joi, 14 ianuarie 2010

Modelul diplomatic promovat de Tel Aviv




Primesc de la un bun amic un mesaj care sa-mi atraga atentia asupra unei chestiuni sensibile diplomatice. Si ce sa vad....?
Sunt cate unii diplomati care nu au nici notiunea celor sapte ani de acasa. Dar cand vine vorba de o personalitate a statului (anume seful diplomatilor) nu poti spune decat pur si simplu ca au innebunit de tot domnule ?
Si voi face referinta la Avigdor Lieberman actualul Ministrul Israelian de Externe.
Acesta a declarat intr-o conferinta diplomatica -Diplomatii nostri sunt "prea diplomati" FER

Apoi acelasi ministru, Avigdor Lieberman, le-a transmis ambasadorilor israelieni sa inceteze cu "atitudinea slugarnica" si sa apere onoarea nationala, a declarat duminica un oficial din cadrul ministerului, potrivit AFP.

"Am vazut ca unii ambasadori se identifica intr-atat de mult cu 'partea cealalta' incat tot timpul cauta justificari si explicatii in acest sens", a spus ultranationalistul Avigdor Lieberman, in cadrul unei intalniri private avute cu circa 150 de agenti diplomatici israelieni.
"Termeni precum 'onoare nationala' au o mare valoare aici in Orientul Mijlociu", a insistat seful diplomatiei israeliene, in fata audientei amutite.

"Nu trebuie sa existe o atitudine auto-critica sau de servilism si nevoia permanenta de a justifica actiunile partii adverse. Aceasta este o abordare gresita", a subliniat Lieberman, ale carui declaratii au fost publicate initial in cotidianul liberal Haaretz.

"Era slugarniciei s-a sfarsit. Trebuie sa avem relatii bune si de respect cu tarile gazda, dar nu vom tolera insultele si provocarile. Nu vom intoarce si celalalt obraz. Va exista un raspuns pentru orice",  conchis ministrul israelian. 
Apoi seful diplomatiei israeliene Avigdor Lieberman socheaza facand o noua declaratie "Barack Obama este nerealist cu viziunea sa privind pacea in Orientul Mijlociu"

Si nu a fost totul ce ar fi putut sa aiba loc.
Utimul dintr-o serie de conflicte intre Turcia si Israel s-a rezolvat, dupa ce ministrul adjunct de Externe al Israelului a trebuit sa cera scuze de doua ori in mod public fata de statul Turc pentru pornirea sefului diplomatiei israeliene Avigdor Lieberman. Turcia a amenintat, ca isi va retrage ambasadorul din Israel, dupa ce diplomatul turc a fost umilit in public de catre ministrul Danny Ayalon.
Conflictul dintre cele doua tari s-a iscat, luni 11.01.2010, dupa ce Danny Ayalon a invitat televiziunea sa inregistreze o intalnire cu ambasadorul turc, Ahmet Oguz Celikkol.
Ayalon l-a lasat pe Celikkol sa astepte intr-o anticamera, apoi l-a invitat sa se aseze pe o canapea mai joasa decat a sa si a refuzat sa ii stranga mana.

"Este important ca oamenii sa vada ca el este jos, iar noi suntem sus si ca nu este niciun steag aici" a declarat Ayalon in ebraica, in fata camerelor de filmat.

In plus, in momentul in care unul dintre fotografi le-a cerut celor doi sa dea mana, israelianul a refuzat, spunand "nu, tocmai aceasta este ideea".

Inregistrarile au fost transmise de principalele posturi de televiziune din ambele tari. Celikkol fusese invitat la intalnire pentru a i se prezenta plangerile Israelului cu privire la un serial de televiziune turc transmis de un post public, in care agentii si soldatii israelieni erau infatisati ca niste persoane brutale.

Relatiile dintre Turcia si Israel devenisera deja tensionate inca de anul trecut, de la operatiunea militara israeliana " Plumb Turnat" din Fasia Gaza.
Presedintele turc, Abdullah Gul, a cerut liderilor israelieni sa isi ceara scuze in mod public.

"Asteptam ca autoritatile din Israel sa rezolve aceasta problema. Daca nu vor face asta pana la sfarsitul zilei, ambasadorul nostru se va intoarce in Turcia" a declarat Abdullah Gul, potrivit agentiei Anatolia.
Ministerul de Externe Israelian a declarat ca nu exista nicio intentie de a mai da vreo declaratie, considerand ca scuzele partiale ale lui Ayalon sunt suficiente si a reiterat plangerile cu privire la modul in care actiunile Israelului sunt prezentate in Turcia.
Danny Ayalon a facut o declaratie in care afirma ca "Nemultumirile mele cu privire la atacurile la adresa Israelului din Turcia raman valide. Cu toate acestea, nu imi sta in fire sa tratez cu lipsa de respect un ambasador, iar pe viitor voi clarifica pozitia mea intr-un mod diplomatic".
Potrivit presei israeliene, premierul Benjamin Netanyahu a spus ca este de acord atat cu declaratia lui Ayalon in care acesta din urma isi cere scuze, cat si cu intentia sa de a-si exprima nemultumirile fata de ambasadorul turc. Insa, si-ar fi dorit ca ministrul adjunct de externe sa actioneze intr-o maniera diplomatica, a adaugat Netanyahu.

Poate noi prieteni am ramas in urma, spun eu . Am realizat intr-un alt mod actul diplomatic si am avut cu totii un vis...dar ne-am inselat.
Si nu curentul realist a lui Morgenhau, sau indemnul pacii a lui Hugo Grotius ca exigenta absoluta actuala, ori principiile lui Claustewitz poate aduce realizarea actului diplomatic.
In ziua de astazi, se pare, ca numai expresia primara regasita in omul brut "de fapte " si doar vizibil marcata de verbul "a face".

Autor: Darius Stan

Indicele care masoara increderea in economia romaneasca


Indicele care masoara increderea in economia romaneasca a urcat in decembrie fata de luna anterioara, Romania mentinandu-se pe ultimul loc in UE la acest capitol, in contextul in care, pe ansamblul Uniunii Europene, indicatorul a crescut, in medie, cu 4,1 puncte, a anuntat joi Comisia Europeana.
Astfel, in decembrie, indicele a crescut in Romania la 64 puncte de la 62,1 puncte in noiembrie, fiind cu mult mai mic decat pe ansamblul UE, unde indicele increderii in economie a ajuns in ultima luna din 2009 la 92 puncte. Aceasta este a noua luna consecutiva de revenire a increderii in economie la nivel comunitar, desi ramane in continuare sub media pe termen lung.
Increderea in economie a scazut in decembrie in Danemarca, unde indicatorul a coborat usor la 97,3 puncte, Grecia (de la 66,4 puncte la 64,2), Lituania (de la 71,9 puncte la 69,4), Ungaria (de la 71 puncte la 70,3), Polonia (de la 91,6 puncte la 91), Portugalia (de la 83,7 puncte la 83) si Slovenia (de la 68,8 puncte la 68,3).
In Romania indicii increderii in constructii si servicii au crescut cu cate 2 puncte, cel in industrie, cu un punct, in timp ce indicele increderii in comertul cu amanuntul s-a redus cu 1 punct. Pentru consum nu au fost publicate date.
La nivelul UE, indicele de incredere in economie (Economic Sentiment Indicator - ESI) a crescut, in contextul in care indicele increderii in servicii a avansat cu 6 puncte, cel in industrie s-a marit cu 3 puncte, cel in consum, cu un punct, iar cel in comertul cu amanuntul a stagnat. In schimb, increderea in constructii a scazut cu un punct.
In zona euro, increderea a urcat cu 2,5 puncte, pana la 91,3 puncte, pentru a noua luna la rand, ceea ce arata ca economia este in curs de redresare.
Cele mai mari cresteri ale increderii in economie s-au inregistrat in Marea Britanie (+8,2 puncte), urmata de Franta (+4,1 puncte).
La nivelul UE, gradul de incredere in economie este cel mai ridicat in Suedia (104,5 puncte), Danemarca (97,3 puncte) si Franta (97,2 puncte), in timp ce gradul cel mai scazut de incredere in economie a fost inregistrat in Romania (64 puncte), Grecia (64,2 puncte) si Cipru (65,2 puncte), potrivit raportului de conjunctura prezentat de Directoratul general pentru afaceri economice si financiare din cadrul Comisiei Europene (CE).

Si cu toate acestea dezvoltarea Romaniei ramane capitol inchis

In urma unei scurte ofensive din anii 2000 a capitalului strain - care a venit dupa un deceniu de ignorare a Romaniei - economia a incetat rapid sa mai fie romaneasca. Toate sectoarele forte si de profit din economie au fost preluate de capitalul strain: exploatarea resurselor de petrol si a jumatate din cele de gaze, distributia de carburanti, distributia de gaze naturale, distributia de energie electrica, metalurgia feroasa, metalurgia neferoasa, industria materialelor de constructie, industria de constructii auto, productia de ciment, telefonia fixa, telefonia mobila, sistemul bancar, sistemul de asigurari.Capitalul strain detine decizia in aceste sectoare strategice si, deci, prin implicatie, in ansamblul economiei.
Sa nu trecem cu vederea ca preluarile au fost intreprinse indeosebi de capitalul vest-european si au fost facute tintit in perspectiva primirii Romaniei in Uniunea Europeana, dupa preceptul "vreti aderarea, dati economia"! In mod semnificativ, cele mai multe si mai importante preluari din respectiva perioada s-au facut nu de catre structuri private, ci de catre structuri de stat din tarile vest-europene.
S-ar zice ca pierderea caracterului romanesc al economiei n-are importanta, in masura in care Romania se afla in piata unica a Uniunii Europene, iar capitalul strain este, fara indoiala, mai competent si mai eficient decat cel romanesc.Ba, dincolo de acestea, faptul ar putea fi considerat chiar un avantaj in epoca globalizarii si oricum o expresie a racordarii la exigentele acesteia. Nu este tocmai asa. Si iata de ce!
In primul rand, pentru ca, din punct de vedere economic, implicarile capitalului strain, prin modul in care au avut loc, n-au dus catusi de putin la o modernizare a economiei si la inlaturarea metehnelor acesteia mostenite din timpul comunismului. Foarte putine implicari s-au facut prin investitii de la zero.
A fost vorba mai ales de preluari! Si indeosebi in industrii care exploatau materii prime si care erau poluante. In timp ce s-a evitat, cu cateva exceptii care atarna slab in balanta, implicarea in industrii cu valoare adaugata semnificativa, care, dimpotriva, daca au existat cat de cat din timpul comunismului, au fost demolate pentru a face loc importurilor.
Grosul investitiilor straine s-a indreptat insa catre sectoarele de profit rapid si lejer: financiar, imobiliar si comercial. Iar bancile straine din Romania si-au concentrat de fapt creditarea catre: retail, imobiliar si administratia publica. Se observa absenta economiei reale din destinatiile atat ale investitiilor straine, cat si ale creditarilor straine.
Nu poate insa exista dezvoltare a unei tari - parte sau neparte a unui sistem mai larg, precum cel european - in asemenea conditii! De altfel, nu poate fi dat in lume macar un singur exemplu de succes economic al unei tari semnificative care sa-si fi promovat dezvoltarea doar cu banci si companii straine.
Capitalul strain este un adjuvant necesar si binevenit in procesul dezvoltarii, dar, prin firescul lucrurilor, nu-i este in menire promovarea dezvoltarii unei tari. Acesta urmareste profitul si, de atatea ori, pentru a nu spune destul de rar, un asemenea obiectiv se suprapune pe implinirea obiectivelor reale de dezvoltare ale tarii gazda.
In al doilea rand, expansiunea rapida a capitalului strain, cu varful ei in perioada 2004-2008, a produs o dezarticulare economica dramatica, greu daca nu imposibil de recuperat.
Expansiunea capitalului strain desfasurata in coordonatele aratate a generat o crestere economica substantiala, dar axata exclusiv pe consum din import.
Caci, consum din import au creat si investitiile straine ghidate masiv spre supermarketuri si hipermarketuri, consum din import a creat si creditarea retailului de catre banci!
Venind pe articulatia unei economii subdezvoltate, precare si in proces intens de dezindustrializare, o asemenea crestere economica, bazata pe consum din import, a transformat, aproape fulgerator la scara istorica, Romania intr-un castel de nisip, a carui carte de vizita o constituie consumul fara productie, importurile fara exporturi, hipermarketurile fara fabrici si masinile fara sosele.
Un castel care s-a dovedit a fi de nisip la prima adiere de criza. Sectoare intregi, de la vanzarile de masini la vanzarile de electrocasnice si de la constructiile de case la importurile insele - au cazut, doar in cateva luni, cu 40-60 si chiar 80%.
Asemenea caderi - nu de 5-10%, ci abominabile! - nu pot fi puse in seama crizei, ci doar in seama aiurelilor si anomaliilor economice care au legatura directa cu dezarticularea economica. Nu se poate trece cu vederea ca prabusirile au avut loc tocmai in aceleasi segmente unde cresterea economica nesanatoasa din anii 2004-2008 crease o gogoasa neasimilabila organic in economie.
Un castel de nisip nu se poate dezvolta! Nici macar insertia financiara externa, formata din banci si companii financiare straine - oricat de minunata ar fi - nu are viitor! Caci nu are baza pe care sa se prinda.
Baza aceasta a fost distrusa. Industria - buna sau rea cum era pe vremea comunismului - a fost demolata si iar demolata, ceea ce poate n-ar fi fost rau avand in vedere lipsa ei de performanta, dar nimic altceva nu s-a pus in loc!
Place, nu place, experienta mondiala arata ca fara industrie este imposibila dezvoltarea si fara crestere in industria prelucratoare nu poti avea crestere economica durabila. Se pot inregistra cresteri de PIB, dar numai conjunctural si pasager.
Iar de la investitiile straine nu poti astepta mantuirea, caci acestea nu vor da buzna in industrie, intrucat investitiile industriale costa si nu dau profit decat dupa o perioada indelungata. Dupa 20 de ani de dezindustrializare, s-a platit scump, dar semnificativ in chiar anul al 20-lea al dezindustrializarii!
In al treilea rand, trebuie sa fim constienti ca statul roman, admitand ca s-ar trezi si ar porni la treaba, tot nu mai poate face mare lucru. Caci, si daca minunate strategii l-ar ghida, nu mai are parghiile de a implementa ceva, in masura in care si-a cedat toate pozitiile principale din economie.
Si nici de la capitalul autohton nu se poate astepta mare lucru, din cauza slabei sale forte financiare.
Acesta nu putea avea un cuvant de spus in competitia internationala decat daca beneficia de o sustinere serioasa a capitalului public. Dezarticularea de care sufera economia este atat de mare incat capitalul autohton nu avea forta nici macar de a o genera la dimensiunile ei actuale aiuritoare, daramite de a o corecta! Din pacate, la doua decenii de la angajarea pe un nou drum, dezvoltarea Romaniei este, pentru inca cel putin alte doua decenii, capitol inchis.

Analiza de Ilie Serbanescu

marți, 12 ianuarie 2010

World Agenda 2010 -2012


Va invit sa urmarim modificarile indicatorilor geostrategici remarcati de "World Agenda 2010 -2012" un document elaborat de US Intelligent Services.

Pe ordinea de zi de guvernele europene vor avea de infruntat de trei probleme -mai mult legate de viitorul Europei. Europa joaca un rol impoertant pe scena mondiala.
In primul rind, guvernele europene vor fi absorbite de nevoia de a le renegocieze contractul social, adica, in dreptul programelor de protectie sociala. Presiunea exercitata este in acest moment pe statele noi membre ce provin din blocul estic post -1945 .
Iminenta rezolvarii acestei probleme nu este o alegere ci o necesitate, o adaptare la intregul corp ceruta de functionalitate.
O mare parte a populatiei Europei, este imbatranita cea ce a micsorat dinamica dezvoltarii muncii. Astfel de gruparii aflate in declin dau nastere unei rate in crestere a somajului cu tendinte de a ramane intr-o stare agravanta ,cronica. Ratele de crestere sunt proiectate la 2-3% pe an la cel mai bun .. acceptabil de catre standardele istorice (precum si a standardelor din alte tari), dar pe termen scurt de asteptarile publicului sunt mult mai mari. Problemele din piata muncii ce nu pot asigura flexibilitatea vor generea problemele legate de lipsa de cresterea productivitatii si vor inrautatii conditiile de viata devenind premisa cresterii tendintelor de plecare in exil.
O a doua provocare pentru Europa, va fi sa traduca intr-un climat de normalizare si egalare a deficientelor existente in spatiul UE din vehicul efectiv existent pentru putea adopta o politica unica si de exercitiu.
Deciziile luate de catre Comunitatea de Autoritate Monetara se vor efectua cu mult mai multa greutate decat politicile nationale la Berlin sau Paris.
Viitorii lideri germani vor fi mai putin predispusi la a primi sarcina de constructie a unei Europei Unite sau in mod natural Germania va tine seama de interesele statale si neconditionate de statusul European sau de alte relatii transatlantice. Germania este probabil sa sustina politicile sale mult mai concret si direct in cazul actual in gradul in care exista aceasta dezordine in Europa Centrala/Europa de Est. Poporul German in cadrul recesiunii economice, a dat dovada de canalizare a eforturilor ecocentric, in ciuda dezbinari dintre aliati, sau incertitudine pe pozitia angajarii americane in Europa.
O a treia provocare va fi sa defineasca securitatea noului stat in dezvoltare UE, precizand rol intr-o Europa in care va continua sa lupte pentru o mai mare unitate fara a avea o unica politica functionala in planul securitatii sau o unica politica militara.
Data fiind aceste incertitudini precum si inexistenta unui unic buget militar si alte realitati legate de functionabilitatea statala, europenii isi dau seama ca inlocuirea NATO este necuvenita si sint predispusi sa intarzie in a se decide.
Probabil in cursul cel putin prin 2010 va fi un NATO extins ce va servii drept un instrument primar pentru lansarea si sustinerea "coalitiile celor dispusi in asigurarea functionalitatii statale ."
Dezbateri ample nu vor fi concretiza un plan de extindere NATO si nu cunoastem in ce masura se vor coagula spre dezvoltarea unui Club european in cadrul Aliantei.
Comisia Europena va continua sa sprijine SUA prezenta militara in Europa si partial va constitui un gard intre Rusia si renationalizarea de aparare UE, dar si cu rezultat de eficenta al NATO. Sustinerea pentru intrarea in Bosnia a reafirmat eficienta a Aliantei in administrarea post-Razboi Rece in conditii de crizei. Astfel Europenii nu vor gasi nimic anormal in numarul de fortele americane stationate in tarile lor. Punctul lor de vedere asupra dispozitiei americane va fi determinata mai putin de dimensiunea de a prezenta americana decat prin utilizarea acestor forte pentru operatiuni combinate.
Cu toate acestea, vor privi ca o baza de plecare sau o substantiala situatie unilaterale in fortele noastre ca un semnal unic intr-o Europa ce va fi afectata de tendintele de insecuritate din alta parte, in special din zona statelor vecine UE si Orientul Mijlociu.
Cresterea demografica a populatiei, va dezvolta potentialul largirii fluxului masiv de refugiati, conducand la necesitatea de a asigura accesul la resurse, si la potentialului economic pentru pietele din intreaga regiune ce va impune ca tarile europene sa garanteze ca vor ramine angajate. Neintelegerile europene pe baza intereselor strategice vor fi legate de mai multe chestiuni litigioase: diferentele peste politica spre Iran si Irak (unde schimbari politice vor aparea in ambele tari pana in 2012); costurile de subscriere a Orientului Mijlociu pacea; divergente opinii cu privire la viitorul din Turcia in relatiile cu Europa; si noi pozitii pe "loiala versus comertul liber," fata, si rolul Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) in rezolvarea litigiilor comerciale.
In Est economiile statelor asiatice si mai ales China vor creste, iar Europa va trebui sa gaseasca toate interesele economice cu inclinare spre acea zona.
Anticipam o creste a comertul si a investitiilor intre aceste doua regiuni.
In forma bruta jocul din punct de vedere politic il va face Rusia, atat demograc, dar si economic sau militar ce va crea in socuri in urmatorii 15 ani de zile.
La erodarea autoritatii centrale ruse forma de guvernamant nu va fi usor de inversat in regiune si se va dori sa-si pastreze puterea acumulata, dar si ca non-stat, actorii- institutii financiare internationale , ONG-uri , corporati vor afecta in ritm constant , domeniul de aplicare si directiile economice, sociale, politice si dezvoltarii.
Concret spunem , autoritea conducerii de la Moskova sa nu fie neaparat aceeasi autoritata in relatia cu partenerii nostri.
Conducerea puternic concentrata cu forta institutiilor democratice si respectarea normelor inca de la inceput , creaza predispozitia la intrebari de suspiciune, sau arata spre Rusia ca un sistem politic dedemocrat, cu o abordare sociala si economica care va ramane nerezolvata inca niste ani dupa prabusirea regimului sovietic.
Indiferent de viitorul liderilor rusi se va pastra tendinta asupra relansarea Rusiei ca marea putere cu prerogativele sau reformarea societatii ruse. In termen scurt, capacitatile guvernului rus se vor dovedi a fi cheia dominanta pentru relatiile cu statele din Asia si Orientul.
America nu a uitat termeni masurati in timpul Razboiului Rece de pe pozitii de putere militara.
Uitandu-se acum pana in 2012, aceste capacitati vor fi masurate mai mult in functie de resursele economice drept pentru care noi credem ca Rusia va ramane si va fi stabila economic dar si o piesa importanta pe scena internationala.

Autor: Darius Stan.

luni, 11 ianuarie 2010

Elucubratiile unor potenti din Romania

S-ar putea ca rigorile economice sa constranga guvernul Boc sa creada ca ar fi util sa-si foloseasca partea leului din energie aplanarii crizei.
 In fapt, ratiunea lui de a fi este reforma politica si judiciara. actualul cabinet n-ar fi existat daca Traian Basescu n-ar fi castigat, in extremis, alegerile. Cui si-a datorat victoria se stie.
Izbanda lui e rezultatul retoricii reformiste si anti-oligarhice a sefului statului, iar cele peste 5 milioane de voturi care l-au revalidat în functia suprema i-au acordat un mandat lipsit de echivoc.
Lui Basescu majoritatea i-a cerut sa continue în forta ceea ce a început sa faca în primul sau mandat si ceea ce a promis ca va face, dupa ce majoritatea parlamentara a profitat de aderarea tarii la Uniunea Europeana spre a opri reformele. 
Continuarea lor constituie vointa univoca a unui numar crescand de romani. E dorinta unui numar tot mai reprezentativ de cetateni tineri, tot mai putin inhibati ori paralizati de trecutul comunist al Romaniei si de funesta tranzitie a tarii de la un sistem totalitar de extractie marxista la un stat mafiot pastorit de fosti securisti.
Guvernul Boc n-are mult timp la dispozitie. Pana la urmatoarele alegeri sunt mai putin de 3 ani. În acest rastimp va trebui sa-si puna ministri de interne, de justitie si de externe la treaba. Misiunea lor este clara. Sa creeze un stat eficient aflat în slujba cetateanului si nu invers.
aceasta misiune include epurarea magistraturii si a corpului diplomatic, reducerea la dimensiuni firesti a parlamentului, a aparatului de stat si mai cu seama a gonflatelor servicii secrete, în care se mai lafaie numerosi fosti securisti lasati de capul lor.
Urgenta e crearea unei  administratii suple, debirocratizate, si e nevoie de lustratie, de un CNSaS revigorat si de o justitie demna de acest nume. Şi e stringenta crearea unei televiziuni publice responsabile,c are sa nu mai permita deraierile jurnalistice ale ultimei campanii.
In fine, e obligatorie repunerea în drepturi a victimelor comunismului, laolalta cu restrangerea  pensiilor nerusinate acordate fostilor ciraci ai regimului totalitar.
Unii s-ar putea impacienta. De unde ar putea guvernul sa ia specialistii necesari unei o astfel de opera magna reformista? Raspunsul la aceasta întrebare e pe cat de simplu pe atat de clar. Din randul tinerilor din tara, precum si din occident.
a venit timpul ca, la douazeci de ani de la debarcarea Ceausestilor, guvernul Romaniei sa imite apelul unui Vaclav Havel si Lech Walesa din 1990.
a venit timpul ca Romania oficiala sa-si depaseasca idiosincrazia xenofoba si sa-i recheme pe emigrantii romani care si-au luat lumea în cap spre a-si dobandi astfel dreptul la libertate si  la demnitate.
Oameni care au învatat în apus sa  fie specialisti competenti si responsabili. De ei, celor carora Basescu le datoreaza în buna masura victoria, are mare nevoie Romania.
Pe moment, guvernul Boc si-a rasplatit partial sustinatorii interni. Iar Romania, este, prin traditie tara sinecurilor atribuite clientilor politici.
Dar daca guvernul ramane cantonat în aceasta traditie si uita de reforme va sfarsi negresit prin a achita la urmatoarele alegeri  nota de plata a promisiunilor neonorate.

Condica de prezenta pentru angajati
Senatorul PD-L Augustin Daniel Humelnicu vrea introducerea in Codul Muncii a obligativitatii ca fiecare angajator sa tina evidenta orelor de munca prestate de fiecare salariat in parte prin infiintarea unor condici de prezenta fizice sau electronice. In acest fel, potrivit acestuia se va diminua coruptia din acest sector, precum si birocratia. "Legea nr. 53/2003- Codul Muncii reprezinta legislatia de baza in materia dreptului muncii.
Ca urmare a integrarii Romaniei in Uniunea Europeana acest act normativ a mai fost modificat si corelat cu dispozitiile europene. Insa acest domeniu este unul vast, care mai trebuie inca modificat. Este imperios necesar sa existe in Romania un act normativ in domeniul dreptului muncii care sa elimine definitiv orice act de coruptie si de birocratie. In acest sens consideram necesara  o tinere cat mai stricta a evidentei  timpului efectiv de lucru al salariatilor, inclusiv a orelor suplimentare pe care acestia le efectueaza in mod efectiv. Aceasta ar conduce si la o normare exacta si corecta pe statele de plata a timpului efectiv lucrat de salariati si s-ar inlatura orice sansa de a obtine un salariu fara a presta munca corespunzatoare acestuia'', se arata in expunerea de motive prezentata de senator.
Acesta sustine ca este necesar sa fie instituita obligativitatea ca fiecare angajator sa tina o evidenta a orelor de munca prestate de salariati prin condici de prezenta in care sa apara datele de identificare a salariatilor, orele de sosire precum si cele de plecare, alaturi de semnaturile acestora. In plus, potrivit lui Humelnicu, angajatorul trebuie sa fie obligat de a se supune controlului Inspectiei muncii, in acest scop, ori de cate ori i se solicita acest lucru. In caz de nerespectare a acestei obligatii, angajatorul va fi sanctionat contraventional.
"Neinfiintarea sau refuzul angajatorului de a prezenta condicile de prezenta inspectorilor de munca ar trebui sa constituie contraventie, sanctionata cu amenda de la 800 lei la 2.000 lei'', atrage atentia Humelnicu. Florea Parvu (foto), vicepresedintele Consiliului National al Intreprinderilor Pivate Mici si Mijlocii (CNIPMMR) sustine ca o astfel de masura exista la agentii economici seriosi, insa, aplicarea acesteia pentru cei mai multi ar fi foarte greu de realizat. ''Aplicarea unei astfel de masuri ar fi foarte greu de realizat. Aceasta ar putea fi aplicata in ceea ce-i priveste pe angajatii de la stat, insa nu si in mediul privat, pentru ca sunt multe situatii in  care nu poti sa introduci o astfel de obligatiie pentru angajatii din mediul privat'', a declarat pentru Curierul National Florea Parvu.

(http://www.curierulnational.ro/Economie/2010-01-11/Condica+de+prezenta+pentru+angajati%2C+foarte+greu+de+realizat)

EuroIns Romania a lansat o polita de asigurare pentru gripa A/H1N1, cu o valoare a politei cuprinsa intre 30 si 35 euro, iar suma asigurata in caz de deces este de 5.000 euro, a declarat directorul de marketing al companiei, Cristi Dascalescu.
"Este un supliment la asigurarea de accidente. Suma asigurata este de 5.000 euro in caz de deces si de 20 euro pe zi in caz de spitalizare pentru maximum 45 de zile si de 15 euro pe zi in caz de convalescenta, pe o perioada de cel mult 65 de zile", a mentionat Dascalescu.
Convalescenta urmeaza perioadei de spitalizare, care reprezinta dovada infestarii, a mai spus reprezentantul EuroIns.
Perioada de asigurare este de un an, dar nu mai putin de trei luni, fiind valabila pe teritoriul Romaniei, cu posibilitate de extindere a valabilitatii. In categoria riscurilor asigurate intra convalescenta, spitalizarea si decesul.
Produsul impotriva acestei pandemii a fost lansat de companie in urma colaborarii cu specialisti in domeniul sanatatii, sustin reprezentantii companiei.
Numarul deceselor inregistrate in randul pacientilor din Romania infectati cu A/H1N1 a ajuns, joi, la 73, dupa ce Ministerul Sanatatii a anuntat ca, in ultimele 24 de ore, au incetat din viata alte sapte persoane cu gripa porcina.

Toni Tecuceanu nu amurit de gripa porcina !
Oana Ionita, colega lui Toni Tecuceanu, acuza mediatizarea excesiva si mincinoasa a mortii "carcotasului", care a dus la actuala isterie a gripei porcine:

"Toni era racit de 3 saptamani, a venit cu noi la munte pe picioare, tusea si avea putina febra. Chiar daca am insistat sa se trateze, raspundea ca o sa se faca bine si ca nu are nimic. Nu s-a tratat, nu a stat nici o zi acasa sa se ingrijeasca. A fost cu noi, echipa in tot acest timp, la filmari, la masa, in masina sau in casa.
Cum se explica faptul ca noi toti suntem sanatosi? Repet, racesc repede, de cand eram mica aveam probleme cu raceala, sunt sensibila si am fost depistata la un moment dat, la Institutul Cantacuzino si cu streptococ auriu. Am inteles ca l-am luat cand eram mica dintr-un spital, ca o sa-l am toata viata, si tocmai de aceea ASLO il am mereu peste limita maxima. Am inteles ca sunt destul de firava in fata virusului si tocmai de aceea ma intreb…cum?
Revenim la tema.
Cum se face ca pandemia asta este atat de grava, nu a afectat pe nimeni din echipa, familie si prieteni? Repet nu a fost diagnosticat cu gripa AH1N1 nimeni dintre noi.
Din punctul meu de vedere ar fi doua concluzii care trebuiesc trase:
1. Toni nu avea gripa porcina, ci s-a dorit utilizarea unei persoane publice pentru a face oamenii sa se vaccineze.
2. Daca avea gripa, (aici apar intrebarile) de ce noi suntem perfect sanatosi, familia, colegii, prietenii?
Este posibil ca Toni sa se fi infectat in timpul internarii?
Este posibil sa fie avut o bacterie care a actionat doar in cazul lui pentru ca asa cum imi povestea si matusa lui, ca avea probleme cu plamanii de cand era mic?
Sunt niste supozitii care acum probabil nu-si mai au rostul. (...)

Pentru mine a fost crunt sa vad cum pleaca Toni. Poate sunt prea sensibila sau poate atmosfera sfasietoare te obliga la indurerare. A fost o zi care nu credeam ca o sa vina vreodata.
Sunt convinsa ca multe din afirmatiile si concluziile trase de pe urma decesului lui Toni, au fost pentru a mediatiza efectele pandemiei. Multi m-au sunat si m-au intrebat daca am facut un test sau vaccin sau daca am patit ceva.
Haideti sa va explic.
Medicii au spus ca avea acest virus AH1N1 in organism cu 8 zile inainte de internare. Imi este greu sa cred ca eu nu am nimic. Este vorba de o pandemie, nu? Ar trebui sa fie extrem de periculos sa intri in contact cu o persoana avand o boala inalt contagioasa. Noi am plecat la munte impreuna (doar eu cu el in masina) spre filmarile de sarbatori, chiar cu 5 zile inainte de internare, am respirat acelasi aer timp de 8 ore. La filmare chiar am facut o gluma si am mancat de la el din mancare. Sunt o fire destul de sensibila la raceli, chiar e posibil sa nu am nimic? Nici macar o raceala avand in vedere ca in scoala luam orice raceala foarte repede.
Este cumva vorba doar de o mediatizare exacerbata pentru manipularea maselor? se intreaba Oana Ionita, ca o concluzie la mai multe postari pe tema vaccinului controversat si a mortii lui Toni, pe care le gasiti pe blogul ei, http://www.bebelusaoana.ro.


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.