marți, 24 august 2010

Scenarii de eleganta cum ar fii "Lovitura de la palat" sau "Manusa de catifea" nu pot fi aplicate in Romania



La comanda gandirii reformatoare a lui Gorbaciov, serviciul extern condus de Igor Gusinski a inceput sa remodeleze Europa de Est inca din 1987. In mai 1988, batranul stalinist Janos Kadar a demisionat din fruntea Partidului Comunist Ungar, lasandu-i locul lui Karoli Grosz. In Polonia, miscarile sindicale anuntau schimbarea. A venit in 1989, pe 4 iunie, cu primele alegeri libere din Polonia si, implicit, din Europa de Est. Aceste actiuni se finalizeaza pe 24 august 1989, cand in Polonia se instaleaza primul guvern necomunist din Europa de Est. Tadeusz Mazowiecki devine prim-ministru dupa ce candidatul comunist nu poate forma un cabinet. In restul Europei intra in actiune scenariile sovietice. Istoricul Alex Mihai Stoenescu a mai explicat mecanismul folosit de oamenii lui Rusiei.
„Cehii, care mai avusesera experienta 1968, tot manevrau. au dat jos lozincile de pe cladiri si spuneau ca fac perestroika, dar ei nu modificau nimic in vechiul sistem de putere. Si atunci oamenii Moscovei au initiat o miscare muncitoreasca de strada: „Revolutia de catifea“. Cu acest incident s-a soldat cu un securist declarat mort.
La Praga, nebunie, manifestatie, un revolutionar omorat de politie, i-a ramas cadavrul acolo. Era de fapt securistul. Asta a starnit furia. Desi seara l-au dat pe ala la televizor ca ofiter de securitate, deci a fost o inscenare. Havel a recunoscut implicarea KGB, cu generalii sovietici veniti special pentru a produce schimbarea“.

Lovitura la nivel inalt
Se explica ce se intampla la acea vreme in Republica Democrata Germana. In RDG, Honecker se incapatana sa reziste. I s-au facut atunci manifestatiile din fata Catedralei Sfantul Nicolae de la Dresda.
Nemtii, organizati, faceau manifestatii. Cand Honecker a cerut Ministerului de Interne sa intervina pentru a pune ordine pe strada, ministrul de interne cu seful armatei si cu seful securitatii au refuzat sa execute ordinul. Au cerut lui Honecker sa-si dea demisia conform cu cele dictate de la Moskova . S-au pus in practica «lovitura de palat». Numirea a fost facuta instant cu Egon Krenz”.
Scenariul «lovitura de palat» de schimbare a liderilor la varf era prin mijloace politice .
Daca acest scenariu nu mergea, le-au organizat manifestatii de strada. De ce?
Pentru ca, din punct de vedere doctrinar, ele erau regimuri ale sustinute de muncitori, iar daca muncitorii ies in strada si iti fac demonstratii, inseamna ca tu nu mai ai legitimitate sa ramai. Actiunile de rasturnare din RDG si Cehoslovacia s-au facut cu securitatea, armata si militia.
Dupa acest scenariu, pe 18 octombrie, Honecker a fost schimbat cu Egon Krenz, iar pe 9 noiembrie incepea demolarea Zidului Berlinului.
In acel moment, singurii care mai rezistau in fata schimbarilor erau Todor Jivkov si Nicolae Ceausescu.

In Romania lui 2010 sunt organizate lovituri succesive de credibilitate
Masele de oameni simpli (muncitorii) ies in strada si fac demonstratii de decredebilizare.
Despre actualul Presedite al Romaniei,Traian Basescu primeste postura de foarte mic cum il numea Vlad Stoicescu de la Evenimentul Zilei. "Cel mai puternic om in stat este la fel de extenuat si neputincios ca institutia pe care o reprezinta. Pentru ca, la un moment dat, a vrut sa faca totul, Traian Basescu s-a trezit in postura omului care nu mai poate nimic".
In tot cazul mai are ani alocati in acest mandat insa nu-i va putea duce pana la capat intr-un mod onorabil .

Ministerul Rus de Externe raspunde exagerarilor propagandistice
Ministerul Rus de Externe a raspuns declaratiilor presedintelui Traian Basescu cu privire la redobandirea integritatii teritoriale a R. Moldova ca sunt o exagerare propagandistica, ce ar putea trada iritarea fata de esecul misiunii spionului roman prins la Moscova.
Andrei Nesterenko, purtatorul de cuvant al Ministerului rus de Externe, a declarat:"A exagera tema 'ocupatiei rusesti' poate servi unei serii intregi de scopuri propagandistice, chiar si aceluia de a pretinde ca esti aparatorul suveranitatii si integritatii teritoriale a Moldovei. Totodata, poti sa-si manifesti astfel iritarea fata de situatia jenanta a spionului roman prins zilele trecute ca strangea la Moscova informatii secrete".
Acesta reactia a aparut ca raspuns dat din partea oficialului rus unui jurnalist care a dorit sa afle cum comenteaza MAE rus declaratia presedintelui Romaniei, Traian Basescu, facuta in prezenta premierului moldovean Vlad Filat, potrivit careia "ocupatia Moldovei este o amenintare la adresa integritatii sale teritoriale".
Andrei Nesterenko a mai afirmat: "Daca va referiti la prezenta pe teritoriul Transnistriei a Grupului Operational al Fortelor Ruse, care actioneaza ca o misiune de mentinere a pacii, el se afla acolo in virtutea unui acord referitor la principiile unei reglementari pasnice a conflictului armat din regiunea transnistreana a Moldovei, semnat la 21 iunie 1992. (...) Sarcina misiunii de mentinere a pacii este asigurarea stabilitatii regionale necesare rezolvarii problemei. (...) Cheia pentru a ajunge la aceasta este obtinerea de progrese in negocierile in formula 5 plus 2 (Rusia, Ucraina, OSCE negociatori, UE si SUA observatori si partile implicate - n.r.), stabilita pentru a face posibile prin mijloace politice compromisul in legatura cu viitorul statut al Transnistriei si garantarea lui".
Opinia lui Nesterenko contravine celei a presedintelui interimar al R. Moldova, Mihai Ghimpu, expusa la Geneva in perioada 19-21 iulie 2010, unde a participat la Conferinta Mondiala a Presedintilor de Parlament.
In cadrul Conferintei, Ghimpu a cerut colegilor sai sprijinul in procesul de retragere neconditionata, imediata si transparenta a armamentului si munitiilor rusesti de pe teritoriul Moldovei, deoarece „aceasta armata sprijina indirect autoproclamata republica transnistreana”.
„Pe teritoriul republicii continua sa stationeze, fara consimtamantul nostru, o parte din acea armata de ocupatie si munitiile ei, incalcand hotararea de la Istanbul din 1999 si statutul de neutralitate a tarii”... " Retragerea neconditionata, imediata si transparenta a armamentului si munitiilor de pe teritoriul Republicii Moldova depinde si de sprijinul dvs., stimati presedinti de parlamente, de aceea va rog sa ne sustineti, intrucit aceasta armata indirect sprijina autoproclamata republica transnistreana, care este o gaura neagra pentru bugetul Republicii Moldova si o zona de instabilitate nu doar pentru noi, ci si pentru intreaga Europa” declara la sfarsitul discursului sau domnul Ghimpu.

Operatiunea culturala ""Romania se pregateste sa moara"
Asociatia Romana pentru Cultura, Educatie si Normalitate (ARCEN) lanseaza luni campania "Romania se pregateste sa moara", care se va desfasura timp de un an, pana pe 23 august 2011.
Potrivit unui comunicat transmis in aceasta saptamana AGERPRES de ARCEN, campania este organizata la initiativa unor studenti si elevi voluntari, care "au constientizat lipsa societatii civile din Romania, lipsa de reactie a cetatenilor si gradul ridicat de indiferenta manifestat la toate nivelurile societatii".
Titlul campaniei ARCEN reprezinta un avertisment adresat nu atat institutiilor statului si factorilor de decizie, cat cetatenilor, "care se afla de 20 de ani intr-o continua stare de inertie si pasivitate", dupa cum sustin organizatorii.
Scopul proiectului este "trezirea constiintei civice, crearea unei societati civile active si stoparea fenomenului de "pasivitate".
ARCEN isi propune sa atraga atentia intregii societati, dar in special tinerilor romani, asupra importantei solidarizarii si asumarii responsabilitatii in vederea implicarii active in problemele comunitatii, motiv pentru care campania se desfasoara sub sloganul "Fii schimbarea pe care o astepti de la ceilalti!".
Voluntarii ARCEN vor demara campania, luni, 23 august, din zona Pietei Universitatii, unde va fi impartit trecatorilor manifestul campaniei.
In fiecare luni, in perioada 23 august - 13 septembrie, incepand cu ora 20,00, va avea loc lectura stradala si o dezbatere de idei pe esplanada din fata TNB, textele lecturate fiind alese de voluntarii ARCEN.
Intre 24 si 26 august, vor fi trimise scrisori deschise presedintelui Romaniei, Guvernului, Camerei Deputatilor, Senatului, tuturor partidelor parlamentare, Ministerului Culturii si Patrimoniului National, Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, Ministerului Turismului si Dezvoltarii Regionale, Ligii Nationale a Studentilor si Institutului Cultural Roman.
De asemenea, ARCEN va organiza in universitatile din Bucuresti si din tara conferinte cu teme de interes public, dar si legate de arte, cultura si civilizatie sustinute de personalitati ale culturii romanesti, dar si de studenti care vor putea fi incurajati sa-si faca cunoscute opiniile si ideile.
"Romania se pregateste sa moara" vizeaza implicarea directa a tinerilor in actiuni, proiecte, evenimente realizate si gandite in totalitate de tineri, toate avand ca scop incurajarea implicarii in societate si in problemele comunitatii.
Campania ARCEN este apolitica, nu este sustinuta de niciun partid politic, sindicat sau autoritate a statului.


Dr. Darius Stan

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.