai devreme sau mai tarziu nu putem omite ca suntem legati.
Ne-am suparat cu toti cand am fost catalogati dupa formule ce nu ne reprezinta propriu sistem de valori. Ne-am suparat cand Romania a pierdut calificarea datorita unui arbitraj defectuos, ne amintim Urs Maier.
Ne-am suparat ori de cate ori am fost nedreptatiti din planuri independente de noi. Si este normal sa iubim si sa fim sufleteste alaturi de tot ce este roman si romanesc.
O data cu intrarea in clubul Uniunii Europene apar intrebari asupra modului de identificare etno-culturala.
Dar, oare putem percepe universul fara stele? O lume fara de lumina, culoare, armonie, fara de viata, veselie, prietenie cum ar putea fi descrisa? O lume fără de România ar putea fi descrisa ca o mare lipsa din cultura universală. O lume fara România ar insemana ca nume ca Cioran , Brancus, Ionesco , Eminescu, Titulescu sa fie socotite poate sub alt nume, sub o alta natiune .

O lume fără România ar inseamna ca din acest tezaur universal ar lipsi putin din constiina omenirii, o lume fara români înseamnă o lume mai saraca in bogatiile cunoasteri.
Ce ar fi insemnat o româine fara de valori fara de insemnarile aduse de oameni români in plan extern ce au adus cinstire celor pe care iau reprezentat.in lunga istorie a omenirii.
Dar cati stiu ca, alaturi de castigatorii Premiului Nobel Theodore Roosevelt, Martin Luther King, Mikhail Sergeyevich Gorbachev si Shirin Ebadi, numele Romaniei este reprezentat de George Emil Palade 1974 ( medicina si psihologie ) sau ca in lunga lista a nominalizatilor se aflau si alti romani.
Apropiat generatiei noastre un alt roman, cunoscut ca aparator al drepturilor omului, devine una dintre cele 100 de personalitati propuse in anul 2003 la premiul Nobel pentru pace.
Nominalizarea sa a fost inaintata de Academia Diplomatica Europeana.
Profesorul universitar Dumitru Mazilu, este doctor in stiinte juridice si membru al numeroase institutii de invatamant si cercetare din Europa si America de Nord, fiind cunoscut publicului larg prin comentariile sale diplomatice .
Ca urmare a activitati sale in anii '80, Dumitru Mazilu a fost ales membru al subcomisiei pentru prevenirea discriminarii si protectiei minoritatilor a Natiunilor Unite de la Geneva, iar in 1985 a fost numit raportor al ONU pentru drepturile omului din Romania.
Pentru criticile aduse regimului comunist, Dumitru Mazilu a fost arestat la domiciliu, in ciuda deciziei Curtii de Justitie de la Haga, din 15 decembrie 1989, care cerea autoritatilor de la Bucuresti eliberarea sa imediata, fiind incalcata imunitatea diplomatica.
Ca Raportor Special al Naţiunilor Unite, Mazilu devenea din 1985 expert independent, a cărui sarcină era de a analiza problema Drepturilor omului in intreaga lume, fără nici o părtinire.
Era deci datoria şi obligaţia lui cea mai strictă, conform Convenţiei Naţiunilor Unite, de a nu reprezenta nici România, nici orice altă ţară anume.

A fost o şansă pentru România de a avea un asemenea om la Organizatia Natiunilor Unite (O.N.U), şi tot odata un risc enorm pe care si la asumat diplomatul român la acea vreme, un risc pe care mulţi incearcă să-l minimalizeze astăzi.

Din anul 2003 este Membru al CONSILIULUI NAŢIUNILOR UNITE pentru "Distance Education".
Printre distinctiile deosebite primite "Media Peace Prize", la Geneva, in 1980 Premiului "Hugo Grotius", la New York, in 1984, "Medaglia Pontificia" de către Statul Vatican in 1999, iar in anul 2003 - la Congresul "New Architecture of Peace" - i s-a acordat Titlul de "Architect of Peace", Ordinul Naţional "Steaua României - in grad de Cavaler" in anul 2004.

A publicat 43 de cărţi şi peste 500 de studii şi articole de specialitate in romania si peste hotare .

Dumitru Mazilu, a adus Romania in istoria lumii, ca un roman pentru umanitate, dar si ca un roman pentru pacea tuturor.

Si astfel putem spune ca nu putem concepe viata fara de Tera o omenire fara România la fel cum nu putem concepe o Româine fara de valorile sale culturale.

Un roman,
drd. Darius Stan

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.