marți, 31 iulie 2012

Jocurile societatilor - Segregationismul

 
Crearea problemei
Referendumul cu pricina
Modificate si re-re -modificate in ultimele trei saptamani, regulile procesului de votare de la referendumul 29 iulie 2012 nu mai sunt foarte clare nici pentru cei care au incercat sa urmareasca cat mai atent intreaga tevatura cu ordonante de urgente, decizii ale Curtii Constitutionale si legi trecute prin Parlament. In plus am asistat la o practica mai mult decat atipica „ neprezentarea la vot”.
Referendumul ar fi fost  validat doar daca la vot ar fi participa 50% plus unul dintre cetatenii cu drept de vot inscrisi in listele electorale. Aici avem problema de a se cunoaste numarul populatiei cu drept de vot .
Participarea la referendum a fost de 46,23%, iar dintre alegători, 87,52% au votat pentru demiterea lui Traian Băsescu, anunt facut de Biroul Electoral Central, după centralizarea datelor din 99,97% din secţiile de votare.
Romania este statul in care nici populatia nu este cunoscuta
Daca ne uitam prin toate forumurile internationale vom afla cu stupoare ca nu exista o populatie care raspunda principiilor statului de drept.
Conform datelor recensamantului populatia Romanilor ar putea fii de 18.milioane de persoane.
In declaratia statului catre Country Report Rankings populatia Romaniei ar putea fi de 21, 3 milioane de persoane.
In rapoartele Business Country suntem prezentati aproximativ ca 14,4 de suflete.
Dupa cei de la INS Institutul National de Statistica in Romania suntem in Romania l9.042.936 persoane data de 2 februarie 2012.
Pe urma mai gasim un „ numarul provizoriu al populatiei stabile din Romania”.

Va rog sa ma intelegeti ca sunt argumentat, in cea ce pot spune cu privire la Romania.
Cu siguranta tara misterelor si a incertitudinii este aici pe undeva prin Romania .
Doar in Romania statistica este o institutie a probabilitatilor majore.
In acest sistem de incoerenta, Romania se va afla in urma unor tari precum Botswana sau Rwanda.
 Vom urmari live pe Country Rankings.....
   

Tehnici de manipulare a publicului
Ne aflam astazi in Romania. O tara bulversata de segregationism, de insuficienta stabilitatii statului de drept.
Suntem pusi sa ne vanam intre noi, oameni contra oameni, romani contra romani pentru a  prabusii un intreg sistem de aparare sau orice urma de reactie ce ar putea crea dificultati unor interese personale -politice.  Im amintesc ca la cursurile mele, am predat despre strategii de manipulare prin intemediul mass-mediei si in care lingvistul nord-american Noam Chomsky reliefa intr-un punct 9 .
9. A inlocui revolta cu invinovatirea. A face omul sa creada ca numai el singur este vinovat de propia-i nenorocire, din cauza unei inteligente insuficiente sau a eforturilor necorespunzatoare. Astfel, in loc sa se ridice impotriva sistemului, se subestimeaza si se autoinvinovateste, ceea ce creeaza o stare depresiva, avand ca efect abtinerea de la actiune. Si, fara actiune, nu exista revolutie.
Pentru Chomsky, prin erodarea conceptului „libertatii” se creaza o presiune de supunere ce ar putea fi coordonata in scopul optinerii unei „mai mari importante” decat orice versiune a faptelor sau adevarul faptelor in sine.
Asadar va pot prezenta o perspectiva a diversiunilor intru spalarea creierului si va invit sa judecati dumneavoastra daca ele sunt aplicate sau nu, cu voie sau fara voie, si in Romania.
 1. Distragerea atentiei publicului de la adevaratele probleme sociale cu subiecte lipsite de relevanta adevarata.
 2. A provoca probleme si apoi a oferi solutii la ele. Aceasta metoda se mai numeste si “problema-reactie-solutie”. La inceput, este creata problema pentru a genera o anume reactie a publicului pentru ca tocmai el sa ceara masurile mai dinainte stabilite pentru a fi acceptate.
 3. Strategia “in trepte”. Pentru ca publicul sa accepte o masura inacceptabila, este de ajuns sa fie aplicata progresiv, in trepte, pe o durata mai lunga de timp.
4. Strategia actiunii cu date diferite. O alta maniera de a obliga oamenii sa accepte o hotarare nepopulara este de a o prezenta drept “dureroasa, dar necesara”, obtinand acordul lor acum pentru aplicarea in viitor. Este mult mai usoara acceptarea unui sacrificiu viitor decat al unuia apropiat. Intai, pentru ca efortul nu trebuie facut imediat, apoi, pentru ca publicul are mereu tendinta de a nadajdui ca totul va merge mai bine maine si ca sacrificiul cerut va putea fi evitat. In fine, aceasta maniera lasa timp oamenilor pentru a se obisnui cu ideea schimbarii, pe care o va accepta cu resemnare la momentul cuvenit. Exemplu: trecerea la moneda euro si pierderea suveranitatii monetare si economice, acceptata intre 1992-1995 si aplicata din 2002.
 5. A te adresa publicului ca si cand ar fi copii. Cea mai mare parte a publicitatii foloseste discursuri, argumente, personaje simpliste, ca si cum audienta este formata din copii ori din handicapati mental. “Daca ne adresam unei persoane ca si cand ar avea varsta de 12 ani, atunci aceasta, prin sugestie si cu o oarecare probabilitate, va avea un raspuns sau o reactie tot atat de lipsite de simt critic ca a unui copil de 12 ani”, spune Chomsky.
 6. A face apel mai mult la partea emotionala decat la gandire. Este o tehnica clasica pentru a opri analiza rationala si deci simtul critic al oamenilor. In plus, folosirea emotionalului deschide accesul la subconstient, pentru introducerea unor idei, dorinte, spaime…
7. Mentinerea oamenilor in nestiinta si prostie.
 8. A incuraja publicul sa se complaca in mediocritate. A incuraja publicul sa  creada ca e bine sa fii prost, vulgar si incult. A-l indopa cu telenovele, reality show-uri etc.
 9. A inlocui revolta cu invinovatirea. A face omul sa creada ca numai el singur este vinovat de propia-i nenorocire, din cauza unei inteligente insuficiente sau a eforturilor necorespunzatoare. Astfel, in loc sa se ridice impotriva sistemului, se subestimeaza si se autoinvinovateste, ceea ce creeaza o stare depresiva, avand ca efect abtinerea de la actiune. Si, fara actiune, nu exista revolutie.

 10. A cunoaste oamenii mai bine decat se cunosc ei insisi. In ultimii 50 de ani, progresele stiintei au creat o prapastie crescanda intre cunostintele publicului si acelea detinute de elitele conducatoare. gratie biologiei, neurobiologiei si psihologiei aplicate, sistemul a ajuns la cunoasterea avansata a fapturii omenesti.

Dr. Darius Stan

2 comentarii:

kellogs spunea...

cred ca din punctul 10 deriva toate celelalte puncte. Si e groaznic. Propun sa alegem atunci pe conducatori numai din randul celor cu maxim 4 clase. Macar astia nu au auzit de tehnici de manipulare. Sau mai bine chiar, propun sa renuntam la virusul numit conducator.

Destainuiri ale prezentului spunea...

Tehnicile de manipulare, au existat si vor exista pentru a coordona multimile. Nici idealic nu putem concepe o societate, ginta, grup care sa nu actioneze prin aceasta prisma. Un vechi proverb din Malaezia spune ca " Faima si defaimarea oamenii o aduc"


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.