2010 Country/ Economy Rank Score
Domnule Presedinte, doamnelor si domnilor:
Sunt onorat in ziua aceasta, si cu atat mai incantat sunt sa va vad alaturi de mine pe voi, profesorii mei, colegi mei, semeni mei ce v-ati exprimat ingrijorarea despre problemele care vor fi discutate in acesta zi.
De asemenea, vreau sa spun ca voi considera o mare onoare de a impartasi acelasi sentimente fata de distinse dumneavoastra personalitati ale natiunii noastre. Si, desigur, este intotdeauna o buna revenire in casa sedintelor noastre.
In ultimul timp, am avut privilegiul de a asculta de aici de aproape in fiecare luna, in aceeas perioada, si intotdeauna am plecat cu o experienta tot mai bogata si plin de satisfactii. Caci eu vin alaturandu-ma voua in aceaste intalnire, deoarece eu cred intr-un acord cu obiectivele si activitatile organizatiei noastre care ne-a adus impreuna: AOSR.
Recentele declaratii ale colegilor nostri facute aici sunt intru-totul in deplin acord, caci atunci cand am ascultat sau am citit liniile voastre de deschidere mi-am amintit de cea ce spunea Martin Luther King Jr.- "Vine momentul cand tacerea este tradare." Si credeti-ma ca a venit timpul sa ne pronuntam in ceea ce priveste situatia de dificultate cu care ne confruntam in Romania .
Adevarul acestor cuvinte este dincolo de orice indoiala, iar misiunea pentru care suntem aici numiti este una dintre cele mai dificile, pentru ca, chiar si atunci cand presati de cerintele adevarului interior, oamenii nu isi asuma cu usurinta sarcina de a se opune unei politicii guvernamentale dezastruase.
Mai mult decat atat, in cazul in care probleme cu o aparenta uimitoare, ce fac de multe ori cazul unui conflict inspaimantator, intre cei multi si saraciti si cei avuti suntem mereu pe punctul de incertitudine, dar trebuie sa mergem mai departe.
Iar unii dintre noi care au avut curajul sa rupa tacerea noptii au constatat ca aceasta chemarea de a vorbi este adesea o vocatie de agonie, dar trebuie sa vorbim. Trebuie sa vorbim cu toate ca umilinta in care suntem adusi sa se spuna ca viziunea noastra este limitata, dar trebuie sa vorbim. Si trebuie sa ne bucuram, precum si, aceasta data in istoria natiunii noastre va exista ca un organism viu ce a ales sa se mute dincolo de discutiile de patriotism netede spre motivele ridicate pe baza mandatelor de constiinta.
Poate ca un spirit nou este in crestere printre noi. Daca este, sa-l urmarim in miscarile sale si lasati-va ca propria voastra fiinta interioara sa poata fi sensibila la aspiratile sale, pentru ca avem o profunda nevoie de un nou mod de dincolo de intuneric.
In ultimii ani, m-am straduit sa rup tradarea taceri mele proprii si sa raspund suferintelor din inima mea, pentru plecarile radicale ale acestor guvernanti de a distruge sistemul de valori si implicit natiunea Romana.
Si multe persoane mi-au spus, mai mult sau mai putin direct despre situatia grava in care ne aflam. De pilda Ambasadorul Germaniei la Bucuresti, Andreas von Mettenheim, care invitat la emisiunea "Dupa 20 de ani", a spus ca Romania va depasi criza economica. Diplomatul german a declarat ca trebuie sa gasim singuri solutii.
O serie de companii germane prezente pe piata romaneasca se plang de licitatiile aranjate, de pilda in domeniul infrastructurii rutiere.
Potrivit acestuia, ca o consecinta a starii de lucruri din Romania, "investitorii se plang nefacand investitii. In 2010, noile investitii germane in Romania au scazut cu doua treimi. Nu e un semn bun".
El a explicat ca "investitorii au bani, dar cred ca asteapta pana cand criza va da semne de slabiciune in Romania.
In context precizarilor facute, jurnalistul Claudiu Pandaru i-a citit ambasadorului in timpul emisiunii un mesaj provocator din partea unui roman: "Va rog atacati Romania, cuceriti-o si ocupati-o, vrem sa traim si noi mai bine si sa nu mai fim furati".
Raspunsul ambasadorului a fost foarte clar "e mult prea scump pentru Germania ca sa mai cucereasca Romania" si ca acest lucru nu este o solutie, ci trebuie sa gasim noi romanii solutii pentru noi si sa cooperam in Europa.
Aceleasi semnale de ingrijorare au fost receptionate si din partea altor ambasade la bucuresti .....
Pentru o analiza mai completa am sa prezint indicatori din raportul " Copetitivity of economy " Davos 2010, in care vom constata cum se justifica ingrijorarile exprimate de oameni de afaceri veniti in Romania ca investitori.
Dat fiind robustetea competitivitatii globale analiza pe baza indexului (GCI) ajuta la identificarea modul in care performanta unei tari se imbunatateste sau se deterioreaza. apoi pe baza acestor indicatori pot fi facute masuratorile necesare privind asigurarea transparentei si a fiabilitatii. acest indicator este capabil sa puna rezultatele intr-un cadru contextual.
Din analiza se releva principalii factori de incertitudine, care sa permita acuplarea sau decuplarea politici statelor pe baza unor concluzii exacte si semnificative.
2009–2010 Country/ Economy Rank Score
Switzerland 1 5.63 1 1, Sweden 2 5.56 2 4, Singapore 3 5.48 3 3, United States 4 5.43 4 2, Germany 5 5.39 5 7, Japan 6 5.37 6 8, Finland 7 5.37 7 6, Netherlands 8 5.33 8 10, Denmark 9 5.32 9 5, Canada 10 5.30 10 9, Hong Kong SaR 11 5.30 11 11, United Kingdom 12 5.25 12 13, Taiwan, China 13 5.21 13 12, Norway 14 5.14 14 14, France 15 5.13 15 16,......noi suntem in clasa cu Uruguay 64 4.23 64 65, Jordan 65 4.21 65 50, Mexico 66 4.19 66 60, Romania 67 4.16 67 64, Colombia 68 4.14 68 69, Botswana 76 4.05 75 66, Croatia 77 4.04 76 72, Guatemala 78 4.04 77 80.
In acelasi raport este prezenta o comparatie a intensidicarii problemelor de ordin al credibilitatii la o populatie de 21.3 mil. locuitori GCI 2010–2011.67 ......4.2 dupa ce in GCI 2009–2010 (out of 133)64 ....4.1 si ce am inregistat o deteriorare de la baza GCI 008–2009 (out of 134)68 ....4.1.
Avand semnale clare orice stat isi poate prezenta interesul pe regula stabilitatii .
Pentru Romania se poate traduce accesul la finante15.9, furnizarea inadecvata a infrastructurii 13.9, ineficienta birocratiei guvernamentale.12.2, Ratele de impozitare 11.6, Lege fiscala 11.2, Politica de instabilitate 8.6, Coruptie.6.9, Reglementarile restrictive de munca 5.2, Utilizarea inadecvata a fortei de munca educata .4.7, inflatia .3.5, Principii de etica a muncii in nationala a muncii .2.5, Reglementari valutare.2.5, Crima si furt .0.6, Guvernul instabilitate / lovituri de stat 0,4, Saraci in sanatatea publica .. 0.1
In timp ce pentru China la o populatie de 1,345,8 mil locuitori.GCI 2010-2011 ajunge la 13 ... 5.2 ..avand provenienta din GCI 2009-2010 (din 133 ) 12 ....... 5.2 si din GCI 2008-2009 (din 134 ) 17 ........ ......... 5.2
Unde instabilitate politica . 11.2, ineficienta birocratiei guvernamentale . 17.3, Reglementarile restrictive de munca . 11.0, Ratele de impozitare .. 7.1, reglementarile in valuta .. 9.4, Reglementarile fiscale ..8,4, inflatia .. 4.6, Educatia inadecvata a fortei de munca .. 3.0
Coruptie .. 2.6, Guvernul instabilitate / lovituri de stat .. 2.0, Accesul la finantare ... 13.2, Coruptiei .. 9.5, ineficienta birocratiei guvernamentale . 9.0, Reglementarile fiscale .. 8.4, Aprovizionare insuficienta a infrastructurii ... 8.0,
Saraci de sanatate publica ..... 1.8, Crima si furt ... 1.1.
Apoi la respectarea dreptului de proprietate 79 Romania avand inainte
76 Ghana .4.2
77 Malawi..4.2
78 Burkina Faso..4.2
79 Romania ..4.2
80 Zambia...4.1
81 Vietnam ..4.1
La indicatorul Produsul intern brut bazat pe paritatea puterii de cumparare ca procent din PiB-ul mondial raspundem cu 0.36
La protectia proprietatii intelectuale rata, inclusiv masuri de combatere a contrafacerii, in tara ( 1 f slab - 7 f puternic ) ocupam locul 84 Romania avand inainte state
80 Guyana ..................................3.1
81 Trinidad and Tobago...............3.1
82 South Africa...........................3.1
83 Egypt .....................................3.1
84 Romania ................................3.1
85 Tanzania .................................3.1
86 Peru .......................................3.1
87 Cambodia ..............................3.0
88 Azerbaijan ..............................3.0
In evaluare mai privim in acest raport nivelul de incredere a publicului in standardele etice ale politicienilor in tara unde este ocupat locul 57 de Romania
inaintea acesteia cu mai multa incredere fiind state
53 Kuwait ...................................4.5
54 Gambia, The ..........................4.5
55 Malaysia ................................4.5
56 Macedonia, FYR ....................4.4
57 Romania ................................4.4
58 Montenegro...........................4.3
59 Malawi...................................4.2
60 Hungary .................................4.2
La intrebarea : In ce masura este sistemul judiciar in tara dumneavoastra independent de influentele de membri ai guvernului ?
Romania ocupa locul 81.
Alaturati in influentarea personala fiind:
77 Tanzania .................................3.5
78 Colombia ...............................3.5
79 Morocco ................................3.5
80 Nigeria ...................................3.5
81 Romania ................................3.5
82 Turkey ....................................3.4
83 Uganda ..................................3.4
84 Bangladesh............................3.4
Si in zona favoritismelor oficialilor guvernamentali ce plaseaza proiecte la firme suntem bine ocupand locul 110 si avand inainte state:
109 Madagascar ...........................2.5
110 Romania ................................2.5
111 Chad ......................................2.5
112 Uganda ..................................2.5
Pe urma sa analizam cat de impovarator este pentru intreprinzatori in tara dumneavoastra pentru de a se conforma cu cerintele guvernamentale administrative. Si aici aflam cum inaintea noastra este Guyana.3.0, Lesotho .3.0, Moldova.3.0, Côte d’ivoire ..3.0, Bangladesh...2.9, Romania fiind in pozitia 115 .2.9, urmata de Burundi ..2.9, Latvia .2.9
Totusi, cât de eficienta este cadrul legal in tara dumneavoastra pentru intreprinderile private suntem in pozitia 137 din 139 posibile. inaintea noastra fiind 134 Burundi ..3.3, 135 Libya ..3.0, 136 Venezuela ...3.0.
137 Romania ................................2.9
138 Chad ......................................2.8
139 Bosnia and Herzegovina........2.7
La intrebarea indicator ce masoara crima organizata : in ce masura a crimei organizate (inselatorie mafia-orientate, extorcare de fonduri), impune costuri suplimentare pe afacerile in tara dumneavoastra ?
Aflam ca Romania cheltuie in medie la fel ca United Kingdom...6.0, Cyprus.6.0, Netherlands ..6.0 situandu-se in pozitia 43 cu aproximativ...5.9 din ponderea globala.
Increderea in politie si in organele statului pentru a pune in aplicare legea si ordinea in tara avem inaintea noastra 70 Ghana.4.2, 71 Zambia 4.2 , 72 Romania ..4.2
Din punct de vedere al calitati infrastructurii portuare ne situam pe locul 122Romania avand inaintea noastra state precum Lesotho 3.1, Tanzania 3.0, Burundi 3.0, Nigeria 3.0.
Apoi la riscul schimbarii procentuale anuale in indicele preturilor la produsele de consum suntem pe locul 98.
95 Ecuador.....................................5.1
96 Mexico......................................5.3
97 Honduras ..................................5.5
98 Romania....................................5.6
99 Algeria.......................................5.7
100 Bangladesh ...............................6.1.
Si la sanatate suntem intr-o pozitie defavorabila. De pilda la calculatia numarului cazurilor de tuberculoza ce se calculeaza la 100.000 locuitori, raspundem din pozitia 95. Mai putine cazuri au fost inregistrate in :
92 Guyana..................................112.5
93 Morocco................................116.3
94 Peru ......................................119.1
95 Romania................................133.8
96 Thailand.................................136.7
97 Bolivia ...................................143.9
Si la mortalitatea infantila ( se calculeaza mortalitatea la 1.000 nascuti vii) suntem prezentati in locul 55 cu 11.6, alaturi de Uruguay 11.7,
Vietnam 11.8.
Speranta de viata a oamenilor din Romania inregistreaza o dramatica scadere situandu-ne alaturi de Venezuela 73.5, Armenia 73.5, Peru 73.3, Nicaragua 73.1.
Am ajuns apoi si la educatie unde este masurata calitatea invatamantului primar unde suntem insotita de state cu o mai buna calitate Indonesia 4.1, Rwanda 4.1, Botswana 4.1,Albania 4.1,Romania 4.0, Kenya 4.0.
In fine, trecand peste ceilalti indicatori am ajuns si la indicatorul ce masaoara interesul statului in pastrarea si atragerea de oameni talentati-Brain drain sau indicatorul exodului de creiere unde ne situam in pozitia defavorabila 116 din 139posibile, cu un coeficient de numai 2.4 .Inaintea noastra fiind state cum ar fi Tajikistan 2.6, Ecuador 2.5, Lebanon 2.5 Egypt 2.5, Ukraine 2.5 si urmati de
Cameroon 2.4, Syria 2.4, Paraguay 2.4, Mali 2.4, Zimbabwe 2.4.
Si in 2011 Romania va avea de suferit. Nu spun eu si o spun indicatorii ce recomanda un stat pentru atractivitatea sa.
Ease of Doing Business in Romania
Region Eastern Europe & Central Asia
Income Category Upper middle income
Population 21,482,395
GNI Per Capita (US$) 8,330.00
Doing Business 2011 Rank Doing Business 2010 Rank Change in Rank
56 54 -2
Topic Rankings DB 2011 Rank DB 2010 Rank Change in Rank
Starting a Business 44 41 -3
Dealing with Construction Permits 84 93 9
Registering Property 92 92 No change
Getting Credit 15 14 -1
Protecting Investors ( protectia investitorilor) 44 de la 41 deci -3
Paying Taxes 151 147 -4
Trading Across Borders 47 48 1
Enforcing Contracts ( executarea contractelor) 54 de la 53 -1
Closing a Business ( afaceri inchise )102 de la 92 deci un -10
Dr. Darius Stan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu