Intre dragostea tradititionala si dragostea de import a modernitatii
Cu fiecare ocazie, ar trebui sa realizam cat de apropiati suntem sentimental fata de taramul provenientei, de locurile si obiceiurile existentei noastre. Este un punct de legatura sfanta in spiritul oricaruia dintre cei ce au apucat sa vada lumina zilei pe pamant romanesc. Aici, fiecare dintre noi isi regaseste alinarea si pacea pentru sufletul sau, caldura si speranta zilei de maine. Aici regaseste fiecare dulcele “acasa”.
Si daca acest “acasa” inseamna amintirile ce ne leaga de loc, inseamna ca suntem capabili sa avem sentimente fata de traditia si cultura locala existenta.
Vorbind de traditia comunitatii de provenienta, ne dam seama acum, ca de cativa ani, in luna februarie, dragostea devine un motiv de cearta. O cearta iscata pe faptul ca nu se stie cui sa acordam intaietate.
Si avem de ales intre sarbatoarea dragostei traditional mostenita prin celebrarea zilei de Dragobete sau o sarbatoare a dragostei adusa din import numita Valentine’s Day.
Unii sustin ca sarbatoarea americana e mult mai aproape de modernismul contemporan, iar altii, mai cu placerea petrecerilor, afirma ca orice ocazie de celebrare e binevenita, indiferent de originea sarbatorii. In schimb traditionalistii sustin ca ar trebui sa ne respectam si sa ne valorificam propriile traditii ce reflecta identitatea noastra ca popor.
Dar, ca sa poti importa o valoare a unei alte culturi, ar trebui sa simti si sa intelegi pe deplin insemnatatea mitului local.
Apoi observam ca aici pe taramul romanilor, in mare masura nu se cunoaste insemnatatea sarbatorilor traditionale si deci nu se poate pune in balanta notiunea valorilor in acest schimb.
Trebuie inteles aici, ca Dragobetele traditional nu poate intra la schimb cu Valentine’s Day. Si de ce anume!?
Ar trebui mai intai sa acceptam ideea unei stratificari istorice a culturii si a traditilor romanesti. O acceptare a unicitatii ca parte integranta a identitatii noastre in imensul areal zonal existent. De asemenea, trebuie sa consideram existenta culturii si a traditiei ca un complex de practici a caror nivel teoretic are un caracter de reprezentare accentuat simbolic.
Si daca acceptam aceste izvoare, ale traditiilor culturale, ar trebui sa stim ca Dragobetele nostru traditional are o insemnatate deosebita pentru viata romanilor. Sarbatoarea Dragobetelui este izvorata dintr-un mit dacic, prin care se spune, ca s-ar chema frumoasa primavara si ar incepe trezirea la viata a tuturor vietuitoarelor din lungul anotimp al iernii. Deasemenea, Dragobetele este un petitor si, totodata, „nas” al tuturor vietatilor.
Pentru ca, in credinta dacica, Dragobetele era zeul ce oficia, inceputul primaverii si bucuria tuturor celor ce au trecut peste iarna, traditia s-a modificat in timp, primind o semnificatie esentiala pentru ca Dragobetele nostru sau „Cap de Primavara” ori “Logodnicul Pasarilor” este un mesager al divinitatii, un mesager ce aduce mesajul bucuriei unui nou inceput.
Cum vesnicia s-a nascut la tara, oamenii si-au croit propria randuiala de Dragobete. In unele locuri, se crede ca orice gospodar, care ia parte la Dragobete, are belsug si sanatate tot anul. Si apoi ca sa fie realizata legatura omului cu divinitatile totul incepe in fata bisericii din sat, de unde fetele si flacaii pleaca pe campuri, sa caute flori de primavara, care sa fie folosite, apoi, in descantece de dragoste.
In unele zone, cand fata se intorcea in sat alergand, urmarita de un flacau si se lasa sarutata in vazul tuturor, era prilejul bucuriei destainuirii dragostei intre cei doi. O prevestire a inchegarii unei noi familii in comunitate. Astfel, Dragobetele devenea un prilej de a sti cate nunti se pregatesc peste an.
In alte zone ale tarii, de Dragobete, femeile atingeau cate un barbat, pentru a fi dragastoase tot anul. Sau cu zapada stransa in diminetata zilei de Dragobete fetele si femeile tinere, se spalau, crezand ca se vor face placute admiratorilor.
Ziua de 24 februarie, ziua dragobetelui, o zi asteptata candva cu nerabdare de toti tinerii, a fost in buna parte uitata, pastrandu-se doar in amintirea batranilor. Din frumusetea traditiei Dragobetelui n-a ramas decat o zi aproape obisnuita, in care oamenii trebaluiesc pe acasa. Iar in ultimii ani, Dragobetele autohton risca sa fie dat cu desavarsire uitarii.
Dar, in final, se spune ca o singura fapta a dragostei adevarate poate salva viata, iar valoarea acesteia este mai mare decat osteneala cuiva in a aduce jertfe religioase zeilor… oricare ar fi acestia.
Si daca in Italia in aceste zile, dragostea a fost inlocuita cu ura si antisemitismul, in Romania romanilor suntem daruiti sa impartasim intelegerea si iubirea traditionala tuturor semenilor nostri.
Scris de Darius Stan.
21.09.2009
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu