marți, 8 septembrie 2009

Mai exista analfabeti printre urmasii lui Goethe

Invatamantul primar obligatoriu a fost introdus de abia în 1900, cu scopul de a eradica analfabetismul, însa acesta nu a disparut nici în secolul 21. Pe plan mondial, exista în jur de 860 de milioane de adulti analfabeti. Astazi este ziua alfabetizarii.
 
Acum mai bine de o suta de ani, cei mai multi miri din mediul rural semnau actele de casatorie doar cu trei cruciulite, pentru ca nu stiau sa-si scrie numele. Problemele de acest fel nu au disparut complet nici macar într-o tara puternic industrializata ca Germania, a apreciat Peter Hubertus de la Asociatia Federala pentru Alfabetizare:
„Exista mereu oameni care stiu sa scrie si sa citeasca doar pâna la un anumit grad de complexitate, iar timp de multi ani, chiar si un analfabet avea posibilitatea de a se integra în societate si de a-si gasi un loc de munca. În societatea noastra complexa, bazata pe cunostinte solide, cerintele sunt însa mult mai ridicate în toate domeniile. Este evident ca nimeni nu poate sa se descurce în Germania anului 2009 daca nu se ridica peste nivelul unui copil din clasa întâi sau a doua în ceea ce priveste scrisul si cititul."
4 milioane de germani nu scriu si citesc mai bine decât un copil din ciclul primar
În prezent exista putine persoane în Republica Federala care nu stiu nici macar sa se semneze, însa numarul celor care nu scriu si citesc mai bine decât un copil din ciclul primar se ridica la aproximativ patru milioane de persoane, estimeaza Peter Hubertus. Majoritatea acestora provine din medii sociale defavorizate sau din familii de imigranti, dar a trecut prin scoala germana. Hubertus considera ca acest aspect reprezinta principala problema. Se pare ca scolile germane nu reusesc sa le ofere tuturor elevilor cunostintele elementare. În acelasi timp, elevii slabi sunt, în general, extrem de frustrati de activitatea scolara în ansamblu.
„Ne este foarte greu sa-i convingem pe tineri sa profite de oferta noastra de cursuri de scris si citit. Cei mai multi dintre ei se bucura când termina scoala si nu mai vor sa auda de un lucru pe care au ajuns sa-l urasca: scrisul. În acest context, nu sunt dispusi sa înceapa un nou proces de învatare", a precizat Hubertus.
Cum se poate fi consolidata comunicarea cu tinerii analfabeti sau semi-analfabeti ? Peter Hubertus încearca sa-i atraga prin intermediul hobbyurilor acestora si al intereselor specifice vârstei, precum muzica si moda, care devin temele cursurilor de alfabetizare. Uneori, asociatia lui Hubertus reuseste chiar sa aduca o vedeta din muzica germana în salile de curs, iar învatatul pare sa devina mult mai usor daca un star îndragit sta la catedra chiar si pentru putin timp. Deficientele în ceea ce priveste scrisul si cititul trebuie sa fie identificate cât mai devreme. 
Vedetele preferate si internetul pot fi de ajutor 
„Trebuie sa sprijinim gradinitele si este important ca educatoarele sa beneficieze de o pregatire mai temeinica. De asemenea, este nevoie de îmbunatatiri în învatamântul primar. Exista însa si aspecte ale scolii primare pe care ar trebui sa le preia ciclul gimnazial si cel liceal. Individualitatea elevului în procesul de învatare si alegerea unor teme cât mai interesante pentru vârsta respectiva ar trebui sa fie accentuate", a opinat Hubertus.
Ce rol joaca raspândirea tot mai mare a Internetului în procesul de alfabetizare? La prima vedere, se pare ca persoanele care nu se descurca prea bine cu scrisul si cititul nu au nici o sansa în spatiul virtual. Adesea, internetul poate fi însa de ajutor, a apreciat Peter Hubertus:
„Exista adulti care se descurca în mod elementar cu cititul si care au doar probleme cu scrisul. Acestia folosesc Internetul foarte des, daca stiu site-urile unde gasesc informatiile relevante legate, de pilda, de hobbyuri sau de vedetele muzicale preferate, iar entuziasmul pentru subiectul respectiv îi ajuta sa descifreze, în mare, textele, si sa faca eforturi sustinute pentru a se descurca si cu pasajele mai grele."
Autori: Klaus Gehrke / Alexandra Sora
Redactor: Vlad Draghicescu

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.