sâmbătă, 30 mai 2009

În Birmania se spulberă speranţele de democratizare



După o singură zi în care junta militară le-a permis jurnaliştilor şi diplomaţilor străini să participe la procesul intentat laureatei Premiului Nobel pentru Pace, procedura continuă în spatele uşilor închise...
 
Întreaga lume urmăreşte evoluţia procesului intentat lui Aung San Suu Kyi, lider al opoziţiei democratice în Birmania. Femeia în vârstă de 66 de ani a fost acuzată de junta militară aflată la conducere că ar fi primit un cetăţean american în casă pentru mai multe zile, deşi se afla deja de şase ani în arest la domiciliu, fără a i se permite contactul cu lumea exterioară. Aung San Suu Kyi a declarat că misteriosul american a pătruns în casă împotriva voinţei ei şi că i-a cerut în repetate rânduri să plece.
Miercuri (pe 20 mai) a fost singura zi în care junta militară a acceptat ca diplomaţii şi jurnaliştii internaţionali să fie prezenţi la tribunal. Iată cum descrie reprezentantul ambasadei filipineze din Birmania, Joselito Chad Jacinto, evoluţia procesului:
"Procesul a durat aproximativ o oră şi s-a vorbit în limba oficială a ţării. Au fost audiaţi trei martori. Cred că întregul corp diplomatic a venit la proces şi toţi au ascultat cu sufletul la gură ce s-a discutat."
Potrivit declaraţiei lui Jacinto, Aung San Suu Kyi le-a mulţumit diplomaţilor pentru acest gest al solidarităţii. La sfârşit, i s-a permis să stea de vorbă cu reprezentanţi oficiali din Thailanda, Singapore şi Rusia.
"Junta militară are toate motivele să se teamă de Aung San Suu Kyi"
Cu toate acestea, nimeni nu poate să ignore că procesul intentat laureatei Premiului Nobel pentru Pace nu este decât o farsă. Arestul ei la domiciliu s-ar fi încheiat la finele lunii mai, iar în 2010 au loc noi alegeri în Birmania. În aceste condiţii, junta militară a dorit cu orice preţ să o înlăture pe cea mai puternică reprezentantă a opoziţiei. Partidul condus de Aung San Suu Kyi câştigase deja alegerile din 1990, dar generalii aflaţi la conducere nu au recunoscut rezultatul scrutinului.
Nyo Ohn Myint, purtător de cuvânt al partidului de opoziţie, a declarat: "Cei aflaţi la putere au toate motivele să se teamă de alegerile din 2010. Dacă Aung San Suu Kyi ar fi în libertate, ar reuşi să iniţieze o serie de campanii democratice. Din acest motiv, a fost arestată pe baza unor acuzaţii false."
Indiferenţa juntei militare faţă de populaţia birmaneză s-a arătat anul trecut, când ciclonul Nargis a devastat regiuni întregi ale ţării. În loc să permită imediat accesul organizaţilor umanitare, generalii erau mai preocupaţi să manipuleze un referendum de schimbare a constituţiei, pentru a-şi stabiliza puterea.

Autori DW : Nicola Glass / Alexandra Sora
Redactor DW: Alina Kühnel

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.