duminică, 6 decembrie 2009

Constientizand valorile României astazi

Epistola Ambasadorului Constantin Vlad datata august 2009 si adresata Autorului Paul Everac autor al Scrisorilor, Pamfletelor, Reacţionarului bun român, Fluturelui pe lampă, atâtor stihuri, etc.,etc.




Iubite Maestre Paul Everac,


Cu îngăduinţa Dumneavoastră, voi începe abrupt şi fără zorzoane verbale: cu 85 de ani în urmă, nişte urzitori puse pe şotii vă hărăzeau să fiţi un samurai pe meleaguri mioritice. E drept, un samurai cumsecade, împătimit de cultură, cu puseuri de cugetări existenţiale, înrobit scrisului şi, nu în ultimul rând, un polemist (de)temut – totuşi, un samurai, autentic şi neîmblânzit, cu sabia lungă, de clasă din cele vestite, travestită în condeiul veşnic ascuţit şi fără astâmpăr.

Aţi populat zeci de ani scenele ţării cu o dramaturgie în care tot românul care a dorit şi-a regăsit condiţia şi trăirile, cele proprii şi cele ale obştei.V-aţi plecat fruntea, în semn de adâncă preţuire, în faţa atâtor caractere frumoase, dar aţi fost necruţător cu găunoşenia morală, cu patriotarzii – de duzină, dar şi de „nivel înalt”, cu fripturiştii de orice fel, cu învârtiţii şi jecmănitorii trudei celor mulţi, stigmatizându-i într-un final fără drept de apel: „Ne-aţi vândut, porcilor!”.

Într-o vreme a Internetului, aţi continuat să scrieţi scrisori – aşa, ca să se ştie, aşa ca să rămână – către poeţi şi dramaturgi, către critici de artă, către oameni de ştiinţă, valoroşi sau impostori, către înalte feţe, către primari mai mici şi dintre cei mai mari, către oameni politici, către şefii de stat – foşti sau actuali. A rezultat, probabil fără intenţie, o galerie, o tipologie originală a românului, în cele mai inedite şi diferite condiţii şi ipostaze. De aceea mă hazardez să vă sugerez ca o viitoare nouă ediţie, atât de necesară a Scrisorilor, să poarte titlul – sau subtitlul „România de azi” sau, mai bine, „România noastră” sau, şi mai bine, „România lor”.

Ca poet, aţi găsit metafore pentru a dezvălui frumosul în atâtea clipe de viaţă, pe pat de spital, în dialoguri ale bolilor care nu ne dau pace, în trecerea noastră, de neoprit, către Marele Necunoscut. Şi aţi îndemnat-o pe Doamna Dumneavoastră să continue să valseze şi atunci când şoaptele pe care le schimbaţi vor fi rostite doar în gând....

Cândva, cronicarii noştri spuneau că oamenii sunt sub vremi. Au greşit însă în ceea ce vă priveşte. Dumneavoastră n-aţi fost şi nu sunteţi sub vremi. Aţi fost şi aţi rămas deasupra lor, ca o conştiinţă mereu trează, ca un spirit mereu lucid, scormonitor şi, când a fost cazul, necruţător: cu nimeni, cu nimic. Aţi avut o singură ocazie de a fi altul, atunci când seniorul Corneliu Coposu v-a propus să intraţi în partidul domniei sale – aţi refuzat, ratând astfel ocazia de a intra sub vremi...

Unii – destui, v-au nedreptăţit; alţii, v-au gelozit – pentru reuşite, pentru ţinută. Aceasta a fost şi este Karma Domniei voastre. Şi noi vă iubim, noi cei pe care-i cunoaşteţi. Şi mulţi, foarte mulţi pe care nu-i cunoaşteţi, dar care ar vrea să vă admire din nou şi din nou pe scenă, să vă citească versurile, eseurile, să vă conoască gândurile, întotdeauna pline de miez, de adevăr, de bun gust şi de bun simţ.


La mulţi, Maestre! Cu sănătate, buni şi rodnici. Şi nu uitaţi: ne este dor de serile de la Clubul „Brătianu” .


Ambasador Constantin Vlad..

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.