luni, 7 decembrie 2009

Culpabilitatea oamenilor si adevarul despre obsesia unora




Eu am crezut si voi crede neincetat in dorinta societatii mondiale decat in alegerea norodului. Asa cred unii ca lucrurile mari sunt facute de oamenii ce au competente marii, iar cei mici vor alege ce vor cei mari.
La sumitul G20 de la Londra din 2009 toate marile puteri au inteles ca ar fi timpul ca efectele elegantei si tolerantei din trecut sa fie lasate la "garderoba" diplomatiei, si sa atace frontal pentru cucerirea unor noi piete de desfacere. Lumea de astazi are nevoie de banii, locuri de munca, zone libere de baremurile riguroase ale unei economii controlate. Piete noi, unde investitorii sa se poata cupla imediat la necesitatile si informatiile venite si sa sporeasca influenta in zona asigurand un teritoriu de absorbtie pentru a depasi problemele financiare din statul de origine. Daca economiile locale au fost lovite din plin de confruntarile din ultima perioada, pietele internationale au reactionat indirect, dar la fel de prompt fata de ultimele evenimenteo masiva reactie de respingere a oricarei forme de schimbare.
Cei ce nu se vor supune acestor reguli vor avea de suferit.
Asa si in cazul Albaniei anilor 80 sub conducerea dictatoriala comunista, cand ajunsesera bieti oameni sa fie fericiti ca pot face ciorba din frunze de dud si primeau bonuri pentru tuns sau sa poata plati cu bonuri igena personala in baile publice.
Mai josnic de atat oare mai poate fi ceva ?
Si deci inca o data nu oameni aveau sa fie vinovati pentru josnicia in care se ajunsese si doar un om cu mintea de otel ce nu reusea sa perceapa de unde bate vantul.
Mai relevant poate fii cazul lui Idi Amin Dada ce a fost dictatorul militar si presedinte in Uganda 1971 - 1979. Amin aderase la regimentul britanic coloniale, Pusti King's din Africa, in 1946, si în cele din urma a avut loc la gradul de general-maior si comandant al Armatei din Uganda. El a preluat puterea printr-o lovitura de stat militara din ianuarie 1971, inlaturand regimul Milton Obote.
Amin a fost caracterizat prin omul abuzurilor a drepturilor nelimitate, un om al represiunii politice, fiind definit de persecutia etnica, executiile extrajudiciare, nepotismul, coruptia si proasta gestionare economica. Numarul de persoane ucise, ca urmare a regimului sau este estimata (de catre observatorii internationali si de grupurile pentru drepturile omului) la 100.000 la 500.000.

Lumea de astazi este mai mult decat cinica, dar pentru a indulcii oarecum aceasta realitate, oamenii au inventat si cuvinte frumoase.
"Am ales" , "alegere optima", "vom trai in bunastare.". ... etc.
Harta adevarului cu privire la cativa indicatori economici ce definesc un contur al statului regasit in actualitatea alegerilor :
Instabilitate politica = 30
Credibilitate externa = 0
Diplomatic= 1,62
Dobanda de referinta =19, 6
Impozit din productie = 12,7
Impozit din salarii = 14,92
Cos produs = -45%
Ma opresc aici cu indicatori de referinta si vom avea sa intrebam -daca romanii au ales sa moara in chinurile proprii existente sau isi doresc sa lupte pentru existenta in curentii mondialitati.

Dar sa revenim la semnificatia biruintei lui Traian Basescu. E oare doar victoria lui? Si care vor fi probabilele ei consecinte?
Intrucat n-a invins in cursa pentru presedintie decat cu ajutorul unui numar totusi infim, de zeci de mii de voturi, si chiar si acelea contestate, intr-un tarziu, de catre un PSD debusolat, ar putea parea ca Traian Basescu ar fi obtinut, in cazul cel mai bun, un succes de tot precar. Realitatea este alta. Fiindca actualul sef al statului s-a vazut pus în fata unei formidabile masinarii electorale, avand in centrul ei o ampla coalitie politica, economica si mediatica.
„Autoizolat politic”, cum l-a declarat Ion Iliescu, unul din principalii sai adversari în acest scrutin, in prematura euforie a unei iluzorii izbanzi PSD-iste, Basescu s-a vazut nevoit sa lupte simultan pe 8 fronturi politice diferite. L-au atacat deopotriva si la fel de agresiv partide de stanga, de dreapta, etnice si extremiste.
In plus, a avut de tinut piept si celor 3 mari televiziuni. Care, prin demonizarea lui sistematica, intemeiata pe zvonuri si probe imaginare, au încercat un experiment psiho-social fara precedent, dupa 1989, în estul si centrul postcomunist al Europei: anihilarea „în masa”, prin puterea imaginii televizate, a unei politici a reformei radicale, morale si politice, prin demolarea irevocabila a personalitatii care a initiat-o.
Pe acest fundal, biruinta lui, care nu e doar a lui, ci, înainte de orice, a majoritatii alegatorilor romani, începe sa apara cum este de fapt: ca fiind de proportii istorice. Din acest unghi, victoria pe care a repurtat-o, fie si la mustata, presedintele, e una apta sa valideze proorocirea lui Brucan.
Cu toate acestea, Traian Basescu n-are motive sa exulte. În fond, nu l-a învins la urne decat pe un adversar prea mic pentru o lupta asa de mare. Corect descris de pe pozitii fie si diametral opuse, de presedintii cei mai longevivi ai Romaniei postceausiste, Mircea Geoana nu s-a dovedit pana la urma, ca s-o spunem delicat, nici prea istet, nici tocmai tare.
În cauza nu este aici, fireste, clamarea precipitata si jenanta, prin exces de entuziasm, a unei victorii electorale ireale. Si nu e vorba nici de interminabila lui serie de gafe si greseli. Prea putin important e, de asemenea, care din ele au costat mai mult în termeni de sufragii: vizitele tainice la Moscova? Deplasarile nocturne într-o casa de mogul? Nestiinta, ca presedinte al Senatului, a legislatiei si economiei romanesti? Ori tentativa lui stangace, jalnic esuata, de a castiga teren în dreapta spectrului politic prin anexarea Timisoarei si a Seniorului defunct al PNT. Daca aspirantii la un mandat prezidential s-ar fi confruntat cu arme egale, precum în singurul duel televizat, direct si nemanipulat, oricare din aceste erori monumentale ar fi putut fi decisiva.
Întrucat însa Basescu nu s-a luptat cu acest personaj prea lesne manevrabil, prea putin credibil, ci cu structurile dindaratul liderului PSD-ist, rezulta ca aceste forte, coagulate în jurul lui Iliescu, Voiculescu si Patriciu s-au înselat amarnic. Nu doar pentru ca nu i-au escamotat mai bine, îndaratul unui Klaus Johannis, pe implacabilii vrajmasi ai „marinarului”. Ci pentru ca si-au calculat strategia si mitologia (inclusiv cea noua, care-l transforma pe SOV din aliatul PSD în jucator la doua capete si acrediteaza ideea „ca ei au reusit sa fure mai mult decat noi”) fara a tine seama de evolutia politica si morala din ultimii 20 de ani a electoratului roman. Un electorat în buna masura tanar, care, gratie internetului, dispune de mijloace de informare situate la adapost de manipularea televizata.
Desi 20 la suta din voturile lui Basescu au reprezentat optiuni negative, de blocare a accesului la Cotroceni al unui politician considerat a fi „o jucarie” sau „de buzunar”, e limpede dupa scrutinul de la 6 decembrie, ca si Basescu si adversarii sai vor trebuie sa învete mult. Primul va fi de-acum încolo obligat sa coopereze net mai eficient. Iar cei din urma, sa abandoneze drumul razboiului total, ale carui arme grele s-au dovedit bumeranguri si ale carui victime dintai s-au trezit a fi chiar ei.
Spus pe sleau: atat contestarea scrutinului prezidential cat si eventualitatea improbabila a prelungirii crizei pana la anticipate sunt sabii cu doua taisuri: speranta ca ele sa amplifice o virtuala discreditare a lui Basescu se va dovedi probabil la fel de-amagitoare ca si nadejdea într-o viitoare "victorie", la masa verde, a lui Geoana.
În schimb, ambele manevre ar putea costa coalitia antibasesciana mai scump chiar decat eroarea de a nu-l fi lasat pe Antonescu în primul tur sa castige în fata liderului PSD. Dintr-un electorat care si-a demonstrat clar si fara echivoc apetitul pentru reluarea, prin mijloace de catifea, a revolutiei confiscate n-ar fi exclus sa rasara la eventuale anticipate un PDL mai tare decat Popeye.


Autor: Darius Stan

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.