sâmbătă, 30 ianuarie 2010

Bio sau fast food? Cu ce ne hranim?

Sunt produsele bio într-adevar mai sanatoase? Pot hrani ele întreaga populatie? Ce mai e natural în alimentele semipreparate? Cât de eficiente sunt asa-numitele alimente functionale si în ce masura ne schimba comportamentul si viata produsele din laborator?

Aproape fara exceptie presa de bulevard, revistele pentru femei înainte de toate, ofera saptamâna de saptamâna noi retete de slabit si fac recomandari pentru o alimentatie mai sanatoasa. Interesant e ca, desi ineficiente pe termen lung, aceste retete se vând pe mai departe bine. Ceea ce lipseste însa e o dezbatere de aceeasi amploare bine documentata, bazata pe studii si rezultate stiintific
Iata ca în ultimele sale editii, revista de stiinta si tehnica "Zeit Wissen", editata de saptamânalul german "Die Zeit", a lansat un serial dedicat alimentatiei si modului în care ne hranim astazi. Publicatia releva ca, potrivit studiilor, la nivel european germanii par a fi cei care cheltuie cel mai putin pe mâncare. În nicio alta tara pe continent, preturile la alimente nu sunt mai reduse ca aici. E vorba bineînteles de marile retele de magazine de discount. Dar, tot potrivit studiilor, germanii, chiar si copiii, par a sti foarte bine ce e sanatos si ce nu.
Totusi semipreparatele ramân la mare moda.
Statistic, fiecare german consuma pe an în medie 137 de kg de alimente aromatizate, adica 370 de grame într-o zi. Multe produse nu au nimic de-a face cu alimentele din care ne-am putea imagina ca sunt facute: carne, legume, verdeturi, condimente. Supa la plic, de pilda, e de cele mai multe ori pur si simplu rezultatul unor reactii chimice. O însiruire de aminoacizi si nimic mai mult. Câteva boabe de mazare sau rondele de morcovi, tratate special pentru a se mentine perfect si în stare uscata, ne fac sa credem ca produsul e unul natural. Nici aromele naturale nu sunt ceea ce tindem sa credem. De exemplu gustul de capsuni dintr-un "iaurt cu capsuni" nu trebuie sa provina neaparat de la capsuni. Aceasta se întâmpla de cele mai putine ori. "Bucataria de arome" e nelimitata. La arome se aduga si alte componente nenaturale, care modifica si intensifica gustul produselor si le schimba aspectul, cum ar fi maltodextrina sau glutamatul de sodiu si desigur colorantii de tot felul. Apoi mai exista si imitatele, de sunca sau de brânza de exemplu, pe care producatorii le folosesc adesea la fabricarea pizzei.

Alimentele ne modifica gustul si comportamentul

Problema e ca, asa cum au dovedit testele, copiii hraniti cu astfel de produse le vor prefera pe acestea la maturitate celor naturale. Imi amintesc de o emisiune transmisa la televiziuena germana în care era prezentat un experiment, efectuat la o gradinita. Rezultatele acestuia ar tebui sa ne dea de gândit. Copiilor li s-au oferit doua feluri de iaurt cu fructe: unul cu fructe naturale, celalalt cu arome de fructe. Care credeti ca a fost cel preferat de cei mai multi copii?
Iaurtul cu arome. Pentru simplul fapt ca tocmai cu acest tip de iaurt erau obisnuiti. Interesant e ca cei care au ales iaurtul cu fructe naturale erau copii proveniti din familii de straini, turci în majoritate. În aceste familii se mai gateste cu alimente naturale. Asadar, alimentele ne modifica gustul. Dar nu numai gustul, ci si comportamentul.
Mancarurile semipreparate se consuma adesea pe fuga în picioare, pe fuga în fata televizorului sau a computerului, lasând, la finele mesei, nu senzatia de placere si satietate, ci de oboseala, de îmbuibare. Se pierde componenta sociala si relatia cu natura, cu naturalul.
Nesanatoase sunt, cel putin pe termen lung, si produsele fast food, extrem de îndragite mai ales în rândul copiilor si celor tineri.
O problema, generata de o alimentatie gresita, cum ar fi produsele fast food, e supragreutatea. Potrivit celui mai recent studiu la nivel national, fiecare al doilea german e supraponderal, iar fiecare al cincilea obez, aceasta constituind un risc pentru sanatate

Putem hrani cu alimentele ecologice intreaga omenire?
La aceasta întrebare magazinul „Zeit Wissen” raspunde afirmativ, citând Fundatia pentru Agricultura Viitorului, care considera ca acest lucru este posibil si în conditiile cresterii constante a numarului locuitorilor planetei noastre. Totusi important ar fi ca alimentatia sa se axeze mai mult pe produse vegetale decât pe cele de provenienta animala. Productia de carne necesita de sapte ori mai multa energie decât producerea alimentelor cu aceeasi cantitate de calorii, dar de origine vegetala. Şi înca un argument: în regiunile sarace de pe glob, prin culturile ecologice se poate obtine chiar o recolta mai bogata si se mentine totodata pe termen lung fertilitatea solului.
Agricultura ecologica este mai lesne posibila cu mijloacele rudimentare de care dispun fermierii în aceste zone, de pilda pe continentul african. O combinatie înteleapta de plante, poate reduce considerabil daunatorii pe aceste ogoare, nemaifiind nevoie de pesticide. Apoi trebuie avut în vedere echilibrul sistemului ecologic. Un exemplu: în padurile amazoniene, micii fermieri pot lucra câmpuri relativ mici, fara a distruge padurea tropicala. Daca se defriseaza suprafete întinse pentru a se cultiva soia, se obtin, ce-i drept, recolte bogate, dar pagubele aduse mediului sunt enorme. In plus, dupa câtiva ani solul nu mai este fertil si e nevoie de cantitati mari de ingrasaminte chimice.

Un material integral DW

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.