World Agenda 2010 -2012
Va invit sa urmarim modificarile indicatorilor geostrategici remarcati de "World Agenda 2010 -2012" un document elaborat de US Intelligent Services.
Pe ordinea de zi de guvernele europene vor avea de infruntat de trei probleme -mai mult legate de viitorul Europei. Europa joaca un rol impoertant pe scena mondiala.
In primul rind, guvernele europene vor fi absorbite de nevoia de a le renegocieze contractul social, adica, in dreptul programelor de protectie sociala. Presiunea exercitata este in acest moment pe statele noi membre ce provin din blocul estic post -1945 .
Iminenta rezolvarii acestei probleme nu este o alegere ci o necesitate, o adaptare la intregul corp ceruta de functionalitate.
O mare parte a populatiei Europei, este imbatranita cea ce a micsorat dinamica dezvoltarii muncii. Astfel de gruparii aflate in declin dau nastere unei rate in crestere a somajului cu tendinte de a ramane intr-o stare agravanta ,cronica. Ratele de crestere sunt proiectate la 2-3% pe an la cel mai bun .. acceptabil de catre standardele istorice (precum si a standardelor din alte tari), dar pe termen scurt de asteptarile publicului sunt mult mai mari. Problemele din piata muncii ce nu pot asigura flexibilitatea vor generea problemele legate de lipsa de cresterea productivitatii si vor inrautatii conditiile de viata devenind premisa cresterii tendintelor de plecare in exil.
O a doua provocare pentru Europa, va fi sa traduca intr-un climat de normalizare si egalare a deficientelor existente in spatiul UE din vehicul efectiv existent pentru putea adopta o politica unica si de exercitiu.
Deciziile luate de catre Comunitatea de Autoritate Monetara se vor efectua cu mult mai multa greutate decat politicile nationale la Berlin sau Paris.
Viitorii lideri germani vor fi mai putin predispusi la a primi sarcina de constructie a unei Europei Unite sau in mod natural Germania va tine seama de interesele statale si neconditionate de statusul European sau de alte relatii transatlantice. Germania este probabil sa sustina politicile sale mult mai concret si direct in cazul actual in gradul in care exista aceasta dezordine in Europa Centrala/Europa de Est. Poporul German in cadrul recesiunii economice, a dat dovada de canalizare a eforturilor ecocentric, in ciuda dezbinari dintre aliati, sau incertitudine pe pozitia angajarii americane in Europa.
O a treia provocare va fi sa defineasca securitatea noului stat in dezvoltare UE, precizand rol intr-o Europa in care va continua sa lupte pentru o mai mare unitate fara a avea o unica politica functionala in planul securitatii sau o unica politica militara.
Data fiind aceste incertitudini precum si inexistenta unui unic buget militar si alte realitati legate de functionabilitatea statala, europenii isi dau seama ca inlocuirea NATO este necuvenita si sint predispusi sa intarzie in a se decide.
Probabil in cursul cel putin prin 2010 va fi un NATO extins ce va servii drept un instrument primar pentru lansarea si sustinerea "coalitiile celor dispusi in asigurarea functionalitatii statale ."
Dezbateri ample nu vor fi concretiza un plan de extindere NATO si nu cunoastem in ce masura se vor coagula spre dezvoltarea unui Club european in cadrul Aliantei.
Comisia Europena va continua sa sprijine SUA prezenta militara in Europa si partial va constitui un gard intre Rusia si renationalizarea de aparare UE, dar si cu rezultat de eficenta al NATO. Sustinerea pentru intrarea in Bosnia a reafirmat eficienta a Aliantei in administrarea post-Razboi Rece in conditii de crizei. Astfel Europenii nu vor gasi nimic anormal in numarul de fortele americane stationate in tarile lor. Punctul lor de vedere asupra dispozitiei americane va fi determinata mai putin de dimensiunea de a prezenta americana decat prin utilizarea acestor forte pentru operatiuni combinate.
Cu toate acestea, vor privi ca o baza de plecare sau o substantiala situatie unilaterale in fortele noastre ca un semnal unic intr-o Europa ce va fi afectata de tendintele de insecuritate din alta parte, in special din zona statelor vecine UE si Orientul Mijlociu.
Cresterea demografica a populatiei, va dezvolta potentialul largirii fluxului masiv de refugiati, conducand la necesitatea de a asigura accesul la resurse, si la potentialului economic pentru pietele din intreaga regiune ce va impune ca tarile europene sa garanteze ca vor ramine angajate. Neintelegerile europene pe baza intereselor strategice vor fi legate de mai multe chestiuni litigioase: diferentele peste politica spre Iran si Irak (unde schimbari politice vor aparea in ambele tari pana in 2012); costurile de subscriere a Orientului Mijlociu pacea; divergente opinii cu privire la viitorul din Turcia in relatiile cu Europa; si noi pozitii pe "loiala versus comertul liber," fata, si rolul Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) in rezolvarea litigiilor comerciale.
In Est economiile statelor asiatice si mai ales China vor creste, iar Europa va trebui sa gaseasca toate interesele economice cu inclinare spre acea zona.
Anticipam o creste a comertul si a investitiilor intre aceste doua regiuni.
In forma bruta jocul din punct de vedere politic il va face Rusia, atat demograc, dar si economic sau militar ce va crea in socuri in urmatorii 15 ani de zile.
La erodarea autoritatii centrale ruse forma de guvernamant nu va fi usor de inversat in regiune si se va dori sa-si pastreze puterea acumulata, dar si ca non-stat, actorii- institutii financiare internationale , ONG-uri , corporati vor afecta in ritm constant , domeniul de aplicare si directiile economice, sociale, politice si dezvoltarii.
Concret spunem , autoritea conducerii de la Moskova sa nu fie neaparat aceeasi autoritata in relatia cu partenerii nostri.
Conducerea puternic concentrata cu forta institutiilor democratice si respectarea normelor inca de la inceput , creaza predispozitia la intrebari de suspiciune, sau arata spre Rusia ca un sistem politic dedemocrat, cu o abordare sociala si economica care va ramane nerezolvata inca niste ani dupa prabusirea regimului sovietic.
Indiferent de viitorul liderilor rusi se va pastra tendinta asupra relansarea Rusiei ca marea putere cu prerogativele sau reformarea societatii ruse. In termen scurt, capacitatile guvernului rus se vor dovedi a fi cheia dominanta pentru relatiile cu statele din Asia si Orientul.
America nu a uitat termeni masurati in timpul Razboiului Rece de pe pozitii de putere militara.
Uitandu-se acum pana in 2012, aceste capacitati vor fi masurate mai mult in functie de resursele economice drept pentru care noi credem ca Rusia va ramane si va fi stabila economic dar si o piesa importanta pe scena internationala.
Autor: Darius Stan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu