Romania generatiei "LIKE "
Aseara am nimerit in mijlocul luptelor de strada din Bucuresti. M-am ferit de bolovani, am inghitit o canistra de gaz lacrimogen, am fugit de jandarmi, sa nu fiu linsat. Am descoperit cu stupoare raspunsul: Sunt chiar “generatia adormita”, tinerii aceia apatici, lipsiti de speranta ce stau prin cluburi, salveaza oameni sau pornesc razboaie mondiale, cu un like. Generatia asomata de Guvernul Boc de data asta s-au aratat altfel. Tinerii acestia s-au arata capabili sa iasa de sub acoperamantul ecranului si agitand pumnii spre jandarmi, ridicand baricade si aruncand bucati de borduri, au dorit sa iasa din anonimatul like-urilor.
Protestele din ultimile zile nu sunt foarte ample, dar au in schimb o energie si un aplomb care dezvaluie ca manifestantii se bazeaza pe sustinerea unui public larg. Cu multi ani in urma in 1990 (pentru ca a fost invocata in multe feluri manifestatia legendara din Piata Universitatii), lucrurile stateau exact invers. ”Piata” adunase foarte multi oameni pentru o manifestatie cu scopuri politice largi, ideale, de viitor. In fiecare seara se adunau zeci de mii de manifestanti, iar in momentele de varf la ”kilometrul zero al democratiei” se gaseau in jur de 100 de mii de persoane. ”Piata” era, cu toate acestea, izolata aproape ermetic de un cordon psihologic, nevazut, dar extrem de eficient. Odata depasit perimetrul manifestatiei, populatia Bucurestiului, conservatoare si atasata de noul regim FSN, se vadea profund ostila ”golanilor”.
Acum insa − si aceasta este caracteristica cea mai importanta a manifestatiilor − actorii protestelor sunt inconjurati de o certa simpatie publica. Ei par sa primit un soi de ”delegatie” din partea unei majoritati largi. Nici nu exista revendicari precise. Ca in multe alte cazuri similare, nemultumirile sunt extrem de diferite si uneori fara legatura unele cu altele. Pe alocuri se protesteaza nu doar ca solidaritate fata de Raed Arafat, nu doar pentru pensii sau salarii, ci si impotriva proiectului de la Rosia Montana sau impotriva stilului de a conduce al lui Traian Basescu sau impotriva altor lucruri nenumite.
Exista poate si o doza de mimetism in aceste izbucniri de strada. Dupa manifestatiile din Grecia, dupa ”Primavara Araba” sau manifestatiile londoneze, ele insele lipsite de un resort unic foarte precis, era cumva de asteptat ca scene asemenatoare de violenta sa se reproduca si la Bucuresti. Violenta ”democratica” glorificata pe toate canalele se reproduce inevitabil.
Totusi dincolo de aceste forme este riscant sa continuam cu analogiile. Protestul politic nu este ceva obisnuit in Romania asa cum este la Paris. Societatea romaneasca continua sa fie timorata de ideea de autoritate si individul nu indrazneste de regula sa-si afirme opiniile sau protestul in forme deschise. Romanii pot accepta suferinte mari fara sa se impotriveasca, caci de regula nu au curajul sa infrunte autoritatea unei puteri instituite, iar discursul public este de fapt destul de prudent. E o realitate sociala ambivalenta, caci uneori pare cumintenie, alteori supunere lasa.
Dar atunci cand autoritatea puterii dispare, nemultumirile se dezlantuie la fel ca in alte societati mai expansive si dezinhibate.
Momentul Arafat a fost cu siguranta decisiv, caci el a adaugat unor revendicari strict materiale, un mic ingredient ideal, atat cat sa ofere tuturor nemultumirilor pavaza si cel putin o aparenta legitimitate. Psihologia contestatiilor pare foarte complicata si contine o surprinzatoare pudoare. Orice protest public − si s-a vazut acest lucru si la actiunile sindicale din anii 90, − avea cap de lista un obiectiv ideal. Abia apoi urmau revendicarile reale si fierbinti. Dar nu era vorba doar de o viclenie a persuasiunii si negocerii, ci si de reticenta de a afirma deschis un obiectiv ”trivial”. Sunt pesemne trasaturile remanente ale unei societati in care a prevalat pana recent discursul idealist. (In felul sau si comunismul a cultivat idealismul scopurilor generale in detrimentul egoismului individual).
Asadar odata ce lista larga a nemultumirilor sociale si-a gasit punctul ideal, protestul s-a declansat cu atat mai mult cu cat a fost incurajat de toata lumea.
Dar faptul ca protestul se bucura de o incurajare atat de larga este deja altceva. Indiferent de calitatea reformelor propuse, Presedintele a guvernat din 2010 fara o majoritate democratica. In toamna lui 2009 seful statului a refuzat formarea unui guvern al Opozitiei, recurgand la o diversiune procedurala. Iar ulterior, dupa ce a castigat un nou mandat, a constituit o noua majoritate prin scindarea Opozitiei. Guvernul Boc, care a aplicat cele mai dureroase masuri de austeritate dupa perioada guvernarii CDR, nu a avut niciodata de partea sa o majoritate rezultata din alegeri. Legile majore, care nu aveau sustinere parlamentara, au fost adoptate prin frauda la vot sau prin angajarea raspunderii. Mijloacele au compromis scopurile, iar stilul guvernarii a coplesit problemele de fond. In consecinta, protestele de acum sunt alimentate direct si indirect de aceste mari frustrari politice adunate in ultimii ani.
Situatia de acum, in ciuda unei retorici emotive, (sau a violentelor de strada) nu are insa nimic din dramatismul anilor 90. Cu toate acesta situatia este grava, caci, in termeni cantitativi, niciodata un presedinte si un guvern nu au avut parte de o dezaprobare atat de larga.
Peste tot si toate Generatia like ar fi trebuit sa stie ca are nevoie de intelepciunea istorica a trecutului.
Daca ieri sau alaltaieri, am fi fost la fel de atenti sa putem gandi la visul de demnitate al poporului Roman, am fi realizat ca avem nevoie de un Decebal sa ne conduca.
Daca ieri am fi avut curajul sa izbavim cu toate cele necazuri ce s-au abatut asupra romanilor, am fi avut in piepturi o singura inima insufletita de puterea lui Mihai Viteazu.
Daca poetul nostru national Mihai Eminescu ar mai fi trait si astazi, ar fi dat glas urmatoarei strofe din opera "Ce-ti doresc eu tie dulce Romanie":
"....Vis de razbunare negru ca mormantul
Spada ta de sange dusman fumegand,
Si deasupra idrei fluture cu vantul
Visul tau de glorii falnic triumfand,
Spuna lumii large steaguri tricolore,
Spuna ce-i poporul mare,romanesc,
Cand s-aprinde sacru candita-i valvoare,
Dulce Romanie, asta ti-o doresc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu