luni, 16 august 2010

Reteta catre o viata mai lunga mai fericita si relatia dintre bani si putere




Nu mai departe de zilele trecute cei de la Institutului German pentru Economie din Berlin inserau un studiu care dorea sa demonstreze ca exista o relatie evidenta de cauzalitate intre veniturile oamenilor si longevitate. Exista insa o vorba populara care spune ca :bani nu aduc fericirea si pe care studiul vine sa o demonteze in cazul in care consideram complementara sintagma traditionala "Ai carte ai parte". Cert este, ca indiferent de numarul studiilor efectuate stiinta are un nou subiect de maxim interes pentru multi dintre noi. Cu siguranta banii ne fac viata mai lunga ar putea fi o ipoteza demonstrata stiintific la Institutul German pentru Economie (DIW) din Berlin. Este de notorietate faptul ca au fost publicate multe lucrari sociologice pe aceasta tema, insa elementul de noutate este ca acum studiul se refera in special la reteta de succes dintre prosperitate si longevitate.
Bani mai multi - viata mai buna
Concluzia cercetarii este ca oamenii care fac parte din grupul persoanelor cu cele mai mari venituri traiesc mai mult cu cel putin trei ani decat cele care obtin un castig minim pe economie. Cercetarea realizata pe un esantion de peste 390 000 persoane, care au contribuit 25 de ani la asigurarile pentru pensievine sa ateste aceasta paradigma. Profesorul Friedrich Breyer si Jan Marcus, specialisti din cadrul institutului, au constatat o legatura evidenta intre longevitate si veniturile subiectilor.Avand aceasta relatie de cauzalitate ce se bazeaza in principiu pe faptul ca persoanele care au venituri mai mari au acces la servicii medicale superioare si traiesc in medii in care sanatatea este mai putin afectata, ca de exemplu zone mai putin poluate sau cu o criminalitate redusa.
De asemenea, o influenta negativa pe care saracia o are asupra psihicului pe termen lung, a fost analizata in studiul DIW concluzionand distructibilitatea la care sunt supusi subiectii cu venituri minime. Acesti oameni traiesc intr-un mediu nesigur , condusi de influenta nevoilor primare devenind usor instrumentele celor puternici financiar prin care se propaga vointa acestora. Cu siguranta asceste campanii vor fi continuate pana la atingerea scopului. Scopul acestei manifestari este de sute de mii de ani si consta in ideea simpla a suprematiei. Un scop maret pentru unii si totodata un scop ce tinde spre infinit. O misiune imposibil de realizat de oameni obisnuiti, spun unii ce sunt beneficiari mai apropiati sau mai departati cu scopul de a se autoproclama zeu. Un scop in favoarea unora si sigur in detrimentul altora.
Bani mai multi - putere mai multa
Johan Morgenthau, prin teoria curentului realist, dovedea ca orice manifestare umana nu se exclude de la subiectul de top al puterii.
Astfel acesta fiind ingredientul principal -pozitia de putere- se poate dovedi ca manevrabilitatea maselor prin efectul "intamplarii" independente de vointa umana poate aduce o concentratie exploziva pentru realizarea pozitiei suprematiei.
De aceea nu se imbonlavesc si nu mor cei bogati ce detin puterea si totul se rasfrange doar asupra celor slabi si fara de bani.
Prin acesta teorie este relevanta ideea ca sanatatea este o relativa si ca o pandemie se rasfrange doar asupra figurantilor si nu a actorilor principali ai scenei.
Apoi, plecand de la principiul teoriei refractare, care spune ca cine poate in mult poate si in putin, analizam la zona de relatie a statelor si promovarea intereselor acestora.
De pilda la Congresul de la Viena (1 noiembrie 1814 - 9 iunie 1815), conferinta a statelor europene desfasurata la sfarsitul razboaielor napoleoniene avea vizibil scopul de a restaura ordinea conservatoare existenta inaintea izbucnirii Revolutiei Franceze, prin restabilirea vechilor regimuri absolutiste, si de a inlatura, prin stabilirea de noi granite, urmarile ocupatiei franceze in Europa. Preocuparile majore au fost:
realizarea unui echilibru al relatiilor de forte intre state, fara a tine seama de particularitatile lingvistice, religioase, de traditii ale teritoriilor pe care si le imparteau;
favorizarea autoritatii traditionale, adica fortele feudale, conservatoare si clericale.
Congresul de la Viena este un moment important al istoriei relatiilor internationale moderne, marcat de semnarea Declaratiei Puterilor cu privire la desfiintarea comertului cu negri si adoptarea Regulamentul cu privire la rangurile reprezentantilor diplomatici, aflat in vigoare si astazi, ambele documente fiind anexate la tratatul principal . Cuvintele cheie ale Congresului au fost "restauratie" si "legitimism".
Pana aici cuvinte frumoase, dar in esenta se stie cum la Congresul de la Viena au fost participantii delegati din aproape toate statele europene, insa deciziile cele mai importante s-au luat de catre marile puteri. Asadar, soarta Europei a fost hotarata de catre delegatii marilor puteri, asa cum se va repeta de doua ori in secolul urmator, XX, la marile conferinte de pace de la Paris, din 1919/1920 si 1946/1947. Scopul suprem a fost de a schimba harta geo-politica a Europei si a intregii lumii, la fel cum s-a intamplat si dupa Primul si, respectiv, Al Doilea Razboi Mondial.
Ceilalti delegati ai statelor coparticipanti nici nu au contat chiar daca sute de milioane de oameni aveau sa sufere in urma acestor decizii.
Totusi cei multi aveau sa stie si sa raspunda pe viitor in a se organiza intr-un mod separat.
Pentru cei care au inteles nu mai este un secret faptul ca banii sunt o relativa, un instrument auxiliar care inlesneste accesul la anumite cercuri de influenta. In concluzie indiferent ca este vorba despre oameni sau state sa deti banii multi ca si fenomen static nu produce efect senzational si dar in combinatie cu exercitarea puterii.

Iata o pilda realista prezentata de Ambasadorul Constantin Vlad in " Note ale unui fost ambasador al României - O pagina de istorie:
35 de ani de la debutul Consultarilor Multilaterale de la Helsinki– preliminarii ale Conferintei pentru Securitate si Cooperare în Europa".

(Fragment ) "Ma revolta nonsalanta, cinismul cu care mari protagonisti ai politicii mondiale îsi disimulau adevaratele intentii, prezentându-si interesele egoiste drept cerinte ale “comunitatii internationale”, frecventa cu care statele mici si mijlocii erau silite, sub presiunea celor puternici, sa adopte pozitii care, pe fond, le contraziceau nazuintele si pozitiile.
Multa vreme am contemplat jocurile diplomatiei de la adapostul catedrei. Intrarea în delegatia României care urma sa plece la Helsinki avea sa însemne o adevarata “coborâre în arena”. Mi se oferea sansa sa particip la pregatirea si desfasurarea primei Conferinte pentru Securitate si Cooperare în Europa - CSCE. Aveam sa ma bucur ulterior de privilegiul de a reprezenta România, ca ambasador, în Finlanda, Japonia si Australia. Am avut apoi prilejul sa cunosc mai bine proportiile discrepantelor dintre Nord si Sud si dimensiunile aberantei curse a înarmarilor lucrând într-un grup de experti ONU la un raport privind relatia dezarmare-dezvoltare. În fine, am simtit, pe viu, tensiunea dintre stiinta si politica în lucrarile unui institut international care se ocupa de problemele securitatii în relatiile Est-Vest Am putut astfel vedea mari oameni politici ai vremii în postura de diplomati, negociatori reputati la lucru, limitele stiintei atunci când aceasta se încumeta sa intre pe tarâmul diplomatiei, dar si potentialitatile unui dialog onest si purtat cu buna credinta între cunoastere si actiunea diplomatica.
Bucurestiul anilor 60 arata un interes deosebit în succesul politicii urmarind slabirea încordarii internationale si întrunirea unei reuniuni dedicate edificarii unui sistem sigur de securitate pe Continent. În urma întelegerilor de la Yalta, România suporta direct consecintele confruntarii Est-Vest si ale cursei înarmarilor ca stat membru al unui bloc politico-militar condus de o mare putere totalitara, care cerea – si avea mijloace sa impuna – tarilor intrate în orbita sa o supunere totala fata de Moscova. În atari conditii, pentru România destinderea si perspectiva unei conferinte europene putea însemna înainte de toate oportunitatea de a-si împlini aspiratia spre autonomie si independenta.
Acestea erau conditiile în care intram în activitatea diplomatica. Am avut sansa ca aceasta intrare sa se faca într-o perioada fasta, când audienta României pe plan international se situa la o cota maxima. Iar aceasta audienta se rasfrângea direct asupra conditiei în care diplomatii români erau priviti si apreciati de partenerii lor, atât din Est, cât si din Vest si din Lumea a 3-a, în raporturile bilaterale, precum si în reuniunile multilaterale..."
Pune mana pe carte!
Sa ne intoarcem dinnou la studiul Institutului German pentru Economie din Berlin pentru un argument cu efect opus sau colateral al saraciei, in care este precizat ca multi dintre subiecti din patura inferioara a societatii lucreaza mai putin, ca urmare a unei sanatatii precare, si sunt astfel platiti mai prost. Teama permanenta a celor multi de a-si pierde locul de munca este cu atat mai mare fara o alternativa la mentinerea echilibrului financiar ii conduce pe cei multi la pierderea ratiunii, dezumanizarea devenind victimele disperari pentru .
O alta variabila care i-a condus pe cercetatorii studiului la concluzia ca oamenii bogati traiesc mai mult este nivelul educatiei. Acestia au constatat ca, in general, oamenii cu studii superioare lucreaza in medii mai putin daunatoare sanatatii si au in acelasi timp acces la informatii privitoare la riscurile si preventia imbolnavirii.
Asadar, mesajul este clar , nici acest studiu nu raspunde la intrebarea daca banii aduc fericirea sau nu, insa certifica negru pe alb faptul ca ei ofera - cel putin unora, in cazul de fata - mai multi ani la pensie. Si daca nu reusesti in cursul anilor de viata sa te imbogatesti considera ca bunul cel mai de pret al omenirii a fost si va ramane cunoasterea. Caci un intelept indemn popular ne recomanda sa cautam cunoasterea si nici o data nu vom mai singuri.
Dr. Darius Stan

Un comentariu:

Kiru Florin spunea...

La prima vedere nu stiu cat de doctor docent trebuie sa fii ca sa faci un asemenea studiu... astia au descoperit ca marea e calda vara si rece iarna si probabil vor si vreun premiu care sa le asigure longevitatea..

este ceva normal ca oamenii cu situatie materiala mai buna sa traiasca mai mult.. in primul rand daca ne gandim ca majoritatea bolilor pleaca de la "cutiuta", este clar ca un om mai putin stresat de grija zilei de maine are sanse mai mici sa moara de infarct de grija facturii de intretinere decat sclavul, pardon omul muncii, care isi randuieste fiecare banut sa poata supravietui pana la urmatoarea zi de rasplata a efotrurilor facute pentru prosperarea putinilor oameni care trebuie sa ramana in continuare nestresati...

dincolo de stres, atata timp cat oamenii bogati au acces la servicii medicale de calitate superioara, existand clinici speciale unde foarte posibil li se trateaza unele boli cu medicamente la care nu au acces muritorii de rand. nu am auzit ca bogatanii sunt victimele campaniilor de vaccinare, pentru ca ei le produc ca din banii rezultati sa-si intretina traiul

in conflictele armate sunt trimisi tot amarastenii, nu am auzit niciodata de un mare mahar sa crape cu baioneta infipta in piept.. in schimb am vazut o gramada de strazi cu nume de generali sau de conducatori intelepti, mari eroi ale razboaielor, care probabil nu au tras un singur glont, dar au primit gloria si banii pentru faptele de vitejie ale amaratilor de soldati...

alta cauza poate fi si cunoasterea altor lucruri la care prostimea nu are acces si care ii ajuta sa traiasca in conditii si medii mai bune... lucruri pe care nu le invatam la scoala, astea doar se cumpara.

sa ne gandim unde locuiesc acesti oameni.. nu cred ca ai auzit vreodata ca si-a facut vreun mare bogatan vila in Rosia Montana sau Valea Jiului.. acolo locuiesc amarastenii care trebuie sa foreze, sa intre in mina si sa se intoxice cu tot felul de gaze, praf de mina, cianuri, radiatii, etc astfel incat cativa smecheri sa-si duca traiul linistit in mijlocul naturii, unde nu sunt radiatii, smog, praf, etc...

sa ne gandim si la ce mananca? pai nu cred ca marii smecheri care modifica genetic tot felul de cereale si legume sau le trateaza cu tot felul de pesticide, restul alimentelor cu celebrele E-uri si stiu clar ce efect au asupra sanatatii o sa se hraneasca cu aceste otravuri.. ei au terenurile lor, curate, naturale, irigate cu apa curata..otravurile alimentare sunt pentru cei care muncesc in mine, orase poluate, pe campuri pesticizate, etc pentru prosperarea celor putini si nestresati...

probabil ca marii bogatani vor fi si etalonul normalitatii sanatatii mintale, asta referior la articolul de ieri, pentru ca ei sunt cei mai feriti de stranuturile si tusea din tramvaie, metrouri, magazine si alte aglomeratii. masinutele lor au suficiente filtre care sa-i fereasca de schizofrenii virale, microbiene si bacteriologice...

poate ar mai fi multe de spus, insa merita sa fie scrise daca sunt si citite..poate ca pare un mesaj socialist sau comunist, insa nu asta am vrut sa fac...dincolo de viata si conceptele politice, planeta asta are suficiente resurse ca noi toti sa traim mult si bine, fara sa ne poluam, fara se ne ucidem in razboie, fara sa murim de foame, fara sa ne otravim, si alte cauze ale lumii noastre "civilizate". asta poate se va intapla cand vom constientiza ca "virtutiile" actuale ale lumii, adica egoismul, dorinta de stapanire si dominare, vanitatea, trufia, orgoliul s.a. ne vor duce la pieire nu la evolutie. asta daca stim sa ne oprim inainte sa pierim....indiferent cat de bogati sau de saraci, de aceste boli ale societatii vor crapa toti.. ba mai mult, este posibil ca sanse mai mari de supravietuire sa aibe cei care sunt mult mai putin afectati de aceste boli...daca ne gandim ca sunt multi longevivi care traiesc in saracie materiala, insa au reusit sa intre in armonie cu natura, care au inteles ca viata reprezinta mult mai mult decat masini, plasme, vile, etc...


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.