miercuri, 5 octombrie 2011

Ocrotiti pe batrani.In curand vom afla noi insine despre batrini si despre batrinete



Se scrie si se vorbeste atit putin despre batrini si despre batrinete. Atat de putine cuvinte pentru cei care sunt astazi in postura sa ne confirme o certitudine din constiinta noastra. Cu totii imbatranim.
Am vorbit de curand cu o draga prietena, ce imi spunea cum a renuntat la slujba pentru a fi alaturi de mama sa, ce este in suferinta. Era mahnita de faptul ca multi au judecat-o pentru acesta alegere a ei. Am stat si am analizat un timp dupa aceea daca decizia ei este corecta.
Mi-am amintit de acea povata venita de peste timpuri. Mi-am amintit ca banii sunt o relativa, iar viata este esenta bucuriei noastre !
Asa a trebuit sa aleaga si ea, intre bani pe care ii castiga sau sa fie alaturi de mama ei si sa ofere cateva clipe de speranta unui om. De fapt este vorba de alaturarea si alinarea suferintei omului care a ingrijit-o , a crescut-o si a indrumat-o in primi pasi ai vietii. M-am uitat pe mai multe forumuri de discutii pe internet, in care combatantii dezbat in tonuri diferite, de la omenie pina la cinism, problema batrinilor, de fapt problema parintilor lor. Ce facem cu ei?
Ii tinem aproape de noi, altfel spus, impartim casa cu ei?
Nu e o solutie buna, pentru ca sint pisalogi, au tabieturile lor, ne dau intruna sfaturi cum sa ne organizam viata, se arata pe ei ca modele si asta desigur ca ne supara cel mai tare.
O solutie ar fi sa le cumparam un apartament sau macar o garsoniera, sa se gospodareasca singuri, cit sint inca pe picioarele lor. Sigur ca trebuie sa le mai dam cite un telefon, sa mai mergem pe la ei "in vizita" ori sa ii mai luam pe la noi pe-acasa la sfirsit de saptamina.
Internarea intr-un azil nu e deloc ultima solutie, daca e sa ne luam dupa frecventa forumistilor care o adopta. Acolo, aflam din discutiile aprinse de pe internet, batrinii "socializeaza", au mesele asigurate, pot sa-si vada de hobby-urile lor, au asistenta medicala asigurata etc.
Un internaut cinic scrie cam asa: "Nu sint de acord cu petardele lacrimogene ca trebuie sa te sacrifici pentru parinti, pentru ca si ei au facut sacrificii pentru tine. La urma urmei, cind parintii ne-au conceput, nu ne-au intrebat daca avem chef sa trecem prin mizeria asta de viata. Si apoi, nu degeaba legea pedepseste doar parintele care nu isi ingrijeste copilul, dar nu are nimic cu copilul ajuns matur care uita ca mai are parinti."
Nu cred ca discutiile acestea de pe internet sint reprezentative pentru felul in care ne raportam noi fata de parinti, in special, si fata de batrini, in general. Ele arata insa, macar in parte, ca batrinii reprezinta pentru noi o categorie clasificata.
De la ei nu mai asteptam nimic, ci trebuie doar sa le dam.
Eu cred ca problema de fond este ca noi nu ii cunoastem pe batrini. Nu stim cita prospetime sufleteasca am putea afla de la ei, cita putere in fata greutatilor vietii si mai ales cite raspunsuri ne-ar putea da.
Virsta aceasta a intelepciunii este la ei si un teritoriu generos al inocentei. De aceea copiii se apropie cu atita usurinta de batrini: pentru ca ii vad. De aceea, in foarte multe cazuri, modelul copilului nu este tatal, cu care are o relatie tensionata, ci bunicul.
Ne revoltam pentru pensiile mici ale pensionarilor, pentru lipsa lor de medicamente, pentru facturile mari la intretinere, dar uitam de sufletele lor dornice sa daruiasca, de viata din ei ca o carte ramasa inchisa.
Revin la intrebarea de la inceputul acestui comentariu: de ce se scriu atit de putine carti despre batrini si despre batrinete? Nu am un alt raspuns decit pe acela ca ii consideram pe batrini o categorie clasificata. O categorie care nu are cu ce sa ne mai "inspire".
Parerea mea este insa ca sintem incapabili sa ne apropiem de ei, de viul din ei si de limbajul lor interior. Asa ni se intimpla si in cazul copiilor.
Problema este asadar a noastra, altfel spus, noi avem o problema cu noi. Si e o problema dintre cele mai grave.


Dr. Darius Stan

Niciun comentariu:


Coloana Infinitului

Persoane interesate

Romania intre mit si adevar. Ajuta-ne sa te identificam Romania!

Ca multe alte lucruri în aceasta tara, dezbaterile în jurul conceptului de imagine de tara, cat si implementarea solutiilor gasite au fost în principal tratate superficial pe un plan secund.
Migrand de la zona plina de patriotism, inainte de 1989, in care mitul romanului apreciat ca fiind extraordinar in tot si toate a fost distrus odata cu deschiderea frontierelor si circulatia romanilor in afara granitelor. Pentru cel putin o perioda de timp in fata prietenilor din afara granitelor, imaginea cetateanului roman, ramane a unui cetatean dintr-o tara necunoscuta, despre care mitul american afirma ca este patria lui Dracula.
Altfel spus, imaginea actuala a Romaniei nu este atractiva pentru turisti sentimentul creat fiind negativ, exprima nesiguranta si poate chiar pericol.
Si descoperim acum, in plina epoca a globalizarii, ca avem nevoie de propria noastra identitate in cadrul acestui spatiu imens creat de deschiderea granitelor deoarece nu mai putem trai sau gandi doar in zona delimitata initial a teritoriului romanesc.
Pe de alta parte, intalnirea cu ceilalti semeni din alte state, oricare ar fi acestea, va începe de la imaginea stereotip asociind personajul interlocutor cu imaginea descrisa de catre ceilalti din zona acestuia de influenta.
În aceast comportament se vor decupa atat stereotipurile din care este formata imaginea prezenta a culturii romane în viziunea unor straini, dar si premisele necesare azi pentru a depasi aceste imagini si de a proclama o identitate demna de incredere.
Situatia este cu atat mai interesanta cu cat aceste stereotipuri sunt rezultatul imaginii pe care noi, ca indivizi sau exponenti ai unei natiuni, o prezentam în fata celor pe care ii intalnim.
Este imperios necesar sa identificam si sa reusim sa promovam o noua imagine - un nou “simbol indicador” pentru Romania.
In ultimile incercari nu s-a gasit un element pur romanesc definitoriu. Imaginea tarii noastre nu a fost asociata cu nici un simbol anume. Nici sarmalele si nici mamaliga nu sunt un simbol pentru Romania, asa cum vedem maslinele ca simbol al Greciei sau gulashul un indiciu clar pentru Ungaria. Nu s-a gasit nici vreun monument care sa aiba o rezonanta la fel de puternica pentru cetatenii altor tari precum Turnul din Pisa - Italia, Turnul Eiffel - Franta sau Big Ben-ul din Londra.
Putem descrie Romania ca un pamant aflat in mijlocul confluentelor civilizatiilor, ca o insula aflata intr-un imens ocean in care dimensiunile spatiului si timpului cuprind toate valurile de cultura ale imperiilor. Iar acest pamant a ramas neclintit zi dupa zi, an dupa an, secol dupa secol.
Tinut vegheat de cetatea Corvinilor, cu triumfatoarea-i intrare prin “Poarta Sarutului “ si poate cea mai simbolica imagine pentru Romania, precum o stea calauzitoare, un semn al recunostintei infinite pentru ospitalitatea acestui popor –Coloana Infinitului.
Apoi sa ne indreptam atentia catre puritatea obiceiurilor acestui popor. O mostrã de autenticitate, o creatie populara unica, Cimitirul vesel de la Sapanta aduce in amintire obiceiurile dacilor, ritualul de înmormântare ce are ca scop unic redarea sperantei in viata de apoi. Caci ce este sacru nu este si trist, la fel cum mormintele nu tin de moarte, ci de renastere.
La fel de important in viata de zi cu zi a oamenilor este cantecul specific, dandu-le acestora posibilitatea de a-si manifesta trairile prin intermediul muzicii, cantecul devenind astfel parte din ritualuri. Venirea sau nasterea unui nou membru al comunitatii, plecarea temporara sau definitiva a unui membru din popor, intampinarea unui anotimp, cu precadere, primavara, simbol al renasterii si revigorarii naturii, strangerea recoltei sau orice alte evenimente au fost prilej de bucurie sau de alinare a sufletului si mereu exprimate muzical. Si apoi cantecele specifice care incearca sa creeze idealuri pentru oamenii simpli si saraci, scotand in evidenta trasaturile demne de lauda ale unor eroi……
Despre marile imperii s-a scris si s-au dezbatut astfel de teme in toatã lumea. Atlase geografice, filme documentare sau artistice, toate vorbesc despre aceste civilizatii megalitice, misterioase, autoare ale unor realizãri tehnice si stiintifice care ne mirã si astãzi.
Insa de partea cealalta nu gasim decat o vaga umbra istorica a ceea ce a insemnat “cel mai numeros popor dupa indieni” dupa scrierea lui Herodot .
Dacã ai ajunge în Egipt nu ai putea intelege cum au fost construite piramidele la fel cum nu ai reusi sã descifrezi în laborator compozitia artistica a picturilor de la Voronet, mostenire artistica de pret a poporului nostru.
La fel cum nu s-a inteles din istorie de ce imparatul Traian a considerat necesar sa precizeze multitudinea bogatiilor ce "nu pot fi transportate in Roma".
Am putea spune ca cel ce crede ca are solutia teoretica a acestor enigme trebuie sã parcurga mii de kilometri pentru a descoperi ca fiecare popor este minunat in felul sau si fiecare civilizatie are valoarea sa pe scena mondiala ce trebuie promovata de cei ce traiesc, graiesc si simt pentru acel loc.

Pentru aceasta suntem onorati sa va alaturati noua si sa dezbatem acesta tema in viziunea dumneavoasta. Fiecare dintre noi poate contribui la identificarea si crearea unui simbol reprezentativ pentru Romania si pentru romani oriunde s-ar afla acestia!

Scris de Darius Stan

Nicolae Titulescu -Gandire diplomatică, europeană şi mondială.