duminică, 7 iunie 2009

Alegerile pentru Parlamentul European, criza economica si inceputul Holocaustului

O slabă participare la alegerile pentru Parlamentul European va însemna o pierdere pentru toţi cetăţenii spaţiului comunitar, e de părere cotidianul olandez De Volkskrant.

Ziarul, care apare la Amsterdam scrie: "cu toate neajunsurile sale, actualul PE e mai bun decât nici unul." De Volkskrant îşi exprimă speranţa ca alegătorii să fie destul de înţelepţi şi să meargă la vot, pentru că "oricare va fi rezultatul, de pe urma unei slabe prezenţe la urne şi ca atare a unui slab mandat al Parlamentului European vor pierde cu toţii."

Presa germană îşi opreşte astăzi atenţia asupra eforturilor de salvare a concernului auto Opel şi a băncii Hypo Real Estate. Referitor la intenţia statului german de a naţionaliza această bancă, Frankfurter Allgemeine Zeitung atrage atenţia că măsura constituie o "cezură în istoria postbelică a Germaniei", dar că e singura cale de salvare a băncii falimentare.

Thüringer Allgemeine vorbeşte de criticile care s-au ivit în rândul acţionarilor Hypo Real Estate şi conchide la rându-i că preluarea controlului de către stat asupra băncii nu are alternativă.

Die Welt publică un amplu articol cu titlul "Când statul preia rolul de salvator", în care se caută răspunsuri la întrebările fireşti ale cetăţenilor. "Cine-i va urma concernului Opel?", "cât de eficiente sunt modelele de salvare a firmelor falimentare şi care sunt riscurile pentru economia naţională?" sunt câteva din aceste întrebări. De menţionat că şi alte concerne falimentare, precum Karstadt şi Porsche speră să obţină sprijin din partea statului.

La Paris Le Monde se întreabă care va fi viitorul producătorului american de automobile General Motors şi aminteşte că acesta nu este o victimă a crizei economice, ci a "erorilor strategice repetate comise în trecut". Cotidianul apreciază că naţionalizarea firmelor falimentare nu este soluţia cea mai bună.

Regăsim ideea în paginile ziarului din Stockholm Svenska Dagbladet, care vorbeşte de "managementul defectuos, practicat ani de-a rândul" la General Motors şi notează că preşedintele Obama, care vrea să slaveze ce se mai poate salva din concernul auto, şi-a propus poate "puţin prea mult."

Tot Die Welt face referiri, într-un alt articol, la declaraţiile cancelarei Angela Merkel, care îi ia apărarea ministrului economiei, Karl-Theodor zu Guttenberg, confruntat cu critici masive după ce s-a pronunţat în favoarea falimentului ca soluţie pentru concernul auto Opel.

Cotidianul elveţian de limbă germană Neue Zürcher Zeitung e de părere că disputa va fi repede dată uitării deoarece zu Guttenberg se bucură de popularitate, chestiunea însă va rămâne o temă de dezbatere la nivelul partidelor politice în contextul alegerilor parlamentare care vor avea loc în toamnă.

Romii din Ungaria platesc cu viata pentru criza economica

Sapte morti intr-un an. Case incendiate. Executii in stil mafiot. Aceasta este realitatea in care traiesc romii din Ungaria pe fondul frustrarilor provocate de criza economica ce afecteaza tara. Cititi aici povestea lor.

Era august 2002. Eu aveam 21 de ani si plecam cu un grup de prieteni la Budapesta. Intr-un rucsac se gaseau bilete la a zecea editie a Festivalului Sziget, cel mai lung festival de muzica din Europa. Am coborat din tren in gara mare, Kelety Pu, si acestea erau singurele doua cuvinte pe care le stiam in limba maghiara. Din centrul orasului a trebuit sa luam un tramvai pana la podul care ducea pe insula Óbudai, locul de desfasurare a festivalului.

Oare Ana cat mai are de trait?

Nu voi uita niciodata primul lucru care m-a uimit in Budapesta: cladirea Parlamentului, un monument superb de arhitectura gotica. Apoi insa, firul amintirilor sare brusc inapoi la tramvai. In vagonul nostru mustacea la auzul limbii romane o tiganca. Asa spuneam atunci, fara sa ne gandim ca pentru unii termenul e ofensator. Ne-am bucurat ca cineva vorbeste limba noastra si ne-am asternut la taclale. Pe drum am ascultat povestile ei despre viata mai buna pe care o gasise in Ungaria.

Pe femeie o chema Ana. Iar in contextul crizei economice care musca din ficatii Europei de Est precum vulturul din corpul lui Atlas ma intreb: Oare Ana cat mai are de trait? Imi pun aceasta intrebare pentru ca in decursul anului trecut cel putin sapte oameni, cu totii romi, au fost asasinati in Ungaria in cel mai evident stil mafiot. Liderii comunitatii roma afirma ca in aceeasi perioada au avut loc peste 30 de atacuri cu cocktail-uri incendiare asupra unor case ale membrilor ei. Prejudecatile fata de minoritatea roma – cea mai discriminata din intreaga Europa – au degenerat in violente.

Maini prea increzatoare

Jeno Koka era un bunic iubitor si muncea la o fabrica de produse chimice. A fost executat in pragul usii sale. Vroia sa se duca la schimbul trei la uzina. Pentru asasinul sau, Jeno Koka era doar un tigan. Motivul pare a-i fi ajuns. Politia isi concentreaza eforturile pe elucidarea acestui caz si a altor doua, soldate in total cu cinci victime. Oficialii sustin ca aceste crime par a fi fost comise de aceleasi persoane. In orasul Nagycsecs un barbat si o femeie au fost impuscati in noiembrie anul trecut dupa ce reusisera sa se salveze din casa lor incendiata de agresori. In circumstante similare au fost ucisi un barbat si fiul sau de patru ani in februarie, in orasul Tatarszentgyorgy.

Seful politiei maghiare, Jozsef Bencze, presupune, potrivit unui interviu acordat cotidianului Nepszabadsag, ca faptasii sunt profesionisti pentru ca asasinatele au fost comise de “maini prea increzatoare”. Suspiciunile indica un grup de patru sau mai multi barbati cu varste in jur de 40 de ani, fosti militari sau politisti. In ancheta a fost cooptat si serviciul de contraspionaj militar, care examineaza posibilitatea ca ucigasii sa fi fost veterani ai razboaielor din Balcani sau membri maghiari ai Legiunii Straine.

Unde a inceput Holocaustul?

Expertii releva o intensificare a manifestarilor discriminatorii la adresa minoritatii roma pe fundalul crizei economice din Europa de Est. Formatiunile de extrema dreapta reiau vechile clisee care-i descriu pe tigani drept hoti de buzunare si capuse pe trupul slabit al bugetului de asigurari sociale spre a castiga simpatia unui segment de populatie din ce in ce mai frustrat de conjunctura defavorabila. Iar pe masura ce somajul creste, spargand in unele economii emergente toate recordurile negative ale perioadei postcomuniste, violentele risca, potrivit analisilor, sa sporeasca. “Tineti minte un lucru: Holocaustul nu a inceput in camerele de gazare”, a afirmat sub protectia anonimatului un secretar de stat in Ministerul maghiar al Muncii si Protectiei Sociale.

Ungaria nu este un caz izolat. In Cehia, o fetita a suferit arsuri grave impreuna cu parintii ei dupa ce casa lor a fost incendiata de atacatori in orasul Vitkov in aprilie. Sute de manifestanti ultra-nationalisti au avut ciocniri violente cu fortele de ordine in timp ce incercau sa epureze etnic cartierele tiganesti din Vitkov. In Slovacia, unii politisti au fost filmati in timp ce molestau sase minori romi pe care ii arestasera. I-au fortat pe baieti sa se dezbrace, sa se bata reciproc si sa se sarute.

Important e sa fii tigan

In ultima vreme, lozincile anti tiganesti au devenit din ce in ce mai dure. Si mai ingrijorator este insa ca ele au din ce in ce mai mult ecou in randul populatiei din Ungaria. Partidul de extrema dreapta Jobbik s-a folosit de sloganul criminalitatii tiganesti pentru a se apropia in sondaje de pragul de 5% necesar accesului in Parlamentul de la Budapesta la alegerile de anul viitor. Totusi, in orasele care au trait atacuri la adresa minoritatii roma, unii locuitori s-au alaturat romilor inspaimantati si organizeaza patrule nocturne in cautarea de masini suspecte, posibile surse ale mortii. Dar ei sunt inarmati numai cu lanterne.

Romii din Ungaria traiesc intr-o stare permanenta de teroare. S-a dovedit ca nu conteaza de esti bun sau rau. Important e sa fii “tigan”. Ajunge pentru o condamnare la moarte. In orasul Tatarszentgyorgy, un tata de doar 27 de ani si fiul sau de cativa anisori au fost si ei tigani. Acum, tatal isi strange fiul la piept. In acelasi sicriu.

In Romania se intampla acelasi tip de manifestare la Miercurea Ciuc.

Dupa ce Tokes si-a fundamentat campania electorala pentru PE pe atacuri la adresa romanilor din Harghita-Covasna http://www.urbaniulian.ro/2009/06/04/tokes-ne-bate-obrazul-ar-fi-demn-sa-invatati-maghiara-daca-traiti-in-comunitati-unguresti-in-romania/, iata ca alte informatii ingrijoratoare vin dinspre regiunea locuita de maghiari. Este vorba de provocari centrate pe mesaj antiromanesc, ceea ce ne arata noua politicienilor, faptul ca, in Romania, tara din UE care acorda cele mai mari libertati minoritatilor, este posibil sa se ajunga la situatii incredibile, asa cum sunt acestea in care romanii din Har-Cov, sunt tinta unor calomnii fara precedent.
Cred ca deja aici trebuie luate masuri si intervenit oficial, nefiind permis sa se ajunga la un asemenea nivel. Nu tin minte ca in ultimii 15 ani de zile, la o manifestare oficiala romaneasca sa se fi spus asemenea enormitati la adresa maghiarilor. Cred ca romanii sunt deja mult mai civilizati si mai demni de a fi considerati cetateni europeni, decat multi dintre maghiarii care ne fac totusi cinstea, sa traiasca alaturi de iobagii romani !

Un număr de 200 de persoane au participat joi seara, la Miercurea Ciuc, la comemorarea Tratatului de la Trianon, acţiunea fiind organizată de "Mişcarea Tinerilor din 64 de Comitate", transmite Agerpres.Comemorarea a început la ora 17.32, ora la care a fost semnat Tratatul de la Trianon. La statuia din faţa Consulatului Ungariei la Miercurea Ciuc a fost depusă o coroană de flori şi au fost rostite discursuri în care s-a vorbit despre "nedreptatea" făcută maghiarilor la Trianon. După acest moment, participanţii au mărşăluit în centrul orasului, purtând în mâini drapelul Ungariei, steaguri negre şi steagul lui Arpad, simbol al organizaţiei extremiste din Ungaria "Garda Maghiară". Pe tot parcursul marşului s-a scandat, în limba maghiară, "Jos Trianonul!", "Inima secuilor bate ungureşte" sau "Ocupanţi, căraţi-vă!" si chiar " Tigani romani, afara din Transilvania".Pe platoul din faţa Palatului Administrativ din Miercurea Ciuc, organizatorii au ridicat o cruce din lemn pe care au aşezat harta Ungariei Mari, confecţionată tot din lemn, şi i-au pus o coroană din sârmă ghimpată. Reprezentanţii Mişcării Tinerilor din cele 64 de Comitate au afirmat că reprezintă "calvarul prin care a trecut Ungaria, după Trianon, care a fost similar cu cel al Mântuitorului când a fost urcat pe cruce". Manifestarea s-a încheiat cu intonarea imnului Ungariei şi a imnului secuiesc.

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.