Profilul populatiei viitoare intregului functional al Statului Unional European
O data cu primul semnal al ratificarii tratatului de la Lisabona, in spatiul european se contureaza ideea intregului functional Statului Unional European. Plecand de la conceptul roman de definirea a statului ( corpus si animo ) ne vom indrepta atentia intr-un mod mai special asupra descrierii profilului viitorului cetatean al Statului Unional European.
O prima perspectiva , de loc de neglijat este atitudinea populatiei, care trebuie perceputa dincolo de orgoliile politice sau ideologice predominante in spatiul traditional al statului national dintr-un moment al integrarii sau altul.
La fel ca si in cazul populatiilor tarilor noi venite in imensul club unional, se poate produce sau exista o premisa a discrepantei intre ceea ce se presupune ca se doreste la nivelul populatiei si atitudinea efectiva a populatiei.
Aproape ca intotdeauna, intre estimarile comportamentale ale populatiei si realitatea produsa, subliniem o discrepanta intre elementul schimbarii si incertitudinea inlocuirii atat de caracteristica in toate masele acestui imens spatiu nou creat.
In cazul de fata, este evident ca un procent semnificativ din populatiei statului unional se va pozitiona favorabil creand o clasa de suprematie fata de celelalte populatii membre ale aceluiasi statut cetatenesc.
Motivul fiind nu atat admiratia promovarii in spiritul bunelor valori europene, cat prapastia unei societati dominante ce are exercitiul istoric de suprematie.
Pe de alta parte, exista si de aceasta data un procent din populatie care are un sentiment ambivalent fata statutul cetateanului european, deoarece de multe ori nu are suficienta informatie relevanta in aceasta problema, in alte cazuri o ignora in mod voit sau are chiar interese divergente in raport cu acordarea unui titlu de egal cu el.
Daca in comunitatea traditionala de tip european cetateanul era considerat un reprezentant al fortei de executie, care trebuia sa dispuna de un minimum de abilitati pentru a servii conditiei guvernatoare, devenind doar un executant docil a carui viata era controlata si planificata aproape complet de catre guvernanti unui stat, in noul stat european este promisa o sansa fiecaruia dintre noi complet diferita.
Cetateanul european ne este descris ca o fiinta autonoma care are drepturi si isi poate planifica singur viata deoarece dispune de noi competente (pachete de cunostinte, aptitudini si atitudini transferabile, multifunctionale) care ii permit implinirea si dezvoltarea personala, detine in exculsivitate dreptul de decizie ce poate ajuta in incluziunea sa sociala si recunoastere in adevaratele valori ale egalitatii cetateanului.
Tot pentru viitorul cetatean unional european, procesul de egalizare nu inseamna doar desprinderea dintr-o societate bazata pe controlul formelor de guvernare statale si pe coercivitatea excluderii, dar si o oportunitate in a se mobiliza in escaladare in care sa si asigure un loc in varf.
Cu totii stim ca suntem oameni, ca avem drepturi si obligatii si suntem cu totii la fel de egali in fata conditiei de drept, dar cu siguranta numai unii vor fi mai egali decat ceilaltii. Visul nostru comun este bazat pe promisiunea de intrare intr-o societate bazata pe cunoastere, combaterea excluderii si centrata pe noi competente de baza. Este o oportunitate de a primii o noua sansa.
In conformitate cu studiile efectuate in acest domeniu putem remarca cum fiecare generatie se dezvolta intr-un nou context psiho-sociologic, dezvoltand valorile unui prag al maturizarii ce va aduce si sarcina responsabilitatii evolutiei generatiilor viitoare.
Urmand astfel o ciclitate evolutiva, de permanenta schimbare si adaptare la mediul existent, este dovedita si subliniata conditia ca omul s-a adaptat mediului si a devenit inovator si nu mediul s-a adaptat la cerinta acestuia.
Poate fi aceasta o idee de discernamant ce justifica raportul existential intre conditia istorica a omului si constatarea acestuia la un anumit moment. Supun atentiei un model teoretic zugravit pe principii de afectare pentru ca o constatare a aspiratiilor teoretice a viitorului cetatean ce va popula statul unional european trebuie sa se diferentieze, demonstrand prin faptul ca nimic din cele intamplate de dinainte nu au fost gasite altfel.
In vederea definirii profilul populatiei viitoare europene, este important sa fie cunoscute atat visurile, dorintele, cat si temerile actualei generatii europene.
In acelasi sens, previziunea asupra unei colaborari armonioase intre cetatenii fostelor state ale secolului XX, dar si ale viitorului, nu este posibila fara cunoasterea unui stadiu actual al sfidarilor existente, al esecurilor, sperantelor si oportunitatilor cu care se confrunta omenirea de astazi si care vor fi absorbite in viitor pentru a produce efecte.
Realizarea unui profil al noii generatii de europeni este o prioritate in analiza cunoasterii, constructiei si dezvoltarii de adaptare a statutului cetateanului European viitor.
Cunoastem faptul ca tinerii europeni s-au format in medii diferite in contextul specific pentru fiecare tara in parte. Conceptele ca si Regionalizarea sau si Globalizarea va face ca stilul lor de viata, trasaturile, aspiratiile si grijile sa se uniformizeze.
Lumea de astazi este, din perspectiva tinerilor, o imensa comunitate din ce in ce mai unitara.
Daca in secolul trecut aspiratiile generatiilor tinere europene era sa atinga pamantul fagaduintei (SUA) datorita artactiei fortei propagandistice, in Europa de astazi sesizam in aceeasi concentratie similitudini in aspiratii intre tinerii din diverse tari membre UE cum ar fi Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia, Romania, Franta, Germania, Portugalia, Spania, Olanda.
Stadiul copilariei se incheie pentru majoritatatea subiectilor la varsta aproximativa de13-14 ani urmand sa evolueze la o noua etapa numita adolescenta, la varsta de aproximativ 18,19 ani. Adolescenta este caracterizata in general de imaturitate, radicalism, lipsa tolerantei moderarii, lipsa auto-controlului ingreunand procesele de integrare. Tinerii europeni sunt pregatiti de a atinge evolutiv un stadiu de maturizare spre varsa de 29 - 32 ani .
Astfel realizam aspiratia noi generati de intarziere in zona adolescentei privind-o exclusiv ca pe un stadiu privilegiat, in care te poti bucura de viata, poti explora, fara a-ti asuma responsabilitatile corespunzatoare.
Apreciem o sensibilitate concentrata pe modul de a se distra, achizitiona tehnologie de ultima ora, de a purta exclusiv haine de ultima moda trend, obtinerea de venituri financiare fara asumare.
In general generatia noua europeana manifesta o atitudine caracterizata prin indiferenta in raport cu societatea, nu sunt dispusi sa se implice pentru a schimba ceva. Conduita lor este construita in grupul de varsta careia ii apartin si este pentru ei societatea care conteaza, cu care se identifica. Astfel se desprindem ideea dominanta ce ii guverneaza si care este suprematia personala nejusta ce are ca principiu "nimic nu este mai important decat propria persoana". Viitorul este obstructionat de oglinda statutului individual raportat la grup. Totusi nevoia de manifestare a propriei individualitati este foarte prezenta.
Combinand nevoile individuale cu regulile de apartenenta la grup, tinerii sunt atrasi sa aleaga modele dintr-o gama limitata agreate doar de cercul de apartenenta.
Nu dezvolta mari pasiuni si in viziunea lor, existenta este compusa doar din obiective punctuale trasate pe criterii de influenta restransa. Insa, aspiratiile tinerilor din totdeuna o data cu varsta devin aceleasi, numai ca modalitatile de obtinere sunt diferite, iar timpul inegal de ajungere la maturizare va face diferenta intre generatii. Profilul acestei generatii pare sa fie mai putin indreptata catre calea constructiei mediului propice dezvoltarii, sunt mai putin loiali, construiesc relatii mai putin durabile, dar sunt orientati spre acumulare personala. Credinta in valorile traditionale si institutiile ce au nascut conceptul educatiei pentru pace si-au pierdut in mare masura relevanta pentru aceasta generatie. Noua generatie europeana se afla in cautarea unor noi valori originale, care sa nu apartina trecutului si doar sa ii ajute sa gaseasca un echilibru al dezvoltari viitoare. Cunoastem cu toti ca euforia schimbarilor generale produce efecte asupra capacitatii de adaptare la noul climat, iar pregatirea integrarii in climatului unitar nu se arata a fi dificila detinand astfel de indicatori.
Oamenii si faptele lor au asigurat peste veacuri existenta noilor generatii
Fiecare dintre noi a primit cel putin o data in viata darul cuvintelor frumoase.
Unii, au considerentul ca le-a fost oferita aceasta bunatate doar de la cei din cadrul familiei, iar altii considera ca l-au primit si din partea altora.
Vorbesc acum despre acele cuvinte si despre acei oameni care iti daruiesc din cunostinta lor fara ca sa astepte vreun rezultat personal din partea ta si din considerentul dezvoltarii continuitatii mediului.
Asa a fost pentru mine un personaj pe care cu drag mi-l amintesc si il voi denumi aici generic "Nenea Vasile".
Si parca il vad si acum, un batran inalt puternic cu o tinuta demna a unui ostas decupat parca din cartile de istorie, cu gesturi controlate, chipul de gheata si ochii sfredelitori. Asa arata nenea Vasile pe care l-am gasit muncitor necalificat la cofetaria Victoria in 1979.
Imi amintesc cum parinti nu ne lasa sa vorbim cu el pentru ca se stia despre acesta ca servise Legionarilor si fusese eliberat din inchisoare cu stigmatul de uneltire impotriva sistemului comunist.
Dar noi copii mergeam cat de des puteam sa-i ascultam povestile.
Nenea Vasile fusese, in fapt, un fost comandor al regimentului Regal de Aviatie. Un om citit pe care razboiul il prinsese la studii in scoala tehnica de aviatica de la Berlin - Enrique Keller Fritsch.
Nu servise nici cum fortelor Legionare si fusese trimis in lagar pentru colaborationism cu fortele fasciste in urma schimbarilor regimurilor politice din jumatatea secolului XX, la venirea la putere a comunistilor.
Se dusese vestea printe copii cum ca il gaseai in spatele cofetariei Victoria mesecand vara la cazanul de inghetata.
Nenea Vasile ne spunea tuturor povestea secreta a cartilor si ne mai spunea despre cum am putea avea mai multa putere de sine utilizand cartile precum sunt utilizate de catre constructori parghiile si scripeti, roti dintate si angrenate.
Ne povestea cum grecii reusisera sa-si invinga dusmanii utilizand niste oglinzi uriase. Fusese toata viata un om caruia studiu ii crease puterea de a fi si ii oferise speranta existentei de la zi la zi.
Nenea Vasile nu avea copii si dealtfel nu mai avea pe nimeni, iar bucuria lui eram noi, copii ce ne opream in trecere din drumul de intoarcere de la scoala spre casa.
Acum peste ani pot spune ca in viata am fost fericit sa intalnesc multi oameni carora am sa le multumesc pentru vorbele frumoase, pentru intelepciunea cu care m-au inzestrat, daruindu-mi cunoasterea lor,pentu faptul ca au existat si au pus sperante in persoana mea.
Am cunoscut oameni indiferent de regimurile politice sau de doctrinele si ideologiile aplicate.
Oameni care au dat sens vietii mele datorita intersectarii destinelor noastre. Oameni pe care intotdeauna ii voi considera impliniti prin plentitudinea bunatatii ce o controleaza gravitational in jurul lor. Acestor oameni suntem datori sa le multumim pentru impartasirea cunostintelor si indrumarea lor, pentru daruirea sufleteasca si sincera pe care o dovedesc.
Departe de mine si de acest exemplu prezentat in general, realizam in pragmatismul vietii cum lipsiti de aceasta daruire ajutam la grabirea factorilor de ciclitate naturali fara de rezultate, si ca ingredientul principal in reteta omeniei sufletesti este credinta.
Timpul indiferent cum, se va scurge, iar peste noi totii trec anii si peste toate acestea istoria va remarca momentul. Petrecem momente remarcabile in care putem bucura sufletul nostru prin contributia la binele generatiilor viitoare.
Imi amintesc cu mult drag de tot cea ce m-a crescut si m-a ajutat sa evoluez si de toti cei care m-au intovarasit pe lungul drum al dorintelor si aspiratiilor mele.
Pentru acesta le sunt recunoscator si actul recunostintei mele consta in daruire pe mai departe a tot ce m-au invatat ei.
Cu alte cuvinte , continuitatea existentiala a omenirii depinde de daruirea si credinta oamenilor indiferent de curentul doctrinar vremelnic.
Autor: Darius Stan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu