Suntem trimisi sa traim in pribegie
Un lider, s-a hotarat sa-si invete poporul ca poate trai si fara sa manance, fara sa consume si mai ales fara sa lucreze..........
Presedintele Traian Basescu a reluat joi in cadrul intalnirii cu sefii misiunilor diplomatice subiectul ridicarii restrictiilor de pe piata muncii. "Consider ca fiind pe deplin nejustificata menţinerea restricţiilor pe piaţa muncii pentru lucratorii romani in noua state membre ale Uniunii Europene", a declarat presedintele Basescu, care a adresat in context mulţumiri Guvernului Republicii Italiene pentru ridicarea restricţiilor pentru lucratorii romani, incepand cu 1 ianuarie 2012.
Noua state ale UE au hotarat sa prelungeasca cu inca doi ani perioada de tranzitie in care pot limita circulatia fortei de munca, dar in 2014 Tratatul de aderare le va obliga, oricum, sa ridice toate restrictiile. Indiferent de motivele fiecarui stat in parte este firesc ca diplomatia romana sa-si continuie demersurile, dar insistenta si tonul agresiv cu care o face ridica anumite semne de intrebare. De ce doreste atat de mult administratia romaneasca ca exodul fortei de munca sa ia o si mai mare amploare?
Din date oficiale si neoficiale au plecat din tara dupa anul 2000 aproximativ 3 milioane de cetateni romani, barbati si femei majoritatea cu virste cuprinse intre 20 si 40 de ani. Efectele imediate au provocat entuziasm in randurile celor care administrau echilibrele macroeconomice. In perioada 2007-2008 s-au inregistrat remiteri ale lucratorilor romani din strainatate de aproape 6 miliarde euro/an. Dupa izbucnirea crizei sumele au scazut considerabil, dar chiar si asa in ultimul an au intrat in tara 2,5 miliarde euro. Efectul acestor bani nu a fost insa de durata caci au mers pereponderent in consum si nu au reusit sa antreneze o reala crestere economica. Toate analizele economice competente au pus in evidenta faptul ca integrarea europeana, pe langa efectele pozitive remarcabile, a avut si un revers mai putin placut. De exemplu, exportul masiv al fortei de munca a creat mari dezechilibre interne care au redus potentialul ei de crestere ca sa nu mai amintim de golul creat in sistemul asigurarilor de stat. Modelul economic bazat pe investitii straine in domenii care nu produc exporturi si in remiteri ale lucratorilor expatriati nu mai poate fi continuat in primul rand din cauza crizei, dar el nu ar fi fost capabil nici in perioade mai fericite sa creeze o crestere economica sanatoasa (vezi analize recente semnate de Daniel Daianu si Valentin Lazea pe publicaţia online ”cursdeguvernare”) Desigur se pot adauga aici rapoartele pe teme demografice (inclusiv raportul privind riscurile sociale redactat de o comisie investita de presedintele Traian Basescu) care au formulat avertismente cat se poate de grave asupra riscurilor care decurg din exodul masiv al tinerilor. Statistica arata ca nici un nou stat al UE nu a exportat forta sa de munca intr-o proportie atat de mare si intr-un timp atat de scurt.
In aceste imprejurari insistenta pe care o pune diplomatia romaneasca pe ridicarea restrictiilor este putin exagerata. Romania pare sa fi facut din exportul fortei de munca o prioritate a politicii sale de stat, care concentreaza eforturi dintre cele mai diverse. Insasi propunerea legata de votul prin corespondenta pare menita, prin efectele sale psihologice, sa incurajeze migratia. Prezenta protectoare a statului roman este o datorie constitutionala si un act necesar de solidaritate, dar atunci cand isi propune sa faciliteze exodul tinerilor apti de munca devine o politica discutabila. Asa cum s-a vazut in ultimile zile, tinerii care protesteaza astazi pe strazile Romaniei au ajuns sa creada ca sunt, pur si simplu, invitati sa-si paraseasca tara.
Dr. Darius Stan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu